شناسهٔ خبر: 23647443 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

ایرانشهر

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازار مسکن هم‌اکنون خالی از سفته‌بازان است، گفت: مصرف‌کنندگان واقعی به افزایش ۵۰درصدی معاملات مسکن کمک کرده‌اند اما جهش قیمت در سال آینده نخواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

تحلیل رسمی از قیمت مسکن در سال 97

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازار مسکن هم‌اکنون خالی از سفته‌بازان است، گفت: مصرف‌کنندگان واقعی به افزایش ۵۰درصدی معاملات مسکن کمک کرده‌اند اما جهش قیمت در سال آینده نخواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، حامد مظاهریان اظهار کرد: افزایش ملایمی را در قیمت مسکن و تعداد مبایعه‌نامه‌ها داریم که جای نگرانی نیست و می‌توانم این اطمینان را بدهم که تا سال آینده هم این فرآیند به نفع خریداران مصرفی بازار است و جایی برای سفته‌بازان نیست. او افزود: در آذرماه افزایش ۵۰درصدی را در تعداد معاملات نسبت به آذرماه سال گذشته شاهد بودیم. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وقتی آمار سالانه بازار مسکن را نگاه می‌کنیم، افزایش قیمت نگران‌کننده نیست و تا حدود نرخ تورم است، تصریح کرد: دولت توانسته هنوز این بازار را خالی از بازار سودآوری‌های کاذب نگه دارد. مظاهریان در پاسخ به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر رشد قیمت مسکن در سال آینده گفت: ۵۰درصد تعداد مبایعه‌نامه‌ها افزایش یافته و اینکه اعلام می‌کنند، قیمت جهش می‌کند، جوسازی کسانی است که می‌خواهند آپارتمان‌های خود را گران بفروشند. او ادامه داد: در تهران ۴۹۰ هزار خانه خالی داریم که به سختی می‌توان برای آنها مشتری پیدا کرد. بازار عمومی فعلا برای قشر متوسط است و هنوز سودآوری این بازار کمتر از سپرده‌گذاری بانک است. ولی خوشبختانه همه نشانه‌ها مثبت است که بازار مسکن به سمت رونق در حال حرکت است. از این رو، این اطمینان را می‌دهم که در ماه‌های پیش رو و سال آینده جهش‌های قیمتی شدید نخواهیم داشت. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه بازار مسکن دچار رکود تورمی شده است، گفت: من متوجه رکود تورمی نمی‌شوم. اساسا بازارها، بازارهای رکود و رونق هستند. اگر دید کلی به بخش مسکن داشته باشیم و موجودی کافی که وجود دارد می‌بینیم فقط خانه‌های گران‌قیمت نیستند که خالی مانده‌اند. به عنوان مثال، در شهر پرند حدود

 ۷۰۰۰ مسکن مهر بدون متقاضی داریم. بنابراین در سطوح مختلف، قیمت‌های فعلی نگران‌کننده یا نشان‌دهنده جهش قیمت نیستند.

 

برف و باران ۱۸ استان کشور را فرا می‌گیرد

سازمان هواشناسی از بارش برف و باران در ۱۸ استان کشور ازجمله یزد و کرمان طی روزهای شنبه و یک‌شنبه هفته پیش رو خبر داد.

به گزارش تسنیم، امین‌حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی، اظهار کرد: از روز جمعه با ورود سامانه بارشی فعال به کشور ابتدا در مناطق غرب، شمال‌غرب، مناطق جنوبی غرب و زاگرس مرکزی بارش برف و باران آغاز شد.

وی با اشاره به کاهش ناپایداری‌ها در شمال‌غرب کشور از روز شنبه تصریح کرد: برف و باران در دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی، نواحی مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز و سواحل دریای خزر و مناطقی از شرق و جنوب کشور را فرا می‌گیرد. وی تاکید کرد: در روز شنبه، بیشترین بارش‌ها در استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، نیمه شرقی خوزستان و مناطقی از استان‌های لرستان، همدان، مرکزی و ارتفاعات البرز در استان‌های قزوین، تهران و البرز خواهد بود. کارشناس سازمان هواشناسی اظهار کرد: روز یک‌شنبه (یک بهمن 96) سامانه بارشی در نیمه شرقی کشور فعال خواهد شد و برف و باران در استان‌های یزد، کرمان، خراسان‌های رضوی، جنوبی و شمالی روی می‌دهد و روز دوشنبه سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود.

 

حذف سرشماری نفوس و مسکن کلید خورد

 جلسه نظام پایش و کمیته آمار بخشی به‌منظور تشریح کلیات طرح «سیستم جامع ثبت آماری ایران (‌‌(IRANSTA» برگزار و مطرح شد که در صورت اجرای سیستم جامع ثبت آماری ایران، سرشماری حذف می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جلسه نظام پایش و کمیته آمار بخشی نماینده مرکز آمار ایران به تشریح کلیات طرح «سیستم جامع ثبت آماری ایران»

﴿IRANSTAR﴾ پرداخت که براساس اظهارات وی مقرر شده سامانه IRANSTAR با همکاری دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی و کلیه اطلاعات آماری دستگاه‌های اجرایی به مرکز آمار ارسال شود. همچنین در این جلسه تاکید شد که سیستم‌های ثبت آماری جمعیت، فعالیت، کسب و کار، املاک و مستغلات باید از طریق متغیرهای شناسایی به یکدیگر متصل شوند. گفتنی است از جمله مزیت‌های این طرح پاسخگویی به موج روزافزون درخواست داده‌های آماری کاربران و لزوم اتخاذ تدابیر مناسب برای افزایش کارایی نظام آماری کشور از طریق اقدامات مدرن و کم‌هزینه است که پس از اجرای این طرح سرشماری وجود نخواهد داشت.

مجوز توسعه‌ فرودگاه‌های مهرآباد و اصفهان با اراضی نظامی

 براساس مصوبه آخرین جلسه کمیسیون تلفیق، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران می‌تواند برای اجرای پروژه‌های توسعه‌یی فرودگاه‌های مهرآباد و اصفهان، زمین‌های متعلق به ارگان‌های نظامی را خریداری کند.

به گزارش شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در آخرین جلسه کمیسیون تلفیق یک ماده الحاقی تصویب شد که براساس آن خرید املاک موردنیاز شرکت در فرودگاه مهرآباد و اصفهان از املاک نیروهای نظامی پذیرفته شده تلقی شد. ضمن اینکه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در این پروژه‌ها از پرداخت سود سهام و نقل و انتقالات معاف شده است. به تازگی رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرعامل و رییس هیات امنای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در نشست خبری در فرودگاه اصفهان پیرامون طرح توسعه این فرودگاه اظهار کرد که در فرودگاه اصفهان با مشکل شدید عرصه حتی برای عملیات جاری فرودگاه مواجهیم. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور همچنین تاکید کرد که هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای توسعه فرودگاه اصفهان اختصاص یافته است اما در اصفهان با محدودیت عرصه مواجه هستیم. همچنین دی ماه ۹۴ مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در جلسه مسوولان صنعت هوانوردی با وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد که تنها ۱۱درصد فرودگاه مهرآباد دراختیار شرکت فرودگاه‌های کشور قرار دارد. وی همچنین در جلسه معارفه مدیرکل جدید فرودگاه بین‌المللی مهرآباد خبر داد که در راستای توسعه این فرودگاه قرار است در آینده یک ترمینال ۸۰هزار متر مربعی در فرودگاه مهرآباد احداث شود.

 

نظر شما