شناسهٔ خبر: 23654950 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کدخدایی:

بودجه شورای نگهبان از پول توجیبی برخی مسئولان کمتر است

خبرگزاری شبستان: سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از سخنان برخی از افراد در مورد افزایش بودجه سال ۹۷ شورای نگهبان گفت: کل بودجه شورای نگهبان کمتر از پول توجیبی برخی ازمسئولان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز شنبه 30 دی در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات در لایحه بودجه سالیانه و بار مالی برای دولت گفت: هنگامی که مصوبه اصلاح بودجه به ما ارایه شد یکی از ایرادات این بود که متمم بودجه به صورت طرح آمده است و باید به صورت لایحه از طرف دولت ارایه می شد. یعنی هیئت وزیران آن را آماده و به مجلس ارایه می کردند.

 

وی اظهار داشت: اگر تغییرات در بودجه سالیانه متعارف باشد شورای نگهبان ایراد نمی گیرد ولی اگر خارج از ان باشد ما مخالفت می کنیم و ایرادات را به مجلس برای انجام اصلاحات ارایه می کنیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در مورد گزارش شهردار تهران از تخلفات مالی شهردار وقت تهران در انتخابات ریاست جمهوری 96 گفت: ما در مورد تخلفات اگر گزارشات و مستنداتی ارایه شود حتماً آنها را مورد رسیدگی قرار می دهیم و بخشی را که قرار باشد به قوه قضاییه ارسال کنیم ارسال می کنیم و اگر گزارشاتی در مورد تخلفات مالی افراد باشد ما خوشحال می شویم که به آنها رسیدگی کنیم.

 

کدخدایی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد افزایش قیمت حاملهای انرژی در لایحه بودجه 97 گفت: شورای نگهبان تلاش می کند که نظراتش منطبق با نیازهای مردم باشد و اخباری که در مورد لایحه بودجه 97 از دولت و مجلس داریم این است که افزایش قیمتی در قیمت حاملهای انرژی صورت نخواهد گرفت البته ما باید ببینیم در لایحه چه پیش می آید ولی امیدواریم اقدامات در جهت ایجاد گشایش در زندگی مردم باشد.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد گزارش تخلفات انتخاباتی مسئولان و اینکه گفته می شود برخی مدیران دولتی حکم انفصال دریافت کرده اند گفت: گزارش رسیدگی به تخلفات در صلاحیت قوه قضاییه است و قوه قضاییه باید درباره جزییات آن نظر دهد اما گزارشی که از سوی قوه به ما ارایه شده است در سه بخش بوده که بخشی منجر به صدور حکم بخشی منجر به صدور قرار تبرئه و بخشی نیز در حال رسیدگی است.

 

وی گفت: چون این مسیر در حال انجام است و هنوز رسیدگی ها ادامه دارد انشاالله سخنگوی قوه قضاییه جزییات ان را اعلام می کند چرا که اعلام جزییات آن از مسئولیت ما خراج است ولی گزارشات به صورت محدود هر از گاهی برای ما ارسال می شود.

 

کدخدایی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد افزایش بودجه شورای نگهبان در سال 97 گفت: بودجه شورای نگهبان همانند همه دستگاهها در لایحه دولت پیش بینی و در مجلس به تصویب می رسد و در مرحله اجرا نیز توسط دیوان محاسبات مورد بازبینی و نظارت قرار می گیرد اگرچه ما در خود شورای نگهبان نیز چند دیوان محاسبات بالقوه داریم و تعدادی از علما در شورا جز به جز ورود کرده و نظر می دهند.

 

وی اظهار کرد: بودجه شورای نگهبان در سال 97 نسبت به 96 افزایش 7 درصدی دارد گفت: البته تمامی بودجه ای که به نهادها در بودجه سالیانه اختصاص پیدا می کندتخفیف داده نمی شود و شورای نگهبان نیز از این موضوع مستثنی نیست در حال حاضر ما فقط 70 درصد بودجه سال 96 را دریافت کرده ایم و سی درصد باقی مانده است.

 

وی با انتقاد از کسانی که سخنانی را در مورد بودجه شورای نگهبان بیان کرده اند گفت: من متعجبم که چرا برخی افراد در نقد و بررسی هایشان انصاف را رعایت نمی کنند بی جهت حرف یک ضدانقلاب را که در بیرون گفته شده است مطرح و تکرار می کنند.

 

وی بیان کرد: بودجه شورای نگهبان در چند بخش از جمله نظارت بر قوانین و مصوبات و حوزه انتخابات و نظارت تقسیم می شود و در سالهایی که انتخابات داشته باشیم بودجه ای جداگانه برای انتخابات پرداخت و تامین اعتبار می شود مثلاً در سال 96 بودجه ای را برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها علاوه بر بودجه سالیانه اختصاص دارد.

 

وی تاکید کرد: متعجبم از اقایی که خودش را حقوقدان می داند آقای این آقا حقوق سال 67 با سال 97 برابر است؟ این مقایسه ها درست نیست، مجادله و سفسطه است.

 

وی با تاکید بر اینکه کل بودجه شورای نگهبان خیلی کمتر از پول تو جیبی برخی ازمسئولان است گفت: دوستانی که می خواهند انتقاد کنند بهتر است در ابتدا سوال و بررسی هایی از دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه داشته باشند و سپس در مورد بودجه ما انتقاداتشان را مطرح کنند و مطمئن باشند اگر ما جایی اشتباه کنیم با انتقاد دوستان ان را اصلاح می کنیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان در مورد تعیین مصادیق رجل سیاسی نیز یادآور شد: ما عمده بحث این موضوع را انجام داده ایم و تعاریف وضعیت سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن را مورد بررسی قرار دادیم و تلاش داریم بعد از تصمیم نهایی جمع بندی را اعلام کنیم و ان را به مجلس ابلاغ کنیم.

 

وی اضافه کرد:‌رئیس مجلس نیز کمیسیونی را برای این کار تعیین کرده اند و امیدواریم در انتخابات 98 قانونی مناسبی را در این زمینه داشته باشیم البته ما در مورد جنسیت رجل سیاسی هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم.

 

وی درخصوص انتقادات برخی از نمایندگان مجلس در مورد حضور کمیته نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه 97 گفت: در آیین نامه داخلی مجلس چنین وضعیتی پیش بینی شده است و همه ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام کمیسیون نظارتی را در این مورد تعیین می کند و این کمیسیون نظراتش را در مورد بودجه سالیانه و همچنین برنامه های 5 ساله اعلام می کند که اگر مجلس این نظرات را بپذیرد دیگر نیازی به شورای نگهبان نیست اما اگر مجلس نپذیرد در این زمینه شورای نگهبان بررسی های خود انجام می دهد و ان را به مجلس اعلام می کند.

 

 

نظر شما