شناسهٔ خبر: 23654778 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

محمد شفیعی فر در گفتگو با مهر:

ماهیت جشنواره فارابی را زیر سوال بردند

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اهدای جایزه به سیدجواد طباطبایی برخلاف مشی اصلی و ماهوی جشنواره فارابی بود و به نوعی ماهیت این جشنواره را زیر سوال برد.

صاحب‌خبر -

شفیعی فر استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اهدای جایزه از سوی رئیس جمهور به سیدجواد طباطبایی صاحب نظریه زوال اندیشه سیاسی اسلام در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در جشنواره فارابی قرار است از نظریه پردازان بومی که بر مبنای اندیشه ایرانی – اسلامی تئوری پردازی می کنند تقدیر به عمل آید، اما متاسفانه شاهد بودیم در جشنواره اخیر آقای روحانی برخلاف مشی اصلی و ماهوی این جشنواره عمل کرد تا با این کار به نوعی ماهیت جشنواره فارابی زیر سوال برود.

وی این رفتار رئیس جمهور را نوعی نقض غرض دانست و با بیان اینکه تناقض گویی های دولت عمق فزاینده ای یافته، تصریح کرد: دولت فعلی مجموعه و ترکیبی از تناقضات است. از یک سو جلسات پی در پی با موضوع اسلامی کردن دانشگاه ها و تلاش به ظاهر برای تحقق علوم انسانی اسلامی و از سوی دیگر، رفتارهایی مشابه تقدیر اخیر و همچنین حرکت برخلاف مدار مطرح شده، بیانگر رفتارهای تناقض آمیز در دولت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران حواشی صورت گرفته پیرامون اهدای این جایزه را مهم تر از اصل آن دانست و تاکید کرد: متاسفانه ما طی این چند روز شاهد هتاکی و بی ادبی های متناوب طرفداران و حامیان نظریه سید جواد طباطبایی هستیم. برخی از آن ها این رفتار دولت را به نوعی اذعان سیستم اجرایی به غلط بودن سیاست های نظام و حاکمیت طی قریب به 40 سال اخیر ارزیابی می کنند و عده ای هم آن را ابزاری برای تایید اظهارنظرات توهین آمیز خود قلمداد می کنند.

وی افزود: این در حالیست که موافقان طباطبایی به این بخش از نظریه او اشاره نمی کنند که او خط حرکتی و عملکرد دانشگاه های ما را پاسخگوی نیازهای جامعه و مردم نمی داند و اساسا دانشگاه های ما را در این نظریه ملی نمی داند.

این استاد دانشگاه شائبه تلاش دولت در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی، علمی و سیاسی برای جدایی از مبانی و نظریات بومی و اسلامی و همچنین نگاه ملی برگرفته از قاطبه مردم را مورد تایید قرار داد و گفت: دولت عملا و صریحا در اظهارات به شکلی عمل می کنند که خلاف آن را در عمل نشان می دهند و این نقدی جدی است که به دولت تدبیر و امید وارد است.

نظر شما