شناسهٔ خبر: 23638410 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

امضاء تفاهم‌نامه ریلی ۲ میلیارد دلاری بین ایران و هند/ تاکید بر ترانزیت سوخت به افغانستان با اولویت حمل ریلی/ افتتاح دو پروژه ریلی در دهه فجر

حمایت مجلس از دولت برای توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، ورود سومين قطار تجاری چين در سال جديد ميلادی به تهران و حذف الزام به همراه داشتن نسخه چاپی بلیت در قطارهای شركت سفیر ریل آسیا سایر عناوین مهم ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار مربوط به حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

امضای تفاهم‌نامه ریلی ۲ میلیارد دلاری بین ایران و هند

تفاهم‌نامه همکاری حمل و نقل ریلی بین ایران و هند، با حضور عباس آخوندی و نیتین گادکاری وزرای راه این دو کشو در دهلی نوبه ارزش ۲ میلیارد دلار به امضا رسید.

وزیر راه و شهر سازی افزود: نکته دوم که در دیدار با مقامات هندی بررسی شد، شامل تولید ۲۰۰ لکوموتیو برای قطار های باری است که قرارداد بسیار مهمی میان هند و ایران است. 

وی با بیان اینکه هند برای تامین مالی این پروژه اعلام آمادگی کرده است، افزود: بخشی از این لکوموتیوها در ایران تولید خواهد شد. ارزش این پروژه ۶۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود و ظرف مدت سه سال تکمیل خواهد شد. 

تاکید بر ترانزیت سوخت به افغانستان با اولویت حمل ریلی

دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور اعلام کرد که روز يك‌شنبه ۲۴ دي‌ماه ۱۳۹۶، يكصد و نود و نهمين نشست شورای عالی هماهنگی ترابری كشور با حضور و مشاركت اعضا برگزار شد و پس از بحث و بررسي پيرامون دستوركار، جمع‌بندیهای زير حاصل گرديد:

۱ موضوع استراتژی‌های پيشنهادی حمل‌ونقل مطرح و به منظور اجماع نظرات و افزايش ضريب موفقيت اجرایی مقرر شد اعضا نظرات نهایی و تكميلی خود را ظرف مدت يك‌ماه به دبيرخانه شورا ارسال نمايند.

۲- روند ترانزيت سوخت از كشور به افغانستان مطرح و با توجه به وجود قوانين مرتبط ترانزيت و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي، بر جريان روان عبور خارجی كالا و بصورت اخص سوخت در چارچوب روابط بازرگاني و تجاري بين‌المللي با اولويت حمل با راه‌آهن، تاكيد گرديد.

حمایت مجلس از دولت برای توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی

سخنگوی كمیسیون عمران با تأکید بر اینكه از روش TOD از جمله روش‌های موفق در توسعه و یكپارچگی حمل‌ونقل در كشورهای پیشرفته است، گفت: مجلس از تمامی ظرفیت‌های خود برای كمك به دولت در این زمینه استفاده می‌کند.

سخنگوی كمیسیون عمران خواستار همكاری شهرداری‌های شهرهای بزرگ با راه‌آهن برای احداث ایستگاه‌های خدمت رسان TOD در مناطق پرجمعیت شد و گفت: اگر بتوانیم كیفیت و كمیت حمل‌ونقل عمومی ریلی را افزایش دهیم این طرح می‌تواند موجب سوق دادن مردم به استفاده از خدمات ریلی و كاهش مصرف اتومبیل‌های شخصی در کلان‌شهرها و اطراف آن‌ها شود .

 معاون بهره برداري و سير و حرکت راه آهن از ورود سومين قطار تجاري چين به تهران در سال ۲۰۱۸ خبر داد و گفت: مذاکره با خودرو سازان براي حمل کالا در کريدور چين – ايران ادامه دارد.

وي با اشاره به اينکه تغيير نوع تردد و مسير براي حمل کالا از سوي صاحبان آن کار ساده‌اي نيست، تصريح کرد: صاحبان کالا در صورتي با چنين اقدامي موافقت مي‌کنند که مزيتي براي آنها ايجاد شود، از اين رو تلاش کرديم تا با ايجاد مزيتهايي چون کاهش زمان و رقابتي کردن نرخ حمل بار، صاحبان کالا را به استفاده از کريدور ريلي ترغيب کنيم.

حذف الزام به همراه داشتن نسخه چاپی بلیت در قطارهای شركت سفیر ریل آسیا

مدیر كل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن از حذف الزام همراه داشتن نسخه چاپی بلیت توسط مسافرین قطار و ارائه كارت سفر به آنها خبر داد.

وی با بیان اینكه به منظورحل این مشكلات، شركت راه آهن با همكاری شركت سفیر ریل آسیا به عنوان متولی امور بازرگانی ۸ شركت حمل و نقل ریلی، طرحی در این زمینه تدوین كرده و به شكل آزمایشی در سه شهر تهران، اصفهان و مشهد به اجرا درآوردند، افزود : در این طرح ،زمان كنترل بلیت ، برای هر مسافری كه بلیت این ۸ شركت را خریداری كرده اما زمان سوار شدن به قطار بلیت را همراه نداشته باشد، با ارائه كارت ملی به صورت رایگان كارت سوار شدن به قطار صادر می شود.

افتتاح دو پروژه ریلی در دهه فجر

عضو هیئت‌مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از افتتاح دو پروژه ملایر-فیروزان-کرمانشاه و مهاباد-ارومیه در ایام‌الله دهه فجر خبر داد.

وی در ادامه با توجه به وضعیت بودجه و اعتبارات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در سال ۹۷ اظهار داشت: رویکرد تأمین مالی پروژه‌های ریلی در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از تمرکز بر بودجه عمرانی کشور به استفاده از فاینانس و استفاده از صندوق توسعه ملي تغییر کرده است.

نظر شما