شناسهٔ خبر: 23637512 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نگاهی به کنسرت «تار و پود»

«متبسم» روایتی تغزلی از «خسرو شیرین» به اجرا گذاشت

تنظیم دقیق و اجرای بی‌نقص گروه و لطافت موتیف‌ها و حس عمیق خواننده و نیز روایت‌های تغزلی و خوانش شعر با حالت‌های خاص به منظور القا محتوا و مضمون کلام به تدریج مخاطب را برای دنبال کردن جدی‌تر این کنسرت ترغیب می‌کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس-گروه هنر- علیرضا سپهوند: در هشتمین شب از سی و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، حمید متبسم کنسرت «تار و پود» را به خوانندگی «وحید تاج» با روایتی لطیف از «خسرو و شیرین» نظامی در تالار وحدت به روی صحنه برد.

«تار و پود» کنسرتی بر اساس آلبوم حمید متبسم به همین نام است که با خوانندگی «وحید تاج» به اجرا گذاشته شد. از انتخاب تاج به عنوان خواننده این برنامه می‌توان فهمید که درک شعری و اهمیت به تلفیق و خوانش درست اشعار توسط خواننده برای خالق اثر از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه در مرور آثاری که وحید تاج اجرا کرده می‌توان به اهتمام این خواننده به توجه بر شعر و حساسیت در تلفیق شعر موسیقی پی برد بویژه در این اجرا که شرح دلدادگی خسروی ایرانی و شیرین ارمنی در میان است که شوری لطیف و عشقی همراه با کرامت می‌طلبد.  آنسامبل کوچک متشکل از دو سه‌تار، یک بربط، یک قیچک آلتو و سازهای کوبه‌ای نشان‌ می‌دهد حمید متبسم خالق اثر، تفکر محور است و قطعا بر اساس چینش تقابلی شعر و موسیقی به این آنسامبل رسیده و قرار نیست برای هیجانی کردن و مخاطب بیشتر گروهش را از جنبه کمّی گسترش دهد.

قطعا تولید هنری با تولید در صنعت متفاوت است. در صنعت پس از رسیدن به طرحی از ساخت و سپس خط تولید، به تولید انبوه منجر می‌شود لیکن موسیقی هیچ‌گاه به تولید انبوه نمی‌رسد و هنرمند برای هرکار باید به درجه‌ای از حس و شعور و کشف و شهود در خلقت برسد که بتواند باز اثری خلق کند و اثر جدید می‌تواند هیچ سنخیتی با کارکترهای آثار سابق نداشته باشد. هنرمند نیازمند حس، الهام و دگردیسی‌ است.

دیشب در این کنسرت، تنظیم دقیق و اجرای بی‌نقص گروه و لطافت موتیف‌ها با حس عمیق خواننده و نیز روایت‌های تغزلی و خوانش شعر با صدای بلند و با حالت‌های خاص به منظور القا محتوا و مضمون کلام به شنونده برای همگان دلپسند بود و به تدریج مخاطب را برای دنبال کردن جدی‌تر ماجرا ترغیب می‌کرد. همین خوانش و دکلمه شعر که در هر بخش توسط یکی از اعضای گروه اجرا می‌شد بر یگانگی و تاثیرگذاری اثر می‌افزود. اجرایی که بسیار ظریف مخاطب را با خود به درون ماجرا می‌برد و می‌خواست کشف و شهود عاشق و معشوق را بر او نمایان سازد. روایت‌ها یکی پس از دیگری و اورتورها یک درمیان ذهن و دل را برای ادامه ماجرا مهیا می‌ساختند.

تنها مورد این اجرا طولانی بودن اورتورها و تکرار جملات قرینه و واریاسیون‌ها بود که احساس می‌شد چنانچه قطعات بین کلام کوتاه‌تر می‌بود یا فرمی متنوع‌تر اتخاذ می‌شد بر گیرایی کار می‌افزود. با این وجود اجرای گروه حمید متبسم به خوانندگی وحید تاج را می‌توان یکی از بهترین اجراهای این دوره از جشنواره موسیقی فجر نامید. هر چند هنرمندانی همچون متبسم که در عرصه موسیقی اصیل ایرانی فعال هستند نیازمند حمایت بیشتر بویژه از جانب مخاطبین هستند.

انتهای پیام/

 

نظر شما