شناسهٔ خبر: 23631913 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آیت‌الله جوادی آملی:

علامه کاشف الغطاء عقل را قطب فرهنگ یک ملت می‌دانست

قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان با اشاره به ویژگی‌های برجسته علامه محمدحسین کاشف الغطاء، گفت: این عالم ربانی عقل را قطب فرهنگی یک ملت می‌دانسته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی در پیامی تصویری به همایش بررسی اندیشه‌های کلامی علامه محمدحسین کاشف الغطاء که قبل از ظهر پنج‌شنبه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: علامه کاشف الغطاء همانند برخی از علمای بزرگ گذشته، قطب فرهنگی دین را عقل می‌دانست و بنا بر سفارش دین، هم به علوم عقلی و هم به علوم نقلی پرداخت.

وی افزود: مرحوم کلینی از پیامبر(ص) نقل کرده است که علم سه چیز است؛ اعتقادات، احکام شرعی و مسائل اخلاقی و مرحوم کاشف الغطاء در هر سه این علوم صاحب اثر و اندیشه بوده است؛ ایشان آثار فراوانی در این باب نوشته است و به تبیین اعتقاداتی مانند توحید و نبوت پرداخت و در زمینه فقهی نیز فقیه برجسته‌ای بود و خاندان کاشف الغطاء، قطب فرهنگی یک ملت را عقل می‌دانست.

استاد سطوح عالی حوزه در بخش دیگری از این پیام اضافه کرده است: مرحوم کلینی در آخرین خط از مقدمه کتاب خویش آورده است که عقل محور احتجاج و ثواب و عقاب و مانند آن است و مرحوم کاشف الغطاء نیز قسمت مهمی از مسائلی را که از او سؤال شده و یا به عنوان شبهات مطرح بوده است در مدار مسائل کلامی بوده است و وی با علوم عقلی به آن پاسخ داده است. از جمله از مرحوم کاشف الغطاء در مورد برتر بودن قرآن و اهل بیت(ع) نسبت به یکدیگر پرسش کردند و ایشان با بیان کلامی خود استدلال کرده است که هیچکدام افضل از دیگری نیست. هر چه در قرآن است ائمه می‌دانند و حاضر بودند برای حفظ آن جان خود را فدا کنند کما اینکه برخی از ائمه چنین کردند.

وی در ادامه بیان داشت: صاحب جواهر الکلام در مورد او گفته من فردی به حدت ذهن کاشف‌الغطاء ندیدم و این سخن وی در حالی است که صاحب جواهر خودش از افراد برجسته در سخن و در حدت ذهن است؛ کاشف الغطاء بحثی در مورد افضلیت قرآن و ائمه دارد و به این نتیجه رسیده که هیچکدام بر دیگری افضل نیست و هر چه در قرآن است ائمه آن را می‌دانند و عمل می‌کنند.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه از ویژگی‌های علامه کاشف الغطاء این بوده که عرفان را با علوم عقلی و نقلی همراه کرده است، تأکید کرده است: ایشان در آثار خود دارد که وجود پیامبر و عترت، کعبه را تقدیس می‌کردند و حجر را می‌بوسیدند و برای حرم، حرمت ویژه قائل بودند ولی به معنای افضلیت حجر و حرم نیست؛ این‌ها موظفند به دستور خدا شعائر را گرامی بدارند ولی مسلماً قرآن از امام و امام از قرآن افضل نیست.

وی در بخش پایانی پیامش اضافه کرد: تفکر عرفانی این حکیم از دیگر وجوه شخصیت ایشان است؛ البته کلام شیعه با عرفان و شهود همراه بوده است ولی علامه کاشف الغطاء، جامع میان مشهود و منقول و معقول بوده است و مسائل عرفانی و وحدت وجود را به خوبی و بدون اینکه وارد دور و شبهه شود بیان کرده است.

نظر شما