شناسهٔ خبر: 23627981 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ايران از مزيت رقابتي در بازار صادراتي عراق برخوردار است

همايش استفاده از ظرفيت هاي صادراتي بازار بصره عراق در اتاق بازرگاني تهران برگزار و در آن بر مزيت رقابتي بودن ايران براي حضور در بازار صادراتي عراق تأکيد شد.

صاحب‌خبر -

ايران از مزيت رقابتي در بازار صادراتي عراق برخوردار استبه گزارش خبرنگار خبرگزاري صداوسيما، يحيي آل اسحاق رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و عراق در اين همايش با اشاره به اينکه عراق تا 15 سال آينده با ميزان سرمايه گذاري سالانه صد ميليارد دلار، بزرگترين بازار منطقه خواهد بود افزود: زيرساخت هاي عراق اعم از جدول کنار خيابان تا نيروگاه از بين رفته و نياز به بازسازي دارد که مهمترين تأمين کننده مصالح و امکانات مورد نياز براي اين بازسازي ايران مي تواند باشد.

وي اضافه کرد: اگر از فرصت حضور در بازار عراق استفاده نشود، اين بازار هم مانند بازار آسياي ميانه از دست مي رود.

شهلا عموري رئيس اتاق بازرگاني اهواز هم در اين همايش گفت: نظافت شهري، معماري صحيح، زيرساخت هاي اصلي، احداث پل، معابر جديد و روشنايي شهر از زمينه هايي است که متخصصان و شرکت هاي ايراني با دانش بالاي خود مي توانند در تأمين آن به عراق کمک کنند ضمن اينکه ايجاد مراکز آموزشي و تفريحي در دانشگاه ها نيز مي تواند ديگر زمينه همکاري باشد.

وي افزود: عراق تا سال 2035 بعد از عربستان دومين صادر کننده نفت خواهد بود که براي اين هدف به 500 ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز دارد که استفاده از دانش و امکانات حفاري ايراني و همچنين استفاده از تخصص ايران در پالايشگاه ها و توسعه ميادين به ويژه در استان بصره مي تواند در تحقق اين هدف کمک کننده باشد.

عموري با بيان اينکه در عراق خطوط گاز رساني وجود ندارد گفت: يکي از طرح هاي جذاب براي ايراني ها در عراق ايجاد خطوط گاز رساني مي تواند باشد ضمن اينکه مي توانيم در ساخت کنتورهاي برق و استفاده از انرژي هاي خورشيدي و بادي به عراق کمک کنيم.

وي افزود: استان بصره عراق خاک حاصلخيز و آب فراوان دارد طوري که سه بار کاشت و برداشت هم در آن انجام مي شود از اين رو مي توانيم در کشت محصولات به ويژه کشت گلخانه اي و آبياري قطره اي، دانش خود را به اين کشور صادر کنيم ضمن اينکه عراقي ها آمادگي دارند براي حوضچه هاي پرورش ماهي، زمين رايگان در اختيار ايراني ها قرار دهند.

رئيس اتاق بازرگاني اهواز گفت: ماهانه بيش از سه هزار نفر عراقي براي درمان وارد کشور مي شوند که نشان مي دهد حوزه هاي مختلف سلامت به ويژه گردشگري سلامت و نيز ايجاد کارخانجات ساخت دارو در عراق مي تواند براي حضور دائمي ايران در اين کشور مؤثر باشد.


سيدحميد حسيني دبير کل اتاق بازرگاني مشترک ايران و عراق نيز در اين همايش با اشاره به اينکه در مرز بصره با ايران از زيرساخت هاي آب، برق، راه و امنيت و همچنين از نيروي متخصص آموزش ديده و با تجربه، دانش و فناوري بالا و شرايط سياسي مناسب برخورداريم گفت: اينها مزيت هايي است که ما را در بازار عراق رقابت پذير مي کند طوري که با استفاده درست از اين مزيتها، ترکها، چيني ها و اماراتي ها قدرت رقابت با ما در بازار عراق را نخواهند داشت.

طاهري معاون کنسولگري ايران در بصره نيز با تأکيد بر مزيت هاي استان بصره عراق براي صادرکنندگان ايراني گفت: شرکت هاي ايراني ضمن توجه به بازار استان بصره نبايد از بازار استان هاي الاماره، ناصريه و سماوه به عنوان استان هاي پيراموني بصره غافل شوند.

وي افزود: پيشنهاد ما اين است در نزديکي مرز شلمچه در خاک عراق يک شهرک صنعتي با کمک صنعتگران ايراني ساخته شود که به اين ترتيب مي توانيم هم سهم خوبي در توليد اين شهرک داشته باشيم و هم کم کم بتوانيم مديريت صنعتي عراق را در دست گيريم.

رضازاده دبير ميز عراق در سازمان توسعه تجارت نيز گفت: پيشنهاد ما اين است اتاق هاي بازرگاني اهواز، خرمشهر و آبادان، نمايندگي هاي خود را در عراق داير کنند ضمن اينکه بايد به مقوله تبليغات نيز در بازار عراق توجه ويژه کنيم و مهمتر از آن شرکت هاي کوچک و متوسط ايراني با تشکيل کنسرسيومي مشترک جاي پاي دائمي در بازار صادراتي عراق به ويژه بازار بصره براي خود ايجاد کنند.

همچنين اوالي از مديران منطقه آزاد اروند نيز در اين همايش گفت: اتباع عراقي با حضور در منطقه آزاد اروند مي توانند ويزاي يک ماهه دريافت کنند که اگر اين اتباع از بازرگانان باشند مي توانند ويزاي چند ماهه براي حضور در ايران دريافت کنند. همچنين ايکس ري خودرويي در منطقه آزاد اروند نصب کرده ايم که در چند روز آينده خودروهاي عراقي هم مي توانند از اين منطقه به ايران تردد کنند.

وي افزود: با همکاري منطقه آزاد اروند، دفتر اتاق بازرگاني آبادان و خرمشهر از هفته گذشته در بصره افتتاح شد که مي تواند در سهولت صادرات بازرگانان ايراني به بصره کمک کننده باشد.

اوالي با بيان اينکه روزانه هزار نفر اتباع عراقي به آبادان و خرمشهر وارد مي شوند گفت: با توجه به اينکه هر نفر از اين اتباع عراقي روزانه به طور متوسط 500 دلار در ايران هزينه مي کند، اين حضور نقش بسزايي در رونق و شکوفايي فعلي بازارهاي آبادان و خرمشهر داشته است.

وي افزود: روزانه 15 کاميون ماهي از منطقه آزاد اروند به عراق صادر مي شود که نشان از پويايي صنعت پرورش ماهي در آبادان و خرمشهر است.

همچنين ربيهاوي رايزن بازرگاني کنسولگري ايران در بصره گفت: شرکت هاي خدمات فني مهندسي ايران فقط در مناقصه هاي دولتي عراق شرکت مي کنند در حالي که فرصت خوبي در بسياري از مناقصه هاي غيردولتي کشور وجود دارد.

وي افزود: نمايشگاه هاي ما در عراق ضعيف برگزار مي شود ضمن اينکه در پذيرش و اعزام هيأت هاي تجاري در عراق و بصره ضعف داريم.

ربيهاوي گفت: ضعف هاي موجود در توسعه روابط اقتصادي ايران و عراق آسيب شناسي نشده است که يکي از آنها صادرات کالاهاي بي کيفيت به اين کشور است از اين رو سازمان توسعه تجارت در دستورالعملي به گمرک اعلام کرده است که کالاهاي صادراتي حتماً بايد داراي استانداردهاي کيفي و بهداشتي باشند ضمن اينکه استاندارد بسته بندي آنها به ويژه در محصولات کشاورزي و غذايي بايد رعايت شود.

 

نظر شما