شناسهٔ خبر: 23629341 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

ایران یا آمریکا؛ انگشت کدام یک روی ماشه است؟!

مقامات واشنگتن بارها از گزینه‌های روی میز و حمله نظامی به ایران حرف زد‌ه‌اند، اما هیچ وقت جرات عملیاتی کردن آن را ندارند، چرا که از توان دفاعی ایران آگاه هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش شمانیوز: ایالات متحده آمریکا که هنوز تصور می‌کند ابرقدرت جهان است در چند سال اخیر این جرات را به خود داده که برخی کشورها چون جمهوری اسلامی ایران را به حمله نظامی تهدید کند و حرف از گزینه‌های روی میز بزند.

این کشور پس از دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای تهدیدات خود را افزایش داد، اما نکته جالب این است که آمریکا و تمامی سیاست‌مداران واشنگتن از توان نظامی ایران خبر دارند، پس باید از آن‌ها پرسید چگونه با این شرایط، کشوری چون ایران را به حمله نظامی تهدید می‌کنند.

گزینه‌های روی میز 

ایالات متحده آمریکا که بعد از سال ۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی کینه قدیمی از ایران به دل گرفت و قصد کرد به هر نحوی که شده جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهد و به همین خاطر به ترور، جنگ‌های قومی و مذهبی و تحمیل جنگ روی آورد، اما متوجه شد که هیچ کدام جواب‌گوی خواسته‌اش نیست.

دشمن که دید ایران اسلامی در حال پیشرفت است و دانش هسته‌ای را به دست آورده کشورمان را تحریم کرد، اما باز هم نتوانست کاری از پیش ببرد، پس به تهدید نظامی روی آورد؛ هر رئیس‌جمهور آمریکا که به کاخ سفید وارد می‌شد ابتدا ایران را تهدید می‌کرد؛ در این خصوص دمکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها به یک اندازه پیش می‌رفتند؛ برای نمونه باراک اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در زمان تحریم‌های هسته‌ای حرف از روی میز بودن گزینه نظامی زده بود.

ایران یا آمریکا؛ انگشت چه کشوری روی ماشه است

حرفی که خود آمریکایی‌ها نیز آن را قبول ندارند و بار‌ها گفته‌اند که این موضوع را برای دل خوشی متحدان منطقه‌ای خود گفته‌اند، اما توان نظامی ایران و آمریکا در چه حد است.

اختلاف ۲۰ پله‌ای ایران و آمریکا در رتبه نظامی

ایالات متحده آمریکا به خاطر هزینه سالانه ۵۷۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برای برنامه دفاعی؛ رتبه نخست  جهان ارا در اختیار دارد، اما این رتبه بیشتر به خاطر همین هزینه است، در حالی که بار‌ها اثبات شده سلاح‌های آمریکایی کارایی لازم را ندارند؛ این موضوع را عربستان سعودی یار همیشگی واشنگتن با خرید سلاح از روسیه ثابت کرد.

در ایالات متحده با جمعیتی بیش از ۳۲۳ میلیون نفر، ۱۴۵ میلیون و ۲۱۵ هزار نفر نیروی آماده به کار هستند که از این میان بیش از ۲ میلیون نفر آن‌ها هر ساله به سنی می‌رسند که باید نظامی شوند که از این بین در حدود ۱ میلیون نفر نیرو‌های حاضر در خطوط مقدم و کمی بیش از ۹۰۰ هزار نفر دیگر نیروی ذخیره هستند.

ایران یا آمریکا؛ انگشت چه کشوری روی ماشه است

در طرف مقابل جمهوری اسلامی ایران که در رده‌بندی نظامی در جایگاه ۲۱ قرار دارد سالانه به طور میانگین ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای بخش نظامی خود بودجه در نظر می‌گیرد که از این حیث جایگاه سی و سوم را به خود اختصاص داده؛ این میزان بودجه بسیار کمتر از بودجه برخی کشور‌های منطقه است اما با آن‌ها تفاوتی فاحش دارد.

ایران که یکی از کشور‌های مهم و استراتژیک منطقه غرب آسیا است، جمعیتی بالغ بر ۸۲ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۶۳۳ نفر دارد که ۴۷ میلیون نفر از آن‌ها نیروی انسانی آماده به کار هستند که از این میان ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هر ساله به سن حضور در نیرو‌های نظامی می‌رسند که ۵۴۵ هزار نفر از آن‌ها نیرو‌های حاضر در خطوط مقدم و ۴۰۰ هزار نفر دیگر نیرو‌های ذخیرهستند.

ایران یا آمریکا؛ انگشت چه کشوری روی ماشه است

با این اختلاف قطعا جمهوری اسلامی ایران باید ضعیف‌تر از ایالات متحده آمریکا باشد اما این‌گونه نیست؛ ایران نه تنها ضعیف‌تر نیست، بلکه قادر است تجهیزاتی در تراز تسلیحات آمریکایی ساخته و وارد صحنه نبرد کند؛ کاری که در سال‌های اخیر انجام داده است.

کرار ایرانی رقیب جدی آبرامز آمریکایی

کشور‌های جهان همیشه در زمین، دریا و هوا به ساخت تسلیحات پرداخته و می‌پردازند؛ ایران و آمریکا هم از این قائده مستثنی نیستند.

جمهوری اسلامی ایران در حوزه تسلیحات زمینی امروز ۱ هزار و ۶۱۶ دستگاه تانک، ۱ هزار و ۳۱۵ دستگاه خودرو ترابری، بیش از ۲ هزار قبضه سلاح خودکششی و ۱ هزار و ۴۷۴ فروند سامانه موشکی دارد و در طرف مقابل آمریکا ۵ هزار و ۸۸۴ دستگاه تانک، ۴۱ هزار و ۶۲ خودرو ترابری، ۱ هزار و ۲۹۹ قبضه سلاح خودکششی و ۱ هزار و ۳۳۱ فروند سامانه موشکی را در اختیار دارد.

ایران یا آمریکا؛ انگشت چه کشوری روی ماشه است

از حیث کمیت شاید ایران از آمریکا عقب باشد، اما در حوزه کیفیت به راحتی می‌توان گفت که تهران هم رده واشنگتن است؛ ایران در حوزه ساخت تسلیحات بومی که از ابتدای انقلاب در پیش گرفته تا امروز تانک‌های زیادی چون سبلان، صمصام، مبارز و سفیر را ساخته اما مهم‌ترین آن‌ها سری خانواده تانک ذوالفقار و تانک پیشرفته کرار است که قابلیت رقابت جدی با تانک‌های فوق مدرن آمریکا را دارند.

پرنده‌های ایرانی کابوس جنگنده‌های آمریکایی

در حوزه هوایی جمهوری اسلامی ایران ۴۷۷ فروند هواپیما در خدمت دارد که از این تعداد ۱۳۷ فروند جنگنده/رهگیر، ۱۳۷ فروند هواپیمای بال ثابت، ۲۰۳ فروند هواپیمای ترابری، ۸۰ فروند جنگنده آموزشی هستند و در کنار آن ۱۲۸ فروند از انواع بالگرد‌ها را در اختیار دارد که تعداد ۱۲ فروند از آن‌ها بالگرد‌های تهاجمی هستند.

در سمت مقابل اما آمریکا ۱۳ هزار و ۷۹۲ فروند هواپیما دارد که ۲ هزار و ۲۹۶ فروند آن جنگنده/رهگیر، ۲ هزار و ۷۸۵ جنگنده بال ثابت، ۵ هزار و ۷۳۹ فروند هواپیمای ترابری و ۲ هزار و ۸۳۱ فروند نیز جنگنده آموزشی هستند و همچنین ۶ هزار و ۶۰۵ فروند از انواع بالگرد‌ها را نیز در اختیار دارد که ۹۲۰ فروند از آن‌ها بالگرد‌های تهاجمی هستند.

ایران یا آمریکا؛ انگشت چه کشوری روی ماشه است

در این حوزه هم با وجود این که ایران از آمریکا در تعداد عقب است، اما در حوزه طراحی و ساخت جنگنده‌های بومی در سال‌های اخیر کار‌های فراوانی را انجام داده که نتیجه آن تولید صاعقه، آذرخش، شفق و قاهر ۳۱۳ بود که هر کدام حریف جنگنده‌های آمریکایی در صورت تجاوز به آسمان ایران خواهند بود.

ناوهای چون کوه ایرانی حریف ناو‌های آمریکایی در دریا‌ها

با وجود این که در حوزه‌های زمینی و هوایی در تعداد ادوات بین ایران و آمریکا اختلاف وجود دارد، اما در دریا اختلاف به حد زیادی کم شده به نحوی که آمریکا در رتبه سوم و ایران در رتبه چهرام قرار دارد که این نشان از اقتدار نیروی دریایی جمهوری اسلامی می‎دهد.

ایران در دریا ۳۸۹ فروند از انواع ناوها، شناور‌های تندرو و تجهیزات جدید دریایی را دارد که ۵ فروند ناوچه، ۳ فروند ناوچه سبک، ۳۳ فروند زیردریایی، ۲۳۰ فروند شناور گشتی و ۱۰ قبضه مین دریایی است و در طرف مقابل ایالات متحده در مجموع ۴۱۵ تجهیزات در دریا دارد که ۱۹ فروند آن ناوهواپیمابر، ۸ فروند ناوچه، ۶۳ فروند ناوچه سبک، ۷۰ فروند زیردریایی، ۱۳ فروند شناور گشتی و ۱۱ قبضه مین دریایی است.

ایران یا آمریکا؛ انگشت چه کشوری روی ماشه است

در این حوزه هم با وجود اختلاف اندک، به جرات می‌توان گفت ایران برابر و حتی برتر از آمریکا است و این موضوع به خاطر توانمندی جوانان ایرانی در ساخت شناورهایی چون جماران، دماوند، زیردریایی فاتح است.

اما ایران برگ برنده‌ای دارد که در زمان لازم با رو کردن آن قادر خواهد بود حتی آمریکای ابرقدرت را به زیر بکشد؛ برگی برنده‌ای ایالات متحده از آن با خبر است.

سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی برگ برنده ایران در برابر آمریکا

مقامات آمریکایی درباره ایران زیاد حرف می‌زنند، اما خوب می‌دانند که توان اقدام ندارند، چرا که با قدرت یکی از بازو‌های انقلاب اسلامی یعنی سپاه پاسدارن به خوبی آشنا هستند.

آن‌ها می‌دانند که اگر امروز جمهوری اسلامی ایران در جایگاه ۲۱ برترین نیروهای نظامی جهان قرار دارد به خاطر توان ارتش است و اگر توان رزم سپاه به آن افزوده شود حتما جایگاه ایران بهتر خواهد شد و به میان ۵ قدرت برتر جهان خواهد آمد.

ایران یا آمریکا؛ انگشت چه کشوری روی ماشه است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که برای مقابله با گروهک‌های ضدانقلاب تشکیل شده بود، در زمان جنگ تحمیلی در کنار ارتش و نیرو‌های مردمی اقدامات بزرگی را انجام داد و پس آن هم روند رو به رشد خود را در قالب نیرو‌های زمینی، هوافضا و دریایی ادامه داد و امروز به جایگاه بسیار خوبی برای تامین امنیت ایران رسیده است.

موشک و پهپاد و قایق‌های تندرو ایرانی خواب را از کاخ‌نشینان واشنگتن ربودند

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همان سال‌های نخست تاسیس واحد‌های خود را سازمان داد و به هر یگان ماموریت تولید ادوات را سپرد که نیروی هوافضا در این راه بسیار خوب عمل کرد و توانست انواع موشک‌های با برد کوتاه، متوسط و بلند، چون خانواده شهاب، قیام، زلزال و عماد را ساخته و به تولید انبوه رساند.

ایران یا آمریکا؛ انگشت چه کشوری روی ماشه است

این نیرو همچنین در ساخت پهپاد‌ها نیز چنان فعالیت کرد که امروز ایران به یکی از ۵ قدرت برتر پهپادی دنیا تبدیل شده و توانسته انواع پهپاد‌های بومی، چون کرار را طراحی و عملیاتی کند؛ هوافضای سپاه همچنین توانست با شکار یک پرنده بدون سرنشین و رادارگریز آمریکایی، نمونه ایرانی آن را بسازد و وارد فاز تولید پهپاد‌های رادارگریز شود.

ایران یا آمریکا؛ انگشت چه کشوری روی ماشه است

در نیروی دریایی هم سرعت پیشرفت بسیار خوب بوده و هست و این موضوع منجر شد تا ایران در حوزه ساخت شناور‌های تندرو به جایگاهی برسد که حتی ایالات متحده از آن حساب ببرد؛ این نیرو توانست با دانش بومی قایق‌هایی چون عاشورا، آذرخش و ذوالفقار را بسازد.

ایران یا آمریکا؛ انگشت چه کشوری روی ماشه است

انگشت چه کشوری روی ماشه است؛ ایران یا آمریکا؟

آمریکایی‌ها بار‌ها از حمله به ایران و بودن انشگتشان روی ماشه حرف زدند که مقامات کشورمان در برخی مواقع به آن واکنش نشان دادند.

ایران یا آمریکا؛ انگشت چه کشوری روی ماشه است

در این زمینه امیر احمدرضا پوردستان رئیس مرکز مطالعات و جانشین سابق ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: دشمن وقتی می‌بیند که نیرو‌های مسلح ما به صورت مستمر در میادین هستند و انگشتان سرباز‌ها روی ماشه سلاح‌ها است، جرأت تهدید و تعدی به مرز و بوم ایران اسلامی را به خود راه نمی‌دهد.

ایران یا آمریکا؛ انگشت چه کشوری روی ماشه است

همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمدحسنی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در این باره اظهار کرد: نیرو‌های مسلح باید در بهترین شرایط آمادگی و توان رزمی باشند؛ البته که تمام نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران انگشتانشان روی ماشه سلاح‌ها قرار دارد و فقط منتظر صدور فرمان فرماندهی معظم کل قوا هستند تا در هر نقطه‌ای از این کره خاکی ماموریتی که به آن‌ها محول شود وارد عمل شوند.

حتی سرلشکر جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمانی که تهدید علیه ایران زیاد شده بود و بحث برنامه موشکی پیش آمده بود در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی درباره برد موشک‌های جمهوری اسلامی گفت:  ما می‌توانیم به راحتی پاسخ محکمی به آمریکایی‌ها بدهیم.

ایران یا آمریکا؛ انگشت چه کشوری روی ماشه است

حال با این اظهارات فرماندهان و مقامات ایران و آشنایی آمریکا با توان نظامی ایران باید پرسید انگشت چه کسی روی ماشه است؛ کشوری که به استثمار جهان مشغول است و در اقصی‌نقاط جهان از جمله غرب آسیا پایگاه دارد که در تیررس موشک‌های ایرانی و محور مقاومت است یا کشوری که جبهه حق را دارد و حامی مظلومین جهان است.

توان بالا نظامی ایران و ترس آمریکا از آن انسان را به یاد جمله معروف امام خمینی(ره) می‌اندازد که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند؛ پس متخصصان ایرانی در حوزه دفاعی باید بدون توجه به تهدیدات دشمن به روند خود سرعتی بیش از پیش شود.

مقامات آمریکایی با نگاهی به تاریخ جنگ‌های ویتنام، عراق و افغانستان باید به خوبی بدانند که شاید بتوانند آغازگر جنگ باشند، اما قطعا نمی‌توانند پایان‌دهنده این جنگ باشند، آن هم در مقابل قدرتی به نام جمهوری اسلامی ایران که در سطح منطقه و جهان آقایی می‌کند.


منبع: باشگاه خبرنگاران


نظر شما