شناسهٔ خبر: 23653874 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرمانشاه در هفته ای که گذشت/

موافقت رهبری با پرداخت 300میلیون دلارکمک به مناطق زلزله زده/سفر رئیس کمیته امداد به کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- استان کرمانشاه در هفته گذشته (23 تا 30 دی 96) رویدادهای خبری زیادی را پشت سرگذاشت که از مهمترین آن ها می توان به موافقت رهبر معظم انقلاب با پرداخت کمک 300 میلیون دلاری به مناطق زلزله زده استان و همچنین سفر رئیس کمیته امداد کشور به کرمانشاه اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، یکی از رویدادهای مهم خبری استان در هفته گذشته آغاز توزیع مرحله دوم بیش از 50 هزار بسته مواد غذایی یک ماهه در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه بود، بسته هایی که ارزش هر کدام آن ها بین 2 میلیون و 500 هزار تا سه میلیون ریال برآورد شد.
این بسته شامل برنج، روغن، انواع کنسرو، حبوبات، قند و شکر، چای و دیگر اقلام مورد نیاز می شود و در کنار آن ها، اقلام مورد نیاز دیگری مانند لوازم بهداشتی و دارو نیز برای افرادی که نیاز دارند پیش بینی شده است.

**برپایی نمایشگاه سوغات و هدایا در قصرشیرین
نمایشگاه عرضه صنایع دستی، سوغات و هدایای استان های کشور در محل بوستان شاهد شهر قصرشیرین با حضور استان های زنجان، فارس، اصفهان، کردستان، تبریز، ایلام، همدان و کرمانشاه برگزار شد.
در این نمایشگاه، محصولاتی مانند صنایع دستی، غذایی، کیف و کفش، پوشاک، ظروف و تزیینات چرمی، نمد، قلم زنی در قالب 40 غرقه، با 10 تا 20 درصد تخیف به علاقه مندان عرضه گردید.

**جابجایی بیش از 515 هزار مسافر در فرودگاه کرمانشاه
مدیرکل فرودگاه کرمانشاه از جابجایی 515 هزار و 119 مسافر در فرودگاه کرمانشاه در 9 ماه سپری شده از سال جاری خبر داد و گفت: این تعداد جابجایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19 درصد رشد داشته است.
مجتبی بیاتی افزود: با پیگیری های مستمری که صورت گرفته است در 9 ماه گذشته، چهار هزار و567 پرواز در فرودگاه کرمانشاه انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 10 درصدی پروازها در این فرودگاه بوده ایم.
اکنون از فرودگاه کرمانشاه 130 پرواز برنامه های هفتگی به هفت مقصد داخلی انجام می شود.

**آغاز ثبت نام وام مشاغل خانگی اصحاب فرهنگ و هنر کرمانشاه
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از آغاز اعطای تسهیلات مشاغل خانگی به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان خبر داد و گفت: تسهیلات اشتغال زایی مشاغل خانگی در قالب طرح مستقل پشتیبان و با هدف استفاده بهینه از مشاغل خانگی به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کرمانشاه پرداخت می شود.
حجت الاسلام رحیم جعفری گفت: مشاغل پشتیبان تا سقف یک میلیارد ریال با چهار درصد سود و بازپرداخت 36 ماه و مشاغل مستقل تا مبلغ 50 میلیون ریال با چهار درصد سود و بازپرداخت 36 ماه به متقاضیان اهداء می شود.
وی یادآور شد: اصحاب فرهنگ و هنر متقاضی وام اشتغال برای اطلاع از جزئیات این وام می توانند با شماره تماس 09188342048 آقای تمری کارشناس اشتغال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تماس بگیرند.
اصحاب فرهنگ و هنر در استان کرمانشاه در 6 بخش موسیقی، هنرهای تجسمی، خبرنگاران، نویسندگان و محققان، نمایش و سینما ساماندهی شده اند.

**کار بازسازی 450 واحد آسیب دیده مددجویان زلزله زده کرمانشاه آغاز شده است
رئیس کمیته امداد با اشاره به وارد آمدن آسیب و خسارت به حدود 6 هزار واحد مسکونی مددجویان زیرپوشش این نهاد در جریان زلزله 7.3 ریشتری استان کرمانشاه، از آغاز کار بازسازی 450 واحد از این تعداد خبر داد.
پرویز فتاح در دیدار با هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه که در استانداری انجام شد، اظهار کرد: در جریان زلزله مهیب 7.3 ریشتری که حدود 2 ماه پیش اتفاق افتاد 2 هزار و 250 واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد به صورت کامل تخریب شد.
وی خاطرنشان کرد: حدود سه هزار و 800 واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد استان کرمانشاه نیز در اثر حادثه زلزله بین 10 تا 60 درصد خسارت دیدند.
فتاح ادامه داد: کار تعمیر و بازسازی تمامی واحدهای آسیب دیده مددجویان کمیته امداد تا پایان سال جاری آغاز و با تمام توان برای اتمام هرچه سریعتر کار تلاش می کنیم.

**موافقت رهبری با کمک 300 میلیون دلاری به مناطق زلزله زده کرمانشاه
استاندار کرمانشاه گفت: در دیدار سران قوا با رهبر معظم انقلاب، معظم له با کمک 300 میلیون دلاری به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه موافقت کردند.
هوشنگ بازوند در دیدار با فتاح رئیس کمیته امداد که در استانداری کرمانشاه انجام شد، اظهار کرد: یکصد میلیون دلار از این مبلغ قرار است برای زیرساخت ها نظیر آب، برق، گاز، نوسازی مدارس و ... هزینه شود و 200 میلیون دلار نیز برای سودهای بانکی در نظر گرفته شده تا بانک ها بتوانند تسهیلاتی با سود صفر و حداکثر 2 درصد برای زلزله زدگان که قصد آغاز فعالیت های اقتصادی خود به منظور ایجاد اشتغال را دارند، پرداخت کنند.
وی در ادامه با اشاره به آغاز رسمی کار اسکان دائمی افراد در مناطق زلزله از ابتدای بهمن، گفت: تا پایان سال جاری کار پی کنی و تا پایان خرداد نیز کار سقف گذاری و سفت کاری واحدهای تخریب شده انجام خواهد شد.
استاندار کرمانشاه یادآوری کرد: از حدود 87 هزار واحدی که در اثر زلزله مهیب 7.3 ریشتری آسیب دیدند، 21 هزار مورد آن به صورت کامل و صد در درصد تخریب شدند که از مجموع واحدهای آسیب دیده در استان حدود 6 هزار واحد متعلق به مددجویان کمیته امداد بود که بیش از 2 هزار و 200 واحد آن کاملا تخریب شد.

**ساخت مراکز بهداشتی درمانی در مناطق زلزله زده کرمانشاه، اولویت وزارت بهداشت
نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه گفت: ساخت مراکز بهداشتی درمانی مقاوم و با کیفیت در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه با مشارکت خیران در اولویت وزارت بهداشت است.
دکتر طیب قدیمی اظهار کرد: زمین 23 خانه بهداشت به منظور بازسازی تحویل خیران شده و 22 خانه بهداشت هم به منظور انجام کارهای اجرایی تعیین تکلیف شدند و به طور کلی خانه های بهداشتی که نیاز به تعمیر و بازسازی و یا نیاز به ساخت مجدد داشتند توسط خیران انجام می شود و مابقی نیز توسط وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه هشت مرکز جامع سلامت در مناطق زلزله زده نیاز به ساخت مجدد دارد، اظهار کرد: در این زمینه نیز خیران زمین را برای ساخت مجدد این مراکز تحویل گرفتند و برای مراکز جامع سلامت دیگر هم که نیاز به تعمیر و ساخت دارند با همت خیرین و منابع جمع آوری شده توسط کمپین هنرمندان و قهرمانان ورزشی اقدام می شود و مابقی هم توسط وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
وی افزود: همچنین، مراکز جامع کلینیک دندانپزشکی که از قبل از وقوع زلزله وجود نداشت نیز راه اندازی و یک مرکز در ثلاث باباجانی و یک مرکز هم در سر پل ذهاب احداث خواهد شد.

**قاتل فراری مادر و دختر دستگیر شد
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: شخصی که اقدام به قتل یک مادر و دخترش در بخش سرفیروزآباد شهرستان کرمانشاه کرده بود، دستگیر شد.
سردار منوچهر امان اللهی افزود: این شخص 24 ساله هفته گذشته در یکی از روستاهای تابعه بخش سرفیروزآباد به منزل خانواده همسر خود مراجعت کرد و با استفاده از سلاح گرم همسر و مادرزن خود را به قتل رساند.
وی با بیان اینکه متهم پس از ارتکاب قتل متواری شد، اظهار کرد: در نهایت کارآگاهان پلیس آگاهی محل اختفای قاتل فراری را در یکی از استان های همجوار شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر کردند.
به گفته فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، از محل اختفای متهم 2 قبضه سلاح گرم غیرمجاز به همراه مهمات مربوطه کشف شده است.

**حدود 29 هزار واحد مسکونی مناطق زلزله زده برای دریافت تسهیلات به بانکها معرفی شدند
معاون بازسازی بنیاد مسکن انفلاب اسلامی گفت: صاحبان 28 هزار و 900 واحد مسکونی در مناطق زلزله زده به منظور بازسازی و دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند.
عزیز الله مهدیان در جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه با بیان اینکه از این تعداد 12 هزار و 823 مورد تاکنون قراردادهای لازم را بسته اند، گفت: متاسفانه برخی از بانک ها در زمینه بازسازی و پرداخت تسهیلات به خوبی عمل نمی کنند.
مهدیان افزود: نمایندگان بانک ها در مناطق زلزله زده حضور دارند و تمام بانک ها موظف هستند که از ساعت هفت صبح تا 18 به مردم پاسخ دهند.
وی در رابطه با معرفی مالکان واحدهای مسکن مهر اسلام آبادعرب به بانک ها گفت: یک هزار و 800 واحد آسیب دیده مسکن های مهر اسلام ابادغرب تا دوشنبه هفته آینده به بانک ها معرفی می شوند.

**بیش از یک میلیون نفر در استان کرمانشاه زیرپوشش بیمه سلامت هستند
مدیرکل بیمه سلامت استان کرمانشاه، شمار افراد زیرپوشش این اداره کل در استان را یک میلیون و 160هزار نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد 70 هزار نفر در شهرستان سرپل ذهاب سکونت دارند.
کیومرث مظفری با بیان اینکه هزینه درمانی هر فرد بیمه شده روستایی در سال بیش از سه میلیون و 600 هزار ریال است، گفت: پارسال روستائیان استان کرمانشاه در مجموع 2 هزار و 200 میلیارد ریال هزینه درمانی داشته اند.
وی مجموع هزینه های درمانی افراد زیر پوشش بیمه سلامت در 6 ماه نخست امسال در استان کرمانشاه را 2 هزار و 200 میلیارد ریال ذکر کرد.

**تولید کنندگان واقعی صادرکنندگان هستند
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت کشور گفت: تولید کننده واقعی صادر کننده است که می تواند با سلایق و نیازهای مختلف در سطح جهانی و متناسب با کیفیت های جهانی قدم بردارد لذا تولید کننده ای که صرفا نگاهش بازار داخلی است باید به کیفیت محصولش شک کرد.
مجتبی خسروتاج با بیان اینکه در بخش نساجی بالای یک میلیارد دلار صادرات داشته ایم که رشد 19 درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد، گفت: فرش دستباف نیز با 309 میلیون دلار صادرات و رشد 27 درصدی و نیز پوشاک با 45 میلیون دلار صادرات و رشد 28 درصدی دیگر اقلام صادراتی کشور را تشکیل می دهد.
وی همچنین با اشاره به رسیدن رقم صادرات فرش ماشینی به 250 میلیون دلار و رشد هفت درصدی نسبت به سال قبل، اعلام کرد: صادرات لوازم خانگی همانند سال گذشته در حد 180 میلیون دلار بوده است.
خسروتاج به بخش خودرو نیز اشاره کرد و گفت: در بخش خودرو، قطعه سازان از خودرو سازان جلو زدند و 2 برابر صادرات داشتند، ضمن اینکه در بخش کشاورزی میوه و تره بار نیز 756 میلیون دلار صادرات و 21 درصد رشد داشته ایم.

**امام جمعه کرمانشاه: امریکا از قدرت ایران اسلامی ناراحت است
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه گفت: امروز امریکا از قدرت گرفتن ایران اسلامی ناراحت است و در مقابل عظمت کشورمان احساس ناتوانی می کند.
آیت الله مصطفی علما در خطبه های نماز جمعه این هفته کرمانشاه اظهار داشت: امریکا از شدت ناراحتی ما را تحریم می کند اما ما با ایمان به خدا در مقابل آن می ایستیم.
وی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه با تسلیت جان باختن سرنشینان کشتی سانچی گفت: این ملوانان برای ایران اسلامی به سفر رفته بودند که امیدواریم خداوند بر درجات آنان بیافزاید.
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی

انتهای پیام /*

نظر شما