شناسهٔ خبر: 23646403 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نخبگان را به سمت علوم انسانی سوق دهیم

صاحب‌خبر -
برگزیدگان نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی با اشاره به مشکلات مرتبط با علوم انسانی تاکید کردند، اتفاق در علوم انسانی زمانی رخ می‌دهد که نخبگان را به سمت علوم انسانی سوق دهیم.
به گزارش مهر، در دیدار برگزیدگان نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران، دکتر حسین میرزایی، دبیر جشنواره با اشاره به تاریخچه باغ نگارستان گفت: این مکان دارالمعلمین بوده است و سپس دانشسرای عالی و ابتدای تاسیس دانشگاه در این مکان مستقر شده است و از سال ۱۳۵۱تا سال ۱۳۷۱نیز دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بوده است و قرار بود تا پارکینگ سازمان برنامه شود، اما یادداشت دکتر مرحوم روح‌الامینی در روزنامه اطلاعات که به همت حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی چاپ شد و با حمایت مرحوم دکتر حسن حبیبی این محل حفظ شد و امروز به این صورت میزبان اهل علم و فرهنگ است.
دکتر عبدالحسین نیک‌گهر، مترجم برتر دوره نهم جشنواره فارابی هم در ادامه گفت: در دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری دوران پر استرسی را دانشجویان برای ارائه رساله طی می‌کنند. در دوره تهیه رساله سعی کنید اضطراب دانشجویان را کم کنید و با آیین‌نامه‌های
دست و پا گیر این اضطراب را زیاد نکنیم.
دکتر روح‌الله بهرامی، برگزیده گروه تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی هم گفت: اتفاق در علوم انسانی زمانی رخ می‌دهد که نخبگان را به سمت علوم انسانی سوق دهیم و انگیزه‌ها و نگرانی‌های آنها را رفع کنیم. از دوره‌های راهنمایی و دبیرستان باید به علوم انسانی توجه کنیم. رفع نگرانی‌ها، بررسی مسائل اساسی این حوزه و ساماندهی وضعیت نخبگان می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.
دکتر حسن دانایی‌فرد، برگزیده گروه علوم اقتصادی جشنواره نیز در ادامه این جلسه تاکید کرد: دانشی که در دانشگاه تولید می‌شود باید به درد جامعه بخورد. در هیچ جای دنیا استادی مقالات خود را به دست نمی‌گیرد و التماس کند از آن بهره ببرند. در همه جای دنیا حائل بین دانشگاه، صنعت و جامعه وجود دارد و دانش را محلی و بومی می‌کنند و به کار می‌برند.
وی با اشاره به تئوری انگیزش یادآور شد: کاربرد این نظریه کاری خلاقانه است. مدیران و جامعه فکر می‌کند ما باید نسخه دهیم، اما یک فرد باید خلاقیت داشته باشد و این علم را به کار بگیرد. علمیت دانش ضامن به کارگیری آن نیست. کیفیت دانش ما عالی نیست اما نباید هر مقاله‌ای را که می‌نویسیم التماس کنیم تا بخوانند. ما در دانشگاه کار کاربردی و بنیادین می‌کنیم و هر کسی بهره خود را می‌برد.
دکتر سیدمحمد نقی‌زاده، نظریه‌پرداز برتر نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی، با اشاره به مشکلات دانشگاه‌های علوم انسانی کشور تاکید کرد: در آیین‌نامه دکتری آمده است که اساتید داور به پیشنهاد استاد راهنما انتخاب شوند در حالی که در دیگر کشورها استاد راهنما در جلسه حق صحبت ندارد و در دانشگاهی که درس خواندیم رساله به دیگر کشورها می‌رفت و کسی اصلاحات را نمی‌دانست.
وی افزود: اینجا در ایران همه با هم رو در بایستی دارند و ضربدری برای پایان‌نامه‌ها استاد راهنما و مشاور هستیم و نمی‌رسد آنها را مطالعه کند. برای داوری ۱۰رساله به هر فرد می‌دهند که درصد بالایی از آنها شبیه هم هستند.
نقی زاده افزود: برای چاپ مقاله اسم دانشجو را بر اساس آیین‌نامه باید اول بنویسیم و این خلاف ادب است.
وی از وزیر علوم درخواست کرد: هر گونه که می‌توانید جلوی پایان‌نامه فروشی را بگیرید! سمینارهایی برگزار می‌شود و از هر دانشجو پول می‌گیرد، باید جلوی آنها را بگیرید. در سمینارهای خارجی اولین مقاله برای وزیر یا دبیر آن بود که منابع آن مقالاتی بود که سایر اساتید داده بودند و این یعنی مقالات را باید وزرا بخوانند و استفاده کنند.
در پایان این نشست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: این نشست‌ها پیام خوبی دارد که به اینگونه نشست‌ها توجه کنیم و نشست‌های تخصصی مهم است و مزیت‌هایی دارد که ما مجریان و مدیران باید به بحث‌های علوم انسانی بیشتر توجه کنیم. در بحث مدیریت جامعه غفلت زیاد داشته‌ایم از باب اینکه صاحبان اندیشه و متخصصان علوم انسانی را خیلی به طرفشان نرفته‌ایم و بخش‌های مختلف اجرایی کشور از جمله وزارت علوم بیشتر مهندسی و پزشکی بوده است. با عزیزان هم‌نظر هستم که نیاز داریم از صاحب‌نظران علوم انسانی استفاده کنیم.
غلامی گفت: یکی از آفاتی که ما در حوزه آموزش عالی گرفتار شدیم کمیت‌گرایی هیجانی است که در دوره‌ای به شکل غیرقابل کنترل به ایجاد مراکز آموزش عالی به دلایل مختلف پرداختیم و طوری شد که در مراحلی برای جمع‌آوری، تحلیل و کنترل آن دچار مشکل بودیم. اکنون هم مشکلاتی به این دلیل داریم. اما این امر نافی این نیست که در کنترل و نظارت‌ها دقت بیشتری داشته باشیم.
غلامی افزود: علاقه‌ای که به فرزندانمان داریم، به دانشجویانمان هم داریم و اجازه
عرض اندام نمی‌دهیم، اما باید این روش اصلاح شود و استادان به دانشجویان افتخار کنند. در فضاها، دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزشی باید این مباحث مطرح شود .

برچسب‌ها:

نظر شما