شناسهٔ خبر: 23644691 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

­رئيس جمهور فرانسه از افزايش بودجه دفاعي اين کشور خبر داد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از آسوشيتد پرس، امانوئل مکرون رئيس جمهور فرانسه روز جمعه اعلام کرد بودجه دفاعي اين کشور طي سالهاي آينده افزايش خواهد يافت تا بدين ترتيب، امنيت داخلي اين کشور و مشارکت آن در خارج تضمين شود.

وي با اعلام اين مطلب، ابراز اميدواري کرد کشورهاي عضو اتحاديه اروپا همکاري نظامي بيشتري با يکديگر داشته باشند.

مکرون در سخنراني خود خطاب به نيروهاي ارتش در عرشه کشتي جنگي «ديکسمود» در پايگاه نيروي دريايي «تولون» اعلام کرد بودجه نظامي اين کشور در سال کنوني به ميزان يک ميليارد و 800 ميليون يورو (برابر با دو ميليارد و 200 ميليون دلار) افزايش پيدا خواهد کرد و به رقم 34 ميليارد و 200 ميليون يورو (برابر با 42 ميليارد دلار) خواهد رسيد.

رئيس جمهور فرانسه همچنين وعده داد بودجه دفاعي اين کشور را تا سال 2025 به رقم دو درصد توليد ناخالص داخلي فرانسه افزايش دهد. اين در حالي است که اين رقم در حال حاضر برابر با يک و هشت دهم درصد توليد ناخالص داخلي است. وي افزود هدف از اين اقدام، "جلوگيري از فرسايش ظرفيت ارتش ما است."

شش ماه قبل کاهش بودجه نظامي فرانسه، باعث شکل گيري بحران در اين کشور و در نتيجه انتصاب رئيس جديد ستاد ارتش شد.

مکرون در اشاره به افزايش بودجه نظامي فرانسه اعلام کرد اين موضوع، "بي سابقه" بود.

«پير دو ويليه» رئيس پيشين ستاد ارتش فرانسه، پس از درگيري با مکرون از سمت خود کناره گيري کرد و ژنرال «فرانسوا لکونتره» جايگزين وي شد.

مکرون همچنين اين موضوع را مورد تاييد قرار داد که قصد دارد خدمت وظيفه عمومي را دوباره در اين کشور احيا کند. اين طرح مکرون بودجه جداگانه اي خواهد داشت. بر اساس اين طرح، پيش بيني مي شود سالانه 600 هزار سرباز بين سن 18 تا 21 سال به خدمت وظيفه اعزام شوند.

مکرون همچنين اعلام کرد زرادخانه هسته اي فرانسه همچنان هسته اصلي راهبرد نظامي بازدارنده اي کشور باقي خواهد ماند. به علاوه، وي بر اهميت حفظ ظرفيت ارتش فرانسه براي مداخله در "همه جاي جهان" تاکيد کرد.

مکرون در ادامه از تلاش هاي سربازان فرانسوي در نجات 106 مهاجر در آبهاي ساحلي ليبي که طي هفته کنوني صورت گرفت تقدير کرد و عمليات خارجي نيروهاي ارتش فرانسه در مناطقي از جمله ساحل، غرب آفريقا و خاور ميانه را ارج نهاد.

وي در اين باره گفت: "ما وارد دوراني از آشوب بزرگ شده ايم. با توجه به جهاني شدن، منافع کشور ما ديگر به قلمروي ما محدود نيست. برخي اوقات، دفاع کردن از قلمرو شامل جنگ کردن با تروريست هايي خواهد بود که هزاران کيلومتر دورتر قرار دارند."

بر اساس گزارش هاي منتشر شده، بودجه عمليات خارجي ارتش فرانسه قرار است به تدريج تا سال 2020 به رقم يک ميليارد و 100 ميليون يورو (برابر با يک ميليارد و 300 ميليون دلار) افزايش پيدا کند. اين در حالي است که اين رقم سال گذشته برابر با 460 ميليون يورو (برابر با 551 ميليون دلار) بود.

مکرون همچنين با تاکيد بر لزوم همکاري هاي بهتر ميان کشورهاي اروپايي با هدف پيشبرد "راهبرد خودمختاري"، افزود آلمان در کنار انگليس، از شرکاي ضروري خواهند بود.

وي همچنين بر ائتلاف ميان اين کشورها تاکيد کرد و افزود اين ائتلاف، که شامل کشورهاي عضو اتحاديه اروپا و کشورهاي غير عضو اين اتحاديه خواهد بود، با سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) رقابت نخواهد کرد.

 

نظر شما