شناسهٔ خبر: 23635881 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چرا السیسی رئیس سازمان امنیت عمومی مصر را برکنار کرد؟

الجزیره-ایرنا-«عبدالفتاح السیسی »رئیس جمهوری مصر امروز پنجشنبه سرلشکر«خالد فوزی»رئیس سازمان امنیت عمومی این کشور را برکنار و سرلشکر«عباس کامل»را به عنوان سرپرست این نهاد امنیتی تعیین کرد.این اقدام رئیس جمهوری مصر در سایه سکوت منابع رسمی باعث ایجاد سوالاتی در خصوص علل آن شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، برکناری رئیس سازمان امنیت مصر آن هم چند ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور اقدامی مهم محسوب می شود و در این میان مقام های رسمی این کشور، دلیل این برکناری را اعلام نکرده اند و در مقابل رسانه های خارجی و غیر رسمی کمی پیش از این اقدام السیسی، مطالب زیادی در مورد علل این اقدام نوشتند.
پایگاه خبری فرامنطقه ای «العربی الجدید» روز گذشته اعلام کرده بود السیسی تصمیم به برکنار کردن سرلشکر خالد فوزی گرفته است و علاوه بر او، شماری دیگر از مقام های این سازمان را برکنار می کند.
العربی الجدید به نقل از منابع مصری نوشت:برکناری سرلشکر فوزی دلایل زیادی دارد که آخرین آن نوار صوتی بود که شبکه«مکملین» متعلق به مخالفان دولت مصر منتشر کرد و در آن یکی از افسران اطلاعاتی مصر، به رسانه ها در مورد سیاست های مصر خط دهی می کند .
این افسر اطلاعاتی ، در این نوار صوتی به اهالی رسانه مصری می گویند در مورد قدس چندان حساسیت از خود نشان ندهند زیرا تفاوتی میان رام الله و قدس برای اینکه پایتخت فلسطین باشد، وجود ندارد. مصر این نوار صوتی را جعلی دانست.
روزنامه «الجریده » کویت نیز پیش از این نوشته بود: السیسی در چارچوب انجام اصلاحات و ایجاد تغییرات در دستگاه های حاکمیتی این کشور، دست به تغییرات گسترده ای در سازمان امنیت می زند .
پایگاه خبری عربی 21 نیز در این خصوص نوشت: ناظران سیاسی اعتقاد دارند این برکناری نشان دهنده درگیری میان سازمان امنیت عمومی و سازمان اطلاعات ارتش مصر و جنگ قدرت میان این دو است.
روزنامه «الاخبار» لبنان و همچنین پایگاه خبری «ارم نیوز »نیز نوشتند: السیسی به دو دلیل سرلشکر فوزی را برکنار کرد، نخست ، پرونده فلسطین و به نتیجه نرسیدن آشتی جنبش های فتح و حماس و دوم مساله رسانه ها است زیرا سرلشکر فوزی با وجود هزینه های زیاد نتوانسته بود کنترل رسانه ها را به دست بگیرد و از امکانات رسانه ای موجود برای حمایت از دولت به نحو مطلوب استفاده کند .
پایگاه خبری «احداث اینفو» نیز نوشت: تصمیم السیسی برای برکناری خالد فوزی به دلیل مطالبی بود که اخیرا روزنامه«واشنگتن پست» آمریکا منتشر کرد و در آن آمده بود یک افسر امنیتی به هنرمندان و اهالی رسانه سیاست های (مخفیانه ) دولت و گرایش های رهبران کنونی مصر را ابلاغ می کند.
این پایگاه خبری در مورد عباس کامل نیز نوشت: او رئیس دفتر السیسی در سازمان اطلاعات ارتش، وزارت دفاع و ریاست جمهوری و همچنین رفیق او زمان حکومت «محمد مرسی» بود و رسانه ها او را دومین مرد قدرتمند پس از السیسی در مصر می دانند.
پایگاه خبری العربیه نیز نوشت:سرلشکر خالد فوزی بیمار بود و قرار است به زودی تحت درمان قرار گیرد اما این پایگاه خبری عربستانی اشاره ای به نوع بیماری وی نکرد.
پایگاه خبری شبکه «الجزیره» نیز در خصوص علت برکناری خالد فوزی نوشت: «مجدی شندی » سردبیر هفته نامه المشهد اعتقاد دارد علت این اقدام السیسی این بود که او می خواهد کنترل این نهاد حساس در دست نزدیکان او باشد زیرا سازمان امنیت نگران آینده مصر و جلوگیری از ایجاد تغییرات ناگهانی در آن بود .سازمان امنیت می خواست مردم در انتخابات کمی احساس آزادی کنند و شمار بیشتری از نامزدها حضور داشته باشند و در عین حال پایه های اصلی سیاست های عربی و بین المللی مصر ثابت بماند.
رسانه ها ، برکناری رئیس سازمان اطلاعات عمومی مصر را مهم ترین اقدام عبدالفتاح السیسی از زمان برکناری «محمود حجازی » رئیس ستاد مشترک ارتش در چند ماه پیش می دانند.
السیسی پس از برکنارکردن فوزی، «عباس کامل» مدیر دفتر خود را مکلف کرد تا زمان تعیین رئیس جدید سازمان امنیت عمومی مصر، مسئولیت این نهاد امنیتی را برعهده بگیرد.
السیسی 21 دسامبر سال 2014 خالد فوزی را که از جمله افسران ارتش بود، به عنوان رئیس سازمان امنیت این کشور تعیین کرده بود.
فوزی بیستمین رئیس سازمان امنیت مصر بود .این سازمان در سال 1954 تاسیس شده است.
خاورم **2041**گزارش:سید شاهپور حسینی

انتهای پیام /*

نظر شما