شناسهٔ خبر: 23630636 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

همنشینی مجالس اسلامی همگرایی پس از فترت

نشست ادواری مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را می‌توان یکی از نهادهای تأثیرگذار در افزایش همگرایی کشورهای اسلامی و قدرت آنها در مناسبات بین‌المللی دانست

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / مجتبی امانی مسئول پیشین دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر

نشست ادواری مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را می‌توان یکی از نهادهای تأثیرگذار در افزایش همگرایی کشورهای اسلامی و قدرت آنها در مناسبات بین‌المللی دانست. رویدادی که با توجه به حضور نمایندگان مجالس اسلامی در آن به نوعی بیان کننده بی واسطه خواست امت‌های اسلامی است. بر این اساس اجلاسی که طی دو روز گذشته در ایران انجام شد به واسطه برگزاری پس از دو رویداد مهم مرتبط با جهان اسلام اهمیتی دو چندان داشت.
نخستین رویداد، شکست داعش و شروع مرحله جدیدی در جهان اسلام بود و به همین دلیل  اتخاذ  تدابیر لازم  در دوران پساداعش یکی از موضوعات مهمی بود که در این اجلاس مورد توجه قرار داشت. موضوع دیگر سخنرانی‌ها متوجه تلاش برای بازگرداندن مسأله فلسطین به موضوع اول جهان اسلام بود. زیرا این اجلاس در فاصله کوتاهی پس از اقدام هنجارشکنانه رئیس جمهوری امریکا در اعلام انتقال سفارت امریکا در سرزمین‌های اشغالی از تل آویو به بیت المقدس بود. اقدامی که از تقابل جدی ترامپ با جهان اسلام  نشان داشت و در عین حال محور همگرایی کشورهای اسلامی را پس از یک دوره فترت و دچار بودن به درگیری‌های داخلی و بحران‌هایی چون ظهور داعش رقم زد. 
از این جهت دو اقدام مهم جمهوری اسلامی ایران در یک سال اخیر یعنی برگزاری ششمین کنفرانس فلسطین در اسفند ماه سال گذشته در تهران و نیز اجلاس اخیر بین المجالس اسلامی که هر دو توسط مجلس شورای اسلامی برگزار شد، حائز اهمیت بود.
این در حالی بود که برخی کشورها در پیروی از طرح و برنامه ریزی دشمنان اسلام تلاش کردند که جهان اسلام را از خواسته‌های بحق خود دور کنند. تشدید اختلافات داخلی جهان اسلام و دامن زدن به ایران ستیزی و شیعه ستیزی از جمله راهکارهای ذیل این طراحی‌ها بود و متأسفانه حاکمیت عربستان سعودی در این روند یک زمان با قرار دادن پول و امکانات مالی در اختیار گروه‌های فرقه گرا ایفای نقش کرد و زمانی دیگر از همین ابزارها برای ایجاد اختلاف و درگیری میان کشورهای اسلامی بهره گرفت. چنان که در اجلاس اخیر نیز برخی خبرها از تلاش سعودی برای مانع شدن از حضور نمایندگان کشورهای اسلامی در اجلاس تهران حکایت داشت.    با وجود این تعداد کشورهای شرکت کننده در اجلاس  و سخنرانی نمایندگان شان نشان داد که این تفرقه افکنی‌ها و هزینه‌های گزاف نتیجه ای در بر نداشته است. تا آنجا که  شاهد بودیم برخی کشورهایی که بطور سنتی همپیمان سعودی‌ها بودند در سطح بسیار خوبی در این اجلاس شرکت کردند. سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نشان دهنده این است که جهان اسلام می‌تواند از این مرحله با درایت گذر کند و تلاش‌های تفرقه افکنانه برای ایجاد واگرایی را به شکست محکوم نماید./ روزنامه ایران

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما