شناسهٔ خبر: 23653866 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

جزئیات سفر نماینده ولی فقیه در استان به قم و دیدار با علما؛

از ورزشگاه تا حاشیه شهر؛ تقدیر مراجع تقلید از رفتار و منش مردمی امام جمعه تبریز/ توصیه‌‌های مهم آیت‌‌الله یزدی درخصوص آذربایجان به مردی از جنس مردم

هفته گذشته نماینده ولی‌فقیه سفری به قم داشتند که حاصل این سفر تقدیر مراجع عظام قم از رفتار مردمی حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم و تاکید بر نقش و اهمیت تاریخی آذربایجان‌شرقی بود.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی آناج: هفته گذشته نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی سفری چند روزه به شهر قم داشت که این سفر همراه با دیدار علما و بزرگان و طلاب استان در قم بود، حجت‌الاسلام آل هاشم در این سفر با مراجعی همچون آیت‌الله مکارم‌شیرازی، آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله حاج‌شیخ جعفر سبحانی و رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد و البته همچون مدت حضورش در استان به کارهای منحصربه فردی مانند دیدار با طلاب آذربایجان‌شرقی نیز پرداخت.

آیت‌الله مکارم شیرازی: تبریز شهر بسیار مهم از نظر علمی، سیاسی، اقتصادی به شمار می‌رود و وضعیت ویژه‌ای دارد

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار نماینده ولی در آذربایجان شرقی با تقدیر از فعالیت های حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در این استان اظهار داشت: اخباری که از تبریز آمده نشان می‌دهد که الحمدلله کار شما خیلی خوب بوده و با همه طبقات ارتباطات داشتید و زخم ها در حال التیام است.

وی افزود: این مسأله نشانه تدبیر، حسن نیت و خلوص شما است که امیدواریم در کار خود موفق باشید، تبریز یک شهر بسیار مهم و از نظر علمی، سیاسی، اقتصادی و از جهات دیگر به شمار می رود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم توجه حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم به حوزه علمیه استان آذربایجان‌شرقی را مورد اشاره قرار دارد و با تجلیل از این برنامه عنوان کرد: تجربه داریم که هر شهری حوزه علمیه قوی داشته باشد از جهات دینی و مشکلات اجتماعی با شهرهای دیگر بسیار تفاوت دارد.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه می‌تواند شهر را بیمه کند، از این رو باید به حوزه‌ها اهمیت داده شود، حوزه علمیه حافظ نماز جمعه است و مردم را دینمدار و مذهبی نگه می دارد، وقتی مردم دیندار ماندند در برنامه‌های دینی شرکت می‌کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر تربیت طلاب در حوزه های علمیه استان ها ابراز داشت: اگر طلاب تربیت شوند ممکن است در میان آن ها بزرگانی پیدا شود و در جامعه اثرگذار باشند، تبریز وضعیت ویژه دارد و باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که همه در مسیر و خط انقلاب باشند.

وی عنوان کرد: باید اساتید بیشتری از حوزه علمیه قم به شهرستان ها بروند که بسیار مؤثر است، در مسائل سیاسی باید حد اعتدال را نگه داشت که اگر این چنین شود همه جذب خواهند شد، باید مراقب بود که عده ای افکار نادرست را در شهرها ترویج نکنند؛ همچنین نسبت به فعالیت های عرفان های کاذب باید هوشیار بود.

آیتالله حاج شیخ جعفر سبحانی: مالیات بر ارزش افزوده، داد مردم را درآورده و مسئولان باید نسبت به این مساله توجه کنند

آیت الله العظمی حاج شیخ جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید، نیز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم با اشاره به اینکه حضور شما در استان آذربایجان‌شرقی مفید بوده است، تصریح کرد: مردم از وجود جنابعالی کمال رضایت را دارند، البته این به آن معنا نیست که قبلی‌ها موفق نبودند، آن‌ها هم موفق بودند؛ تواضع جنابعالی و از اینکه به همه مساجد سرکشی می‌کنید و مخالف و موافق برای شما مطرح نیست، جای تقدیر دارد و همه از این مساله خوشحال هستند.

وی افزود: وحدت، بزرگ ترین نعمت الهی و تفرق بدترین عذاب است، خداوند تفرق را کنار عذاب آسمانی معرفی می‌کند و الحمدالله شما این وحدت را مستحکم تر کردید.

این مرجع تقلید همچنین نسبت به شبهات افکنی در مراکز آموزشی هشدار دادند و تاکید کرد: گاهی افرادی در دبیرستان‌ها یا دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، شبهاتی مطرح می‌کنند که باید نسبت به آن‌ها پاسخگو بود.

وی در بخش دیگری از سخنان متذکر شد: مالیات بر ارزش افزوده، داد مردم را درآورده، برهمین اساس برخی از کارخانه ها روبه تعطیلی می‌رود و متولیان و مسئولان باید نسبت به این مساله توجه کنند.

 آیت الله العظمی سبحانی خواستار برگزاری نکوداشت مرحوم کرندابی شد و تصریح کرد: حاج عباسقلی چرندابی یک انسان خاصی بود، ایشان زودتر از زمان خودشان متولد شده، خدمات بسیاری انجام داده و اولین کسی بود که در تبریز مدرسه رسمی را در سال 1302 تاسیس کرد، اما به لحاظ موقعیت آن روز، این مدرسه تخریب شد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه ادامه داد: ایشان واعظ خوبی بود و قلم بسیار قوی در زبان عربی و فارسی داشتند، اگر یک بزرگداشتی در مقام ایشان برگزار شود، بسیار خوب است، علاوه بر اینکه در شهر قم 250 طلبه در رشته کلام تحصیل می‌کنند، در سمنان و کاشان و بوشهر و برخی از شهرهای دیگر، افرادی در این رشته در حال تحصیل هستند، ما در شهر تبریز هم فارغ التحصیلانی داریم که اگر مکانی در این شهر به این مجموعه اختصاص پیدا کند، سال آینده می تواند کار خود را آغاز کند.

وی در بخش دیگری خواستار تجدیدبنای مسجد سید تبریز شد و گفت: چندسالی است که نسبت به این مساله تذکر می‌دهم و مورد توجه جنابعالی هم قرار گرفته، اما هنوز شروع به کار نکرده است، اگر این مسجد ساخته شود و با توجه به راهی که به مدرسه علمیه طالبیه دارد، به مسجد حاج میرزا صادق هم ضمیمه شود، حوزه علمیه جایگاه متعالی‌تری پیدا می‌کند.

آیت‌الله نوری همدانی: باید تلاش کرد تبریز مانند گذشته به الگویی برای سایر شهرها تبدیل شود

 آیت الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید با اشاره به اینکه وظیفه علما بسیار بسیار سنگین است، ابراز داشت: هیچ قشری به اندازه علما در اسلام تکریم نشده‌اند و هیچ قشری به اندازه علما وظیفه سنگینی بر دوش ندارند، به ویژه کسانی که سمت و موقعیتی دارند باید توجه کنند.

وی احداث حوزه علمیه را کار بزرگی دانست و عنوان کرد: یکی از کمبودهای امروز در حوزه های علمیه، نداشتن فقهای بزرگی است که در گذشته در حوزه علمیه پرورش می‌یافتند و در شهرها به تبلیغ می‌پرداختند.

حضرت آیت الله نوری همدانی تاکید کرد: تبریز زمانی دارای چندین فقهای بزرگ بود علمای بزرگی از این شهر برخاسته اند، باید تلاش کرد تبریز امروز هم به الگویی برای سایر شهرها تبدیل شود.

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به شرایط خاص امروز خاطرنشان کردند: زمان امروز اقتضا می کند که علما به میدان بیایند و حضور آن‌ها یک وظیفه است، چرا که کل دنیای کفر و استکبار، به اسلام ناب هجوم آورده اند تا مقابل گسترش آن را بگیرند و تشیع اصیل را تضعیف کنند، چرا که از آن سیلی خورده اند،باید انقلاب اسلامی را نگه داریم انقلابی که مردم برای شکل گیری آن خون دادند و جان دادند، ما در برابر حفظ آن وظیفه داریم.

حضرت آیت الله نوری همدانی تاسیس حوزه های علمیه و تربیت طلاب، مبارزه با استکبار و مدیریت مردم را از رسالت های امروز علما عنوان کردند و اظهار داشت: باید کریمانه و متواضعانه با مردم برخورد کرد، امروز کار ما بسیار سنگین است.

آیت‌الله یزدی: دوست و دشمن به استان آذربایجان‌شرقی چشم دوخته‌‌اند اما مردم آذربایجان نیز زمان را به خوبی می‌شناسند

آیت الله محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم با اشاره به جایگاه خطه آذربایجان ابراز داشت: دوست و دشمن به استان آذربایجان‌شرقی چشم دوخته اند، مردم آذربایجان نیز زمان را به خوبی می‌شناسند و با بیداری خود، توطئه دشمنان را خنثی می‌کنند.

وی با تقدیر از اعزام اساتید بومی از قم به استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: این اقدام، استان را تثبیت می کند و حوزه علمیه مستحکم تر خواهد شد، از زمان حضور حضرتعالی در آذربایجان شرقی، آثار مثبت دیده شده و نتایج وسیع تری را در آینده خواهیم دید و همین سری کارها مرضی امام زمان(عج) است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با مثبت ارزیابی کردن حضور امام جمعه تبریز در ورزشگاه افزود: حضور شما در ورزشگاه، شاید راه را باز کند، تا دیگران نیز از ابتکارات و زمان شناسی شما الگو بگیرند و در جهت جذب نسل جوان تلاش کنند، شهید مطهری می فرمود، زمانی که می خواستم به دانشگاه بروم بسیاری منع می کردند؛ اما احساس کردم که حضورم در آنجا لازم است از این رو رفتند و راهی را باز کردند.

استادحوزه علمیه قم گفت: ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه باید سرمایه گذاری بیشتری برای جذب قشر جوان داشته باشند، باید کارهای تأثیرگذار انجام شود، به عنوان مثال وقتی شما در حجره یک طلبه حضور پیدا می کنید آن طلبه هیچگاه این احوال پرسی را فراموش نخواهد کرد حتی اگر مرجع شود باز محبت شما در ذهنش خواهد ماند.

وی با اشاره به این جمله از امام راحل که حفظ انقلاب از اوجب واجبات است، عنوان کرد: اگر قدرت از نظام اسلامی گرفته شود کارهای فرعی که در راستای حکومت اسلامی انجام می شود، ارزش اصلی را نخواهد داشت و باید خدا را شاکر باشیم که انقلاب اسلامی به رهبری یک فقیه عالم و آگاه به زمان، در رأس امور است.

امام جمعه قم: امیدواریم اقدامات و نوآوری‌های امام جمعه تبریز به الگویی برای سایر شهرها تبدیل شود

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درخصوص جایگاه حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: قدمت حوزه‌های علمیه و چهره‌های شاخص تبریز این وعده را می‌دهد که عظمت حوزه علمیه این خطه مجدد بازگردد.

وی با اشاره به نوآوری های امام جمعه تبریز ابراز امیدواری کرد: اقدامات و نوآوری های امام جمعه تبریز به یک الگویی برای سایر شهرها تبدیل شود تا شاهد گسترش روزافزون شرکت کنندگان در نماز جمعه باشیم و سوء تفاهم ایجاد شده توسط دشمن علیه انقلاب اسلامی و روحانیت از بین برود.

امام جمعه قم ادامه داد: توجه نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی به عرصه های مختلف از جمله ورزش، مساجد، حاشیه شهرها و تفقد به ائمه جماعات و ارتباط خوب با مردم، یک روحیه ممتازی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه بر ضرورت استفاده از اساتید حوزه علمیه قم در استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: لیستی از افراد و اساتید تاثیرگذار حوزه علمیه را شناسایی کنید و در این جهت هرگونه کمکی از ما برآید دریغ نخواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، شامگاه چهارشنبه در دیدار با اساتید، علما و طلاب آذربایجان شرقی مقیم قم که در سالن اجتماعات فیضیه برگزار شد، با قرائت آیه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه، بیان داشت: تفقه در دین همچون پناهگاهی ایمن برای قوام تمدن اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین آل‌هاشم: پس از حضور در ورزشگاه، مورد تشویق و احترام تماشاگران قرار گرفتم

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم در دیدار با اساتید، علما و طلاب آذربایجان شرقی مقیم قم اظهار داشت: پس از انتصاب بنده به عنوان نماینده ولی‌فقیه، فعالیت‌های بسیاری انجام داده‌ایم و به جرأت می‌توان گفت؛ در هفت ماه گذشته به میزان چندین سال کار شده و در این مدت با اعمال، رفتار و کار‌های متعددی توانسته‌ایم دوستداران نظام، ولی‌فقیه و علاقمندان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهیم.

وی با اشاره به این که کمبود روحانی در استان آذربایجان شرقی به وضوح احساس می‌شود، گفت: ضروری است طلاب و روحانیون مقیم قم پس از تکمیل تحصیلات عالی و درس خارج، به شهر‌ها و روستا‌های خود در آذربایجان‌شرقی بازگردند و در صحنه‌های عبادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور فعالی داشته باشند.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: امروزه تمام دشمنان نظام اسلامی ایران به صف شده‌اند تا پرچم این نظام را از طریق تهاجم فرهنگی پایین آورند، دشمنان جمهوری اسلامی ایران به خوبی می‌دانند که برخورد سخت‌افزاری و نظامی با جمهوری اسلامی ایران برای آنها بسیار پرهزینه خواهد بود، از این رو با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم می‌خواهند به آرامی نظام را از بین ببرند.

وی ابراز داشت: آرام و بی‌سر و صدا بودن از خصوصیات جنگ نرم است، به همین علت روحانیت برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان باید برنامه‌ریزی گسترده‌ای داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین آل‌هاشم با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در برخی استان‌های کشور، اظهار داشت: این جریان با مدیریت روحانیت و ائمه جمعه شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی خنثی شد، تمام گروه‌های معاند اسلام و دشمنان نظام اسلامی ایران به شدت تلاش کردند تا مردم روز جمعه اعتراضات گسترده‌ای در بازی فوتبال تراکتور‌سازی و استقلال تهران انجام دهند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن که در روز جمعه همان هفته راهپیمایی عظیمی برای محکوم کردن بی‌نظمی‌ها توسط نمازگزاران جمعه صورت گرفت، بنده نیز بر حسب وظیفه در ورزشگاه حضور یافتم تا در صورت بروز مشکل مستقیماً وارد عمل شوم.

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی ابراز داشت: پس از حضور در ورزشگاه، مورد تشویق و احترام تماشاگران قرار گرفتم و هیچ بی‌حرمتی بر نظام صورت نگرفت،مردم استان آذربایجان شرقی بیش از ده‌هزار شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند، از این رو هیچ‌گاه اجازه نخواهند داد کشور جولان‌گاه ضد‌انقلاب و دشمنان نظام شود.

وی عنوان کرد: امروزه وحدت و همدلی آحاد مردم ایران اسلامی، رمز تقویت و استحکام نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌باشد امروز باید با بصیرت به مقابله با دشمن پرداخت، بصیرت به معنای لحظه‌شناسی و شناخت لحظه‌های است تا ناخواسته پازل دشمن را تکمیل نکنیم.

حجت‌الاسلام آل هاشم، الگویی که پا فراتر از مرزهای استان گذاشته است

از نخستین روز حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم به عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی روش و منش متفاوت این روحانی بزرگوار مورد توجه قرار گرفته است،رفتارهایی که می‌توان گفت در هیچ شهری دیده نشده و حتی روحانیون عادی نیز چنین رفتارهایی نداشته‌اند چه برسد به نماینده ولی‌فقیه در استان.

رفتارهای متفاوت امام جمعه تبریز تنها به حضور در ورزشگاه و سرزدن شبانه به حاشیه شهر ختم نشده است و از همان روزهای نخست ورود این روحانی گرانقدر از درب مردمی به مصلی امام خمینی (ره) برای اقامه نماز جمعه ذهن نگارنده مطلب را به نوعی به منش مردمی نماینده ولی‌فقیه سوق داد و با گذشت روزها و ماه‌ها نیز مردم استان و به ویژه تبریز رفتار مردمی و بی تکلف حجت‌الاسلام و المسلمین آل‌هاشم را به چشم دیدند.

می‌توان گفت چنین رفتاری از فرزند آیت‌الله محمدتقی آل‌هاشم چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسید زیرا که کسانی که این خانواده را دورادور نیز می‌شناسند زهد، پرهیزگاری و اخلاق و ادب این خانواده را زبانزد می‌دانند و می‌توان گفت که اخلاق و منش این روحانی بزرگوار ثمره پرورش پدری عالم و زاهد است.

امروز نه تنها رفتار حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل‌هاشم الگویی برای سایر روحانیون و حتی ائمه جمعه دیگر شهرها شده است بلکه نمی‌توان کتمان کرد که رفتار مناسب ایشان نیز در تغییر دیدگاه جوانان استان به روحانیت تاثیر به سزایی داشته و بدون شک ادامه چنین منشی باعث خواهد شد تا جوانان و مردم استان امام جمعه شهرشان را هم‌درد مشکلات و نزدیک به خودشان ببینند.

در این برهه که دشمنان سعی در ایجاد شکاف بین مردم و روحانیت و به ویژه مسئولین دارند چنین رفتاری قطعا بدون هیچ هزینه‌ای نه تنها مقابله با این هجمه دشمنان می‌باشد بلکه تاثیری بسیار فراتر از بسیاری از کارهای فرهنگی کم‌بازده و پرهزینه خواهد داشت زیرا چیزی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.

گزارش از: فرناز پورعباس

نظر شما