شناسهٔ خبر: 23648080 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش بهای نفت برنت و شاخص نیویورک

بهاي هر بشکه نفت خام سبک شاخص نيويورک، وست تگزاس اينترميديت با 58 سنت کاهش نسبت به پايان معاملات روز کاري پيشين، به 63 دلار و 37 سنت رسيد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاري فرانسه از نيويورک، در پي اعلام آژانس بين المللي انرژي مبني بر اينکه توليد نفت آمريکا امسال نيز به روند فزاينده خود ادامه خواهد داد، بهاي نفت خام سبک و شيرين ‏شاخص ‏نيويورک، ‏وست تگزاس ‏‏اينترميديت ‏‏(دابليو.تي.آي)،‏ ‏در پايان معاملات روز جمعه کاهش يافت.

بهاي هر بشکه نفت خام سبک و شيرين شاخص نيويورک، وست تگزاس اينترميديت(دابليو.تي.آي) که نقش پايه و مرجع را براي قيمت گذاري قرار دادهاي آتي نفت ايفا مي کند، در پايان معاملات روز جمعه، براي تحويل در ماه فوريه با 58 سنت کاهش نسبت به پايان معاملات روز کاري پيشين، به 63 دلار و 37 سنت رسيد. بر اين اساس؛ پس از پنج هفته روند افزايشي، بهاي نفت در بازار نيويورک طي يک هفته اخير يک مميز 44 صدم درصد کاهش يافت.

آژانس بين المللي انرژي روز جمعه با انتشار گزارش ماهانه خود اعلام کرد توليد نفت آمريکا امسال با يک ميليون و 350 هزار بشکه افزايش به 10 ميليون بشکه در روز خواهد رسيد که از اين نظر گوي سبقت را از عربستان خواهد ربود و هم رديف روسيه قرار خواهد گرفت.

سازمان کشورهاي صادر کننده نفت(اوپک) نيز روز گذشته با انتشار گزارش ماهانه خود بر همين نکته تاکيد کرد. آژانس اطلاع رساني انرژي آمريکا(EIA)که به عنوان نهادي وابسته به وزارت انرژي آمريکا آمار وارقام و گزارش هاي مربوط به بازار انرژي و نفت اين کشور را اعلام مي کند با انتشار گزارشي در هفته گذشته اعلام کرد توليد نفت اين کشور از سه ماهه نخست امسال به 10 ميليون بشکه در روز خواهد رسيد.

سازمان کشورهاي صادر کننده نفت(اوپک) به همراه 10 کشور غير عضو از جمله روسيه از اواخر سال 2016 تاکنون در چارچوب توافقنامه اي با هدف برقراري توازن در عرضه و تقاضا براي نفت در بازار جهاني و در نتيجه تثبيت قيمت ها متعهد شده اند که صادرات نفت خود را محدود کنند. اين کشورها موافقت کرده اند اجراي اين توافقنامه را تا پايان 2018 ادامه دهند.
اما اکنون که قيمت نفت در بازار جهاني افزايش يافته است توليد کنندگان نفت رسي يا نفت شيل ‏‏، نفت غير متعارفي که ‏‏با استفاده از فناوري ‏‏شکست ‏هيدروليک و با ‏هزينه اي بالا استخراج ‏مي ‏شود، براي توليد اين نوع ديگر مشکل چنداني ازنظر تامين هزينه ها نخواهند داشت. در نتيجه انتظار مي رود توليد نفت بيش از اين افزايش يابد.
همچنین بهاي ‏هر بشکه نفت خام سبک ‏برنت (درياي شمال) که ‏از آن به عنوان ‏يکي از مهمترين مراجع قيمت گذاري ‏ نفت داد و ستد ‌شده در ‏‏بازارهاي بين المللي و پايه اي براي قيمت ‏گذاري ديگر انواع نفت ‏در بازار اروپا ‏استفاده مي شود با 70 سنت کاهش نسبت به پايان معاملات روز کاري پيشين، به 68 دلار و 61 سنت رسيد.

نظر شما