شناسهٔ خبر: 23648856 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چین حمایت جامعه بین المللی از صلح دو کره را خواستار شد

پکن - ایرنا - چین از کشورهای جامعه بین المللی خواست از تلاش های دو کره و مذاکرات آنها برای پیشبرد صلح در شبه جزیره کره پشتیبانی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از روزنامه ارگانی مردم، 'لو کانگ' سخنگوی وزارت خارجه چین در مصاحبه مطبوعاتی در پکن تاکید کرد دو کره در مسیر بحران زدایی گام بر می دارند.
وی نفس برگزاری گفت و گوها و توافقات دو کشور برای المپیک زمستانی را بسیار مهم دانست و گفت که اینها نشان می دهد شبه جزیره کره در مسیر صلح حرکت می کند.
وی تاکید کرد جامعه بین المللی باید این فرصت را مغتنم شمرده و از مذاکرات دو کره و هر اقدامی که آنها برای کاستن از تنش ها انجام می دهند، حمایت کند.
چین همچنین بیانیه اخیر وزیران خارجه 20 کشور در ونکوور کانادا را غیرسازنده توصیف و تاکید کرد در شرایطی که دو کره برای بهبود روابط تلاش می کنند افزودن بر فشارها و تحریم های یکجانبه راه حل مناسبی نیست.
سخنگوی وزارت خارجه چین از پیشبرد همکاری های دو کره استقبال کرد و گفت که با کاسته شدن از تنش ها آنها می توانند در باره عاری سازی منطقه از تسلیحات هسته ای هم وارد مذاکره شوند و نهایتا صلح دایمی در منطقه برقرار شود.

کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در سخنرانی سال نو میلادی خود اعلام کرده بود آماده برگزاری گفت‌وگوهای دوجانبه میان پیونگ یانگ و سئول است اما در عین حال از تمایلات هسته‌ای خود دست بر نمی‌دارد.
همچنین کره شمالی گفته بود آماده اعزام هیاتی به بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ 2018 کره جنوبی است که ماه های بهمن و اسفند برگزار می‌شود.
رییس جمهور کره جنوبی هم از وزارتخانه های وحدت، فرهنگ و ورزش خواسته بود تا گام ها و اقدامات لازم را برای ورود کره شمالی به المپیک زمستانی بردارند.
سرانجام بعد از چند روز گمانه زنی و برقراری نخسین ارتباط تلفنی میان دو کشور، مذاکرات نمایندگان بلندپایه‎ کره جنوبی و شمالی 19 دی ماه در روستای 'پانمونجوم' کره جنوبی که به 'خانه‎ صلح' دو کشور هم مشهور است برگزار شد و دو طرف درباره اعزام کاروان ورزشی کره شمالی به بازی های المپیک زمستانی پیونگ چانگ 2018 و بهبود روابط دو کره با یکدیگر به بحث و گفت‎وگو پرداختند.
در نتیجه این مذاکرات، کره شمالی پس از مذاکره با کره‎ جنوبی با اعزام نمایندگان کاروان ورزشی و نمایندگان المپیک این کشور به بازی‎های المپیک زمستانی پیونگ‎چانگ 2018 در کره جنوبی موافقت کرد.
کره جنوبی همچنین در این مذاکرات پیشنهاد کرد گروهی از هواداران ورزشی کره شمالی نیز به این بازی‎ها اعزام شوند و همراه با هواداران کره جنوبی به طور همزمان در محل بازی‎های المپیک زمستانی حاضر باشند.
کره جنوبی در این مذاکرات پیشنهاد کرده بود گفت و گو های دو کشور در زمینه های نظامی نیز برگزار شود که با استقبال کره شمالی مواجه شده است.
دو کشور در این راستا موافقت کرده اند تا مذاکرات نظامی را برای کاهش تنش های مرزی برگزار کنند و در نخستین گام کره شمالی یک خط تلفن نظامی را با کره جنوبی برقرار کرده است.
همچنین دو کره در مورد ادامه مذاکرات موافقت کرده اند.
علاوه بر آن، کره جنوبی پیشنهاد کرده است با استفاده از فرصت برگزاری جشن‎های عید بهار، اعضای خانواده‎هایی که در دو کشور از یکدیگر جدا افتاده‎اند بار دیگر با هم دیدار کنند و مذاکرات صلیب سرخ نیز برگزار شود.
بیست و سومین دوره مسابقات المپیک زمستانی از 9 تا 25 فوریه (20 بهمن تا 6 اسفند 96) و دوازدهمین دوره رقابت های پارا المپیک زمستانی هم از 9 تا 18 مارس (15 اسفند تا 27 اسفند 96) در شهر 'پیونگ چانگ' کره جنوبی برگزار خواهد شد.
آساق**231**1904**

انتهای پیام /*

نظر شما