شناسهٔ خبر: 23648332 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اوپک: عرضه جهاني نفت در سال جديد افزايش مي يابد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) روز جمعه در گزارش ماهانه خود اعلام کرد عرضه جهاني نفت در ماه دسامبر گذشته افزايش يافت و پيش بيني مي شود عرضه جهاني طلاي سياه در سال جديد ميلادي به علت افزايش توليد در کشورهاي غيرعضواوپک افزايش يابد.
­اوپک در گزارش جديد خود پيش بيني هاي قبلي خود را درباره رشد عرضه سالانه نفت کشورهاي غيرعضو اين سازمان يک ميليون و يکصد و پنجاه هزار بشکه در روز افزايش داده و اعلام کرده است با اين حساب عرضه جهاني نفت در سال دو هزار و هجده روزانه به پنجاه و هشت ميليون و نهصد و چهل هزار بشکه خواهد رسيد.
در گزارش اوپک آمده است:" اين مسئله اساسا ناشي از آن است که کشورهايي نظير آمريکا، کانادا، مکزيک، انگليس، دانمارک، اندونزي ، برزيل، آمريکاي لاتين و برخي کشورهاي ديگر بيشتر از آن چه پيش بيني شده بود، نفت به بازار عرضه خواهند کرد."
بر اساس گزارش اوپک، ميزان عرضه جهاني نفت در دسامبر گذشته چهارصد هزار بشکه در روز افزايش يافت و متوسط روزانه آن به نود و هفت ميليون و چهارصد و نود هزار بشکه رسيد.
اوپک سال دو هزار و شانزده براي کاهش ميزان عرصه نفت به بازار جهاني با هدف کمک به افزايش قيمتها دو توافق نامه امضا کرد. يکي از اين توافق نامه ها در داخل اوپک ميان اعضاي اين سازمان و ديگري ميان اوپک و شرکاي غيرعضو از قبيل روسيه امضا شد و از اول ژانويه سال گذشته به اجرا درآمد. با اين حال نگرانيها از مازاد عرضه جهاني نفت همچنان مانع از آن مي شود که بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني افزايش يابد. از يک طرف بازار نگران پيامدهاي توليد نفت شيست در آمريکا است و از طرف ديگر سرمايه گذاران بازار همچنان در خصوص تداوم رعايت سهميه هاي توليد که سازمان کشورهاي صادر کننده نفت، اوپک و کشورهاي نفتي غيرعضو براي تقويت قيمتها در بازار تعيين کرده اند، ترديد دارند.

سرمايه گذاران بازار بيم آن دارند که افزايش ذخاير نفت خام آمريکا و همچنين رونق صنعت نفت شيست در اين کشور آثار کاهش توليد نفت را که سازمان کشورهاي صادر کننده نفت و متحدان اين سازمان اتخاذ کرده اند، خنثي سازد. ترامپ جمهوري خواه بر خلاف سلف خود باراک اوباما که براي رشد صنعت انرژيهاي تجديد پذير تلاش مي کرد، براي احياي استخراج و توليد زغال سنگ و تسهيل بهره برداري از هيدروکربورهاي شيست و به طور کلي سوختهاي فسيلي سرمايه گذاري کرده است.

نظر شما