شناسهٔ خبر: 23646907 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

نگاهی به آغاز سی‌وششمین جشنواره فجر

روزهای خوب برای تئاتر ایران

وزیر ارشاد: فرصت زندگی با تئاتر را از دست ندهیم

صاحب‌خبر -

شهروند|  سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر از روز پنجشنبه آغاز به کار کرد. سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز این دوره از جشنواره فجر را با توییتی در فضای مجازی اعلام کرد. او در این توییت نوشت: جشنواره تئاتر فجر با 147 اثر نمایشی؛ 96 نمایش صحنه‌ای ایرانی، 32 نمایش خارج صحنه‌ای ایرانی و 19 نمایش خارجی از 128 اثر ایرانی، 106 اثر با متن ایرانی و با 25 کارگردان زن و 56 اثر شهرستانی آغاز شد. سیدعباس صالحی، این را هم نوشت که: تئاتر هنر زندگی و گفت‌وگوست، فرصت زندگی با تئاتر را از دست ندهیم.
دیدار از دبیرخانه
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اطلاع از روند اجرای جشنواره، با همراهی محمدمجتبی حسینی معاون امور هنری، در دبیرخانه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز حاضر شد و از نزدیک اطلاعات مورد نیاز درباره شیوه برگزاری و دیگر موارد مربوط به اجرای جشنواره تئاتر را کسب کرد. سیدعباس صالحی در این دیدار با بیان این‌که ایجاد فضای شاد و پرنشاط در جامعه، از کارهایی است که می‌توان از طریق فرهنگ و هنر در جامعه ایجاد کرد، گفت: یکی از وظایف ما این است که سعی کنیم هرقدر می‌توانیم، مردم را بانشاط‌‌‌‌‌‌تر کنیم و جشنواره تئاتر فجر هم ازجمله رویدادهایی است که باید به این مسأله توجه بیشتری کند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اتفاق‌های ناگوار مانند؛ زلزله کرمانشاه و حادثه نفتکش سانچی که در این مدت فضای عمومی جامعه را متاثر کرده، افزود: با توجه به این‌که زخم این اتفاق‌های اجتماعی هنوز در دل مردم باقی مانده، جشنواره تئاتر فجر در همین زمان اندکی که دارد، باید تمام سعی خود را برای تزریق نشاط به جامعه انجام بدهد و این کاری است که از عهده جشنواره تئاتر فجر برمی‌آید. صالحی همچنین با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی اتفاق‌های مربوط به جشنواره درمیان کابینه و اعضای هیأت دولت، از مسئولان جشنواره خواست در فرصت باقیمانده در این زمینه دعوت‌های لازم را از وزرا انجام بدهند.
قبل از آغاز
جشنواره تئاتر فجر درحالی آغاز به کار کرد که پیش از آغاز، نقدهایی چه درباره پوستر و چه در مواردی دیگر، مطرح شد؛ حتی کار به جایی رسید که مهندس‌پور دبیر جشنواره در نشست خبری خود اعلام کرد: خیلی زود فهمیدم نباید دبیری این جشنواره را قبول می‌کردم. با این حال، جشنواره هنوز آغاز نشده بود که گلایه‌هایی از سوی منتقدان درباره این‌که دست‌اندرکاران به نقدها توجه ندارند، طرح شده و برخی هم از غیرمنصفانه‌بودن این روند بحث به میان آوردند، چنانکه «مهر» با دستمایه قراردادن همین موضوع، پیشنهاداتی را درباره شیوه نقد جشنواره مطرح کرد. اینها هرچند به‌عنوان چند حاشیه، طرح شد اما در سوی مربوط به مخاطبان به نظر اوضاع بد نبود. همان زمان که پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره اعلام شد، برخی خبرها از استقبال مخاطبان به‌ویژه دانشجویان، حکایت داشت. روابط‌عمومی جشنواره دو روز مانده به آغاز جشنواره در گزارشی، اعلام کرد: ظرفیت سه نمایش ایرانی و دو نمایش خارجی در ساعات اولیه فروش بلیت‌های سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تکمیل شد. همین موضوع به عقیده برخی روزهای خوشی برای جشنواره تئاتر، به ارمغان خواهد آورد. «صد‌سال تنهایی» به کارگردانی آتیلا پسیانی، «پسران تاریخ» اثر اشکان خیل‌نژاد، «سفر به یک فلات چین‌خورده» به کارگردانی گوستاوو سیریاکو از برزیل، «رختشویخانه مفاخر» به کارگردانی جاسم هیندی از فرانسه و «فهرست مردگان» رضا ثروتی 5 نمایشی بودند که همان روز نخست، بلیت‌هایشان به فروش رفت.
روز اول و دوم
جشنواره تئاتر فجر قرار است در روز شنبه، روز سوم فعالیت‌ خود را آغاز کند. این جشنواره در روز نخست، میزبان 28 اثر در دو گروه تماشاخانه‌های دولتی و گروه تماشاخانه‌های خصوصی بود. در روز اول، نمایش پسران تاریخ به عنوان پرمخاطب ترین نمایش معرفی شد. در روز دوم جشنواره نیز، مطابق جدول اجرا، 32 نمایش در بخش‌های مختلف روی صحنه رفت. این جشنواره که از روز پنجشنبه، ۲۸ دی آغاز شده است، تا ۸ بهمن ادامه دارد. مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر روز 9 بهمن برگزار خواهد شد.

نظر شما