شناسهٔ خبر: 23651649 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش:

آموزش اجباری ما را به سواد صد در صدی می رساند

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر به سمتی برویم که آموزش اجباری شود کودکان از آموزش دور نمی‌مانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا کریمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های سوادآموزی روی آنتن شبکه آموزش رفت به ارائه تعریفی از باسوادی پرداخت و گفت: سوادآموزی جزو مباحث پرچالش است و طبیعتا تعیین حدود و صغور مفهوم آن نیز در سال‌های گذشته همواره محل بحث بوده است و به موازات پیشرفت بشر در عرصه های مختلف این مفهوم گسترده تر می شود.

وی افزود: بیسواد کسی است که نه می‌تواند بخواند و نه می‌تواند بنویسد. سوادآموز و سواددار کسی است که می تواند بخواند و بنویسد و در فرهنگ ما  می‌تواند قرآن بخواند و محاسبات اولیه ریاضی را انجام بدهد. البته همانطور که گفته شد مفهوم سواد بسیار گسترده است و امروز کسی که نتواند از کامپیوتر استفاده کند را نیز بیسواد می‌دانند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یونسکو سواد را «توانایی تبیین، درک، تفسیر و ارتباط و محاسبه با استفاده از منابع خواندنی و نوشتنی» می‌داند اظهار کرد: معتقدم اگر آموزش افراد اجباری باشد به سرعت به نرخ ۱۰۰ درصدی باسوادی در جامعه نزدیک می شویم.

کریمی با بیان اینکه پس از انقلاب بسیاری امور را به اخلاق و به خود مردم واگذار کردیم و به عنوان مثال سوادآموزی به خود افراد سپرده شد ولی تجربه می گوید باید در صدد اجباری کردن آموزش هم برآمد گفت: به هرحال عده ای از کودکان سوءاستفاده می کنند و حق آنها ادا نمی شود.

وی افزود: اگر به سمتی برویم که آموزش اجباری شود بسیاری کودکان از آموزش دور نمی‌مانند. لازم است در رسانه ها این مباحث به عنوان اولویت و ضرورت مطرح شود. اگر اینها در اولویت نباشد سیاست گذاران به سراغ موارد اولویت دار در اذهان مردم می روند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وقتی فردی بداند مجازاتی برای وی در نظر گرفته نمی‌شود شاید ۵۰ کودک را هم اجیر کند و در خیابان بکار بگیرد تا منفعت بیشتری کسب کند  گفت: معتقدم باید اجبار و محدودیت هایی برای سوادآموزی نظیر اخذ گواهینامه، دریافت یارانه و...  وضع شود.

به گفته وی کودکی که از مادری که خواندن و نوشتن بلد است متولد شود احتمال مرگش تا زیر سن پنج سالگی تا ۵۰ درصد کمتر است.

کریمی همچنین بر ضرورت سپردن امر سوادآموزی به بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: تجربه تمام دنیا بر آن است که سوادآموزی به شرکت‌ها و واحدهای غیردولتی سپرده شود که در ایران کمرنگ است. نهضت سوادآموزی استقبال می‌کند که نهادهای غیردولتی فعال پای کار بیایند و فعالیت کنند.

نظر شما