شناسهٔ خبر: 23646903 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

امام جمعه شهر توپ آغاج:

نماز جمعه، تركيبی از تقوا و سياست است

حوزه/ حجت الاسلام حکمت حکیمی فر، امام جمعه شهر توپ آغاج گفت: نماز جمعه، تركيب تقوا و سياست در جامعه مسلمین است.

صاحب‌خبر -

امام جمعه شهر توپ آغاج در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: تغييراتى كه در شوراى سياست‏گذارى ائمه جمعه سراسر كشور صورت گرفت و حكم جديدى كه رهبر معظم انقلاب اسلامى در اين‏ باره صادر كردند، زمينه ‏اى مناسب براى توجهى مجدد به اهميت و جايگاه نماز جمعه در كشور است.

ججت الاسلام حکمت حکیمی فر گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامى در حكم جديد خود كه جناب حجت‏ الاسلام آقاى حاج ‏على ‏اكبرى را به رياست شوراى سياست‏گذارى ائمه جمعه منصوب کرده و اعضاى دوره‏ اى جديد شوراى سياست‏گذارى ائمه جمعه را نيز مشخص نمودند، از مسئولان اين عرصه خواستار آن شدند كه ضمن «ادامه و تكميل فعاليت هاى گذشته و افزودن كيفيت در آن و بهره ‏گيرى از نظرات شورا، بر شكوفائى و تأثيرگذارى اين نهاد مبارك رحمانى بيفزايند».

مدیر مدرسه علمیه حضرت امام صادق (ع) شهرستان بیجار افزود: از اين ‏رو شايسته است كه علاوه بر بازخوانى حكم رهبر معظم انقلاب كه چراغ راه مسؤولان جديد شوراى سياست‏گذارى ائمه جمعه خواهد بود، يك بار ديگر به اختصار، برخى از مهم‏ترين نكات و تذكرات رهبر معظم انقلاب در باب امامت جمعه و نماز جمعه را بازخوانى كنيم.

این کارشناس حوزوی به برخی از این نکات و تذکرات اشاره کرد و گفت: رهبرى معظم انقلاب اسلامى از ميان همه‏ عوامل دخيل در موفقيت نمازهاى جمعه و اثرگذارى آن، بر سه عنصر اصلى تأكيد كرده ‏اند: «هرچه تريبون نماز جمعه قويتر و بهتر و صادق ‏تر و مستقيم‏ تر باشد، مردم صادق‏ تر و مستقيم‏ تر و قويتر و مقاوم ‏ترند و در مقابل فشار دشمن، هوشيارتر خواهند بود.».

امام جمعه شهر توپ آغاج تصریح کرد: اين سه عنصر اصلى عبارتند از ۱. قوت در برگزارى نماز جمعه و در منطق و محتواى كارها و محتواى فعاليت‏ها فرهنگى؛ ۲. صداقت با مردم ۳. رابطه‏ى مستقيم‏تر با مردم.

حجت الاسلام حکیمی فر ادامه داد: اميد است كه دوره جديد مسؤوليت‏ ها در اين نهاد مقدس دينى، دوره‏ از خدمت با بركت در نظام اسلامى و حمايت از آرمان‏هاى مقدس ملت ايران باشد.

امام جمعه شهر توپ آغاج با اشاره به اینکه نماز جمعه، تركيب تقوا و سياست است‏، گفت: از منظر اسلامى، نماز جمعه يكى از نهادهاى اصيل و اصلى در نظام اسلامى است.

حجت الاسلام حکیمی فر عنوان کرد: مطابق گزارش‏هاى تاريخى، نهاد نماز جمعه اولين نهادى است كه رسول خدا(ص) هنگام تشكيل حكومت اسلامى آن‏را تأسيس كردند به‏نحوى كه آن ‏حضرت در ابتداى ورودشان به مدينه و شكل‏گيرى حكومت اسلامى، اولين دستور عبادى و سياسى را كه مطرح كردند، حكم نماز جمعه و اقامه‏ى آن بود.

وی افزود: از اين‏جهت است كه رهبر معظم انقلاب اسلامى متذكر شده‏اند: «حقيقتا نماز جمعه در اسلام تركيب عجيبى است؛ از يك‏طرف، توصيه‏ مردم به تقوا و پاكدامنى و اعراض از هواهاى نفسانى است و از طرف ديگر، آگاه كردن مردم از جريانهاى سياسى و توطئه‏هاى دشمنان و نيازهاى دوستان و اوضاع دنياى اسلام است.»(پنجم مردادماه 1381) «اسلام براى نماز جمعه، خيلى اهميت قايل است و من امروز فكر كردم بعضى از رواياتى را كه در باب نماز جمعه هست، بخوانم، تا ببينيد چه‏قدر اين مراسم هفتگى مهم است.

حجت الاسلام حکیمی فر ادامه داد: از قول پيامبر خدا(ص) نقل شده كه فرمود: «من كان يؤمن باللَّه و اليوم الاخر فعليه بالجمعة يوم الجمعة.» يعنى هر كس كه ايمان دارد، در روز جمعه نبايد نماز جمعه را فراموش كند.»

نظر شما