شناسهٔ خبر: 23627821 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اخبار ویژه روزنامه‌ها

توضیح معاون روحانی درباره افزایش حقوق/ نامگذاری مکانی به نام جان‌باختگان حادثه سانچی/ نمایندگان از هیأت‌رئیسه مجلس شکایت کردند

نمایندگان از هیات رئیسه مجلس به کمیسیون اصل 90 به دلیل اهمال در طرح سؤال از رئیس‌جمهور شکایت کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

********

کیهان

برجام به نحوی چیده شد که تحریم‌ها را برندارد!
خشت برجام کج نهاده شد و به همین دلیل ضمن اینکه به رفع همه تحریم‌ها منتهی نمی‌شود، تحریم‌های تعلیق شده نیز قابلیت بازگشت با هر بهانه‌ای را دارند.
وطن امروز در یادداشتی نوشت: با اینکه رئیس‌جمهور با وعده رفع همه تحریم‌ها توانست اقبال مردم را به سمت خویش بکشاند و بارها بعد از ریاست‌جمهوری نیز با صدای رسا برجام را موجب لغو همه تحریم‌ها دانست اما طرف مقابل، به هیچ‌وجه این خواسته را فراهم نکرد و این نکته با کمال ظرافت در متن برجام تعبیه شد:
(بخشی از مقدمه برجام)
«این برجام موجب لغو جامع همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و نیز شامل گام‌هایی برای ایجاد دسترسی در حوزه‌های تجارت، فناوری، مالی و انرژی خواهد شد.»
و اینگونه در مقدمه برجام خیال ایران از عدم رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای راحت شد اما آیا این به معنای رفع شدن همه تحریم‌های هسته‌ای است؟
پاسخ روشن است.
(بند 24 برجام):
«اتحادیه اروپایی، کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه و نیز ایالات متحده فهرست کامل و جامعی از تحریم‌ها یا اقدامات محدودیت‌ساز مرتبط با هسته‏‌ای را مشخص می‏‌کنند و آنها را منطبق با پیوست 5 لغو خواهند کرد.»
طرف مقابل حتی حاضر به رفع همه تحریم‌های هسته‌ای نیز نمی‌شود و اتفاقی به مراتب بدتر رقم می‌خورد. طرف مقابل قضیه را برای همیشه تمام می‌کند و صراحتا اعلام می‌کند منظورش از تحریم‌های هسته‌ای، همان‌هایی است که در این برجام مشخص کرده. این بدان معناست که طرف مقابل روی تحریم‌هایی که مایل است رفع کند نام «مرتبط با هسته‌ای» گذاشته و آنها را که بخش اندکی از تحریم‌های ایران محسوب می‌شوند به اسم «تحریم‌های جامع مرتبط با هسته‌ای» جا زده است.
کل تحریم‌هایی که آمریکا در برجام متعهد شده اجرای‌شان را متوقف کند، تنها بخش‌های اندکی از تحریم‌های آمریکا (چه قوانین کنگره و چه دستورات اجرایی رئیس‌جمهور) را شامل می‌شود. مراجعه به لیست موارد یادشده نشان می‌دهد بخش‌های بسیار زیادی از قوانین تحریمی آمریکا، اصلا در این لیست وجود ندارد. بر همین مبنا، کل امتیاز داده شده به ایران در حوزه تحریم‌های این توافق، از طرف مقامات آمریکایی به معنای حفظ کامل ساختار تحریم‌های آمریکا و تنها ارائه یک تخفیف تحریمی به ایران بیان شده است.
در ادامه صفحات اول (که مقدمه برجام محسوب می‌شود) آمده است:
«گروه 1+5 و ایران بر عهده می‌گیرند که این برجام را با حسن نیت و در فضایی سازنده، بر مبنای احترام متقابل اجرا کنند و از هرگونه اقدام مغایر با نص، روح و هدف برجام خودداری کنند. گروه 1+5 از تحمیل الزامات مقرراتی و آیین‌نامه‌ای تبعیض‌آمیز، به جایگزینی تحریم‌ها و اقدامات محدودیت‌سازی که مشمول این برجام می‌شوند، خودداری خواهند ورزید. این برجام بر پایه اجرای برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) که در تاریخ 3 آذرماه 1392 در ژنو مورد توافق قرار گرفت، استوار می‌شود.»
این بندها برای ایران امیدوارکننده است و خبر از عدم بازگشت همان اندک تحریم‌های رفع‌شده می‌دهد اما در بندهای اجرایی برجام، تکلیف چگونگی رفع تحریم‌ها کاملا مشخص می‌شود.
در بندهای بعدی به وضوح ساختار ضعیف برجام خودش را نشان می‌دهد. ساختاری که تحریم‌های رفع شده را به مسئله‌ای به نام «SDN list» گره می‌زند. در این لیست نام 178 فرد و نهاد ایرانی آمده که افراد و نهادهای سایر کشورها در صورت ارتباط مالی بی‌واسطه یا باواسطه با آنها از سوی آمریکا دچار تحریم می‌شوند. دقیقا همان کاری که آمریکا بعد از توافق ژنو با برخی بانک‌های خارجی انجام داد و به اصطلاح گربه را دم حجله برای سایر کشورها کشت.
لیست تحریمی آمریکا یا همان SDN که شامل 178 فرد و نهاد ایرانی از جمله سازمان صداوسیما و وزارت دفاع کشور است، خط قرمزی است که همان اندک تحریم‌های رفع شده نیز در صورت نزدیک شدن خلاص‌شده‌ها به آن، دوباره برخواهد گشت.
این بدان معناست که تحریم‌ها ساختاری هوشمند پیدا کرده که هر روز دامنه خود را افزایش می‌دهد.
همچنین مطابق تأکید برجام قوانین تحریمی دیگر به قوت خود باقی است و رفع تحریم‌های ذکر شده اثری در اجرای سایر قوانین تحریمی ندارد. در بهترین حالت، طرف مقابل متعهد شده تحریم‌های اندکی را متوقف کند اما تضمینی برای رفع قوانین تحریمی دیگر (بخش اعظم تحریم‌های آمریکا) نداده است.
این بدان معنی است که اگر آمریکا تحریمی را با عنوانی جز هسته‌ای وضع کند، نقض برجامی صورت نگرفته است! حال با چنین برجام امضاشده‌ای می‌توان بهتر درباره کنش‌های ایالات متحده و عکس‌العمل دولت ایران قضاوت کرد.

عدم مدیریت بازار ارز موجب بازتولید تورم می‌شود
یک روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت با اشاره به افزایش قیمت ارز نوشت: گرانی دلار تورم‌زاست.
روزنامه آرمان با اشاره به صعود قیمت دلار به 4450 تومان می‌نویسد:
قیمت دلار در بازار آزاد می‌تازد و با گران شدن دلار سکه نیز افزایش قیمت فزاینده‌ای را تجربه می‌کند. در حالی که رئیس بانک مرکزی نوسانات روزهای اخیر دلار را طبیعی می‌داند، باز هم شاهد افزایش قیمت دلار در بازار آزاد بودیم که به رکورد تازه‌ای رسید.
آرمان می‌افزاید: «در صورتی که این روند افزایشی ادامه پیدا کند طبیعتا قیمت مواد و نیاز واحدهایی که باید خارج از کشور تامین شود افزایش پیدا می‌کند و بر قیمت تمام شده کالاهای تولیدی داخل نیز تاثیر می‌گذارد. این مسئله باعث می‌شود گرانی در جامعه به وجود آید و در نهایت شاهد یک نوع تورم در اقتصاد کشورمان خواهیم بود.»
این روند را باید به یک روند با ثباتی تبدیل کرد که فعالان اقتصادی بتوانند یک دورنما و پیش‌بینی درستی از فعالیت‌ها در آتیه حتی نزدیک خود داشته باشند. چون زمانی که نوسانات شدت پیدا می‌کنند مانند اتفاقاتی که در دو سه ماه اخیر افتاده، طبیعتا نمی‌توان پیش‌بینی درستی برای برنامه‌های آتی به ویژه واحدهای تولیدی داشت.
 موضوعی که بیشتر از افزایش نرخ ارز روی صنایع و تصمیم‌گیری مدیران صنایع اثر می‌گذارد، غیرقابل پیش‌بینی بودن نرخ ارز است. وقتی یک مدیر قدرت پیش‌بینی نداشته باشد و نتواند تصمیم بگیرد مواد اولیه‌اش را برای چه مدتی خریداری و قراردادهای خود را برای چه مدتی تنظیم کند در نهایت به زیان صنایع است و تعطیلی آنها را به دنبال دارد. همچنین زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند بر صادرات ما تاثیر نامطلوب و منفی خواهد داشت و قدرت رقابتی ما را صرف نظر از موانع و مشکلاتی که اکنون هم وجود دارد از بین می‌برد. بنابراین باید به سرعت مداخلاتی که صورت می‌گیرد در جهت یک نوع ثبات نسبی و برقراری آرامشی که قبلا حکمفرما بود، پیش رود. جامعه ایرانی شرایط سخت اقتصادی را سال هاست که تجربه کرده است، لذا این افزایش قیمت صرفا منجر به فشار بیشتر اقتصادی بر مردم و فعالان اقتصادی خواهد شد.
 
یکی از محصولات برجام اغتشاش اخیر بود
همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب تصریح کرد اغتشاشات اخیر، یکی از محصولات برجام بود.
«آقای رئیس‌جمهور در دی‌ماه گذشته در پاسخ به منتقدان برجام گفته بودند کسانی که لوکس نقد می‌کنند باید قشنگ به مردم بگویند اگر برجام نبود چه می‌شد؟». پاسخ شما به این پرسش آقای رئیس‌جمهور چیست؟»
داریوش سجادی در پاسخ این سوال «مرآت» گفت: این پرسشی است که آقای روحانی باید پاسخ آن را بدهند! ایشان باید پاسخگوی ادعاهای خود باشند، اگر به خاطر داشته باشید رئیس‌جمهور و تیم دخیل در انعقاد برجام، با یک خوش‌بینی بی‌مبالاتانه، می‌گفتند پس از برجام کلیه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گشایش خواهد یافت و سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراوانی انجام خواهد شد.
همین دیروز صبح هواپیمایی بوئینگ تحویل هواپیماهای خود را به تاخیر انداخته است. آن نوع خوشبینی که تیم مذاکره‌کننده به ویژه آقای ظریف با عاملیت آقای روحانی در ماجرای برجام داشتند، عاری از واقع‌بینی بود. درواقع برجام سبب شد که تمامی مسائلی که دوستان دلواپس متهم به قضاوت نادرست درباره آن می‌شدند، اتفاق بیفتد.
وی می‌افزاید: منتقدان با طعنه‌های بسیاری مواجه شدند. دولتی‌ها همواره دلواپسان را با این طعنه که شما نظام بین‌الملل را نمی‌شناسید و مذاکره کردن را بلد نیستید می‌نواختند! بنابراین پرسشی که شما اکنون مطرح می‌کنید، به جای من باید آقای رئیس‌جمهور پاسخ بدهند. شما اصحاب رسانه باید رئیس‌جمهور را مخاطب قرار دهید و ایشان باید پاسخگو باشند.
آقای رئیس‌جمهور باید پاسخ بدهند که چرا آفتاب تابانی که قرار بود برای ما گشایش اقتصادی همراه داشته باشد، غروب کرد؟ البته پاسخ این پرسش بدیهی است. از ابتدا هم مشخص بود که این اتفاق می‌افتد.
سجادی گفت: من معتقدم برجام از ابتدا یک اهرم فشار بود و این اتفاق تازه‌ای نیست. این سخنی که من پیشتر هم بارها گفته‌ام، متاسفانه تیم مذاکره‌کننده نگاهی حقوقی به مذاکرات داشتند درحالی‌که طرف مقابل کاملا با نگاه سیاسی وارد مذاکرات شده بودند. آنها برجام را به عنوان یک اهرم سیاسی پس از مذاکرات ژنو و وین تحمیل کردند.
آنها تلاش کردند به واسطه برجام و فشارهای اقتصادی در ایران بحران معیشت ایجاد کنند و کردند. بدانید که اغتشاشات اخیر یکی از محصولات برجام بود.
آقای روحانی برای ورود به مسئله برجام، کدخدا بودن آمریکا را مطرح کردند. ایشان گفتند نظام بین‌المللی کدخداسالار است و اروپایی‌ها محوریت کدخدا را به رسمیت شناخته‌اند بنابراین اگر ما بتوانیم با کدخدا به توافق برسیم اروپایی‌ها هم به تبع آمریکا آن توافق را دنبال می‌کنند. دیدید که با کدخدا هم به توافق رسیدند اما اهدافشان تامین نشد.
نویسنده سابق نشریات اصلاح‌طلب تاکید می‌کند: آقای روحانی وقت ایران را گرفتند و کشور را معطل کردند و عملا هم بحران معیشت را تشدید کردند و شما در اغتشاشات اخیر بزرگ‌ترین پیروزی در موضوع برجام را دیدید! بزرگ‌ترین پیروزی برجام این بود که آقای ترامپ و تیم‌های اروپایی بحران معیشت را به کشور پمپاژ کنند.
سجادی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره پروژه جریان غربگرا می‌گوید: آنها بدشان نمی‌آید که ازطریق ایجاد بحران معیشت و پمپاژ بی‌پشتوانه امیدهای واهی، بتوانند بحران‌های شهری ایجاد کنند و جناح انقلابی و نظام و رهبری را به حاشیه برانند تا از این طریق بتوانند باج‌گیری کنند! آنها می‌خواهند مردم را مستاصل کنند و بگویند حالا که مردم مستاصل شده‌اند ما مجبوریم با آمریکا سازش کنیم. این ترفندی بود که در نیکاراگوئه و کوبا هم اعمال شد. این ترفندی است که در السالوادور در حال اعمال است.

فروش اطلاعات و تصاویر خصوصی کاربران از سوی شبکه توئیتر
«کارکنان شبکه اجتماعی توئیتر به دستور مدیران این شبکه، همه پیام‌ها و تصاویر خصوصی کاربران را بررسی و تحلیل می‌کنند و اطلاعات کاربران را به دیگران می‌فروشند.»
روزنامه دیلی‌میل در گزارشی نوشت: براساس بررسی‌های یک گروه از خبرنگاران کاوشگر به نام پروجکت وریتاس، مدیران توئیتر پس از تحلیل تصاویر و پیام‌های خصوصی کاربران، اطلاعات درباره کاربران و علایق آنان را به تبلیغاتچی‌ها می‌فروشند. یکی از کارشناسان توئیتر گفت: صدها نفر در این شبکه اجتماعی، به تحلیل تصاویر خصوصی کاربران مشغولند و یکی از کارشناسان پیشین نرم‌افزار این شبکه گفته است اطلاعات خصوصی کاربران، بیش از آنچه که فکر کنند، لو می‌رود.
در ویدئوهایی که خبرنگاران پروجکت وریتاس منتشر کرده‌اند، کارکنان توئیتر از چگونگی تحلیل پیام‌ها و تصاویر بسیار خصوصی کاربران این شبکه پرده برمی‌دارند و می‌افزایند گویی مردم پول می‌دهند تا اطلاعات خصوصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی، در اختیار همگان قرار گیرد.
بر اساس تصاویر گروه پروجکت وریتاس، همه پیام‌ها و تصاویر خصوصی کاربران شبکه‌های اجتماعی را ابتدا کارکنان همان شبکه بررسی و تحلیل می‌کنند و سپس اطلاعات خصوصی کاربران، در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار می‌گیرد تا آنها کالاهای خود را به کاربران عرضه کنند.
به نوشته دیلی میل، کلی هاینس، مهندس امنیت شبکه در توئیتر در مصاحبه با گروه خبرنگاران کاوشگر پروجکت وریتاس گفته است توئیتر برای دیدن و تحلیل پیام‌ها و تصاویر خصوصی مردم به وی پول می‌دهد.
پرانای سینگ، مهندس پیام‌های مستقیم در توئیتر نیز در این مصاحبه‌ها که مخفیانه ضبط شده است گفت: همه پیام‌ها و تصاویری که مردم در توئیتر رد و بدل می‌کنند، بر روی رایانه وی ضبط می‌شود و هیچ‌گاه پاک نخواهد شد.

تراز تجاری منفی در 2 سالگی برجام آمار 95، مصرف انتخاباتی داشت؟!
تراز تجارت خارجی کشور در دومین سالگرد اجرای برجام، منفی‌تر از قبل از اجرای آن شده است.
به گزارش مشرق، در حالی که سال گذشته صادرات غیرنفتی از واردات کالا به کشور سبقت گرفت و تراز تجاری مثبت را سر زبان دولتمردان انداخت تا در انتخابات از آن به عنوان یک ابزار تبلیغی بهره ببرند، امسال اوضاع کاملاً متفاوت شده است.
در دو سالگی اجرای برجام، آمارهای رسمی نشان می‌دهد تراز تجاری در 9 ماه نخست امسال منفی 6 میلیارد دلار شده است. این در شرایطی است که سال گذشته در همین مدت تراز تجاری کشور 700 میلیون دلار مثبت بود. مسئولان دولت یازدهم مثبت شدن تراز تجاری کشور در سال 1395 را به برجام ربط می‌دادند و آن را ناشی از رفع تحریم‌ها و گشایش‌های ایجاد شده پس از توافق هسته‌ای عنوان می‌کردند.
اما در سال جاری با رشد واردات و کند شدن آهنگ صادرات غیرنفتی، مسئولان دولت به هنگام انتخابات با حبس آمار تلاش کردند ابزار تبلیغی تراز مثبت تجاری لوث نشود. پس از انتخابات که آمار سال جاری از حبس گمرک خارج شد، مشخص گردید که صادرات غیرنفتی، نزولی شده و واردات دوباره سرعت گرفته است. از آن پس تاکنون دیگر مقامات ارشد دولت از تراز تجاری سخن نمی‌گویند و این شاخص از سر زبان‌ها کنار رفته است.
اما فعالان اقتصادی مشکلات را به خوبی درک می‌کنند. آنها می‌گویند مشکلات ناشی از تحریم‌های بانکی دلیل اصلی کاهش صادرات غیرنفتی کشورمان است. در سوی مقابل، یعنی در بحث واردات نیز باز هم تحریم‌های بانکی مقصرند، زیرا مشکلات انتقال ارز به کشور موجب شده تا همچون دوران تحریم، بخش زیادی از درآمد ارزی ایران در کشورهای خریدار نفت کشورمان بلوکه بماند و دولت چاره‌ای جز واردات کالا از این کشورها برای تسویه این ارز ندارد؛ درست شبیه همان وضعیت دوران تحریم.
با این توصیفات، دلیل سکوت مقامات ارشد دولتی درباره علت منفی شدن تراز تجاری کشور در سال جاری مشخص می‌شود، زیرا آنها می‌دانند اگر وارد تحلیل این شاخص اقتصادی شوند چاره‌ای جز اعتراف به نافرجام بودن برجام در رفع تحریم‌ها ندارند.

ایران


آمادگی وزیر دادگستری برای گفت‌وگو با بازداشتی‌های اخیر
وزیر دادگستری درباره برخی گزارش‌ها مبنی بر بدرفتاری با بازداشتی‌های حوادث اخیر، اعلام آمادگی کرد با کسانی که چنین ادعایی دارند، گفت‌وگو کند تا در مرحله بعد مسأله را با مسئولان قوه قضائیه پیگیری کند. به گزارش «ایران»، سیدعلیرضا آوایی روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت، درباره اظهارنظر یک نماینده مجلس مبنی بر خوراندن قرص به برخی بازداشتی‌ها نیز گفت: من چنین احتمالی را بعید می‌دانم، اما در این باره نیز بررسی و تحقیق می‌کنم. وی درباره تعداد افراد باقی مانده در بازداشت نیز اظهار کرد: به گفته مسئولان امنیتی، تعداد کسانی که در جریان اتفاقات اخیر بازداشت شده و کماکان در بازداشت به سر می‌برند، زیر 100 نفر است. آوایی تأکید کرد که بازداشت افراد هیچ لذتی برای ما ندارد و برای هیچ حکومتی خوب نیست، اگر کسانی دستگیر می‌شوند برخلاف میل باطنی ماست؛ چرا که با این اتفاق هم خانواده‌های آنان آزرده می‌شوند هم ممکن است در جوانان ما نفرتی به وجود آید.

گفت‌وگوی کنگره و کاخ سفید علیه برجام
سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا با اشاره به بیانیه اخیر ترامپ درباره  برجام گفت: «رئیس‌ جمهوری تعلیق تحریم‌های ایران را برای یک دوره 120 روزه دیگر تمدید کرد. این فرصتی است تا دولت و اعضای کنگره به یک قانونی دست یابند تا کمک کند ایران را ملزم به پایبندی بهتر به توافق هسته‌ای کند و برای ایران سختگیرانه‌تر باشد.» بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه امریکا، هیتر نوئرت گفت که «گفت‌وگوها میان کنگره و دولت برای دستیابی به قانونی در خصوص اصلاح برجام، پیشرفت‌های خوبی داشته است.»

بقایی در تمام اتهامات محکوم شد
وکیل مدافع حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس جمهوری پیشین می‌گوید موکلش در تمام اتهامات مطرح شده در کیفرخواست صادره از سوی دادستانی، محکوم و دادگاه در هر عنوان اتهامی، اشد مجازات را در نظر گرفته است. به گزارش تسنیم، مهران عبدالله‌پور با اشاره به اعتراض حمید بقایی به حکم صادره از سوی شعبه 1057 دادگاه کارکنان دولت گفت که هنوز دادگاه تجدید نظر تعیین شعبه نشده است. وی با بیان اینکه موکلش هم از نظر شکلی و هم ماهیتی به حکم دادگاه اعتراض کرده است، افزود: ما از اساس به این پرونده و رأی صادره اعتراض و ایراد داشتیم؛ ضمن اینکه آقای بقایی قطعاً حکم را طی روزهای آتی منتشر می‌کند تا مردم و افکار عمومی در جریان قرار بگیرند و پس از انتشار حکم توسط موکل، قریب به اتفاق حقوقدانان منصف با ما هم‌عقیده خواهند بود.

هشدار روزنامه تلگراف به ترامپ
روزنامه تلگراف با اشاره به این‌که «مقام‌های امریکایی با خیالی خام خود را متقاعد کرده‌اند که می‌توانند با ضربه زدن به ایران، نظام این کشور را نابود کنند»، نوشت: امریکا برای عقب راندن نفوذ ایران در عراق و سوریه دستاوردی نخواهد داشت. به گزارش ایسنا، این روزنامه انگلیسی با اشاره به اختلاف‌های ایران و امریکا به نقل از برخی تحلیلگران نوشته است: لفاظی‌های خصمانه ترامپ به طور مکرر با اقدامی محتاطانه همراه بوده یا در اغلب موارد با هیچ اقدامی همراه نبود اما در خاورمیانه تهدیدات جدی تلقی می‌شوند و حتی یک تهدید توخالی ممکن است به یک واکنش تند منجر شود. این همان چیزی است که وقتی نومحافظه‌کاران امریکایی در سال 2003 درباره تصرف بغداد و سپس تغییر نظام در ایران و سوریه صحبت کردند، اتفاق افتاد. ایرانی‌ها و سوری‌ها مصمم شدند که امریکا و انگلیس هرگز نباید اشغال عراق را به سرانجام برسانند. اگر ترامپ در نابود کردن توافق هسته‌ای موفق شود، امریکا به سرعت به دلیل رهبری مناقشاتی که برایش بد خواهد بود، پشیمان خواهد شد.

ادعای تکراری ائتلاف عربی علیه ایران
ائتلاف متجاوز عربی با طرح ادعاهای بی‌اساس ایران را به دست داشتن در حمله موشکی جدید انصارالله یمن به منطقه جازان متهم کرد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه سعودی عکاظ، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی اعلام کرد که شبه نظامیان حوثی  سه‌شنبه شب ساعت 8:12 دقیقه موشکی بالستیک به سمت شهر جازان پرتاب کردند و این موشک به طور عمد برای مورد هدف قرار دادن مناطق مسکونی و غیرنظامی پرتاب شد اما نیروهای ضد هوایی آن را منهدم کردند. وی مدعی شد: این عمل خصمانه از سوی حوثی‌های وابسته به ایران تداوم و استمرار حمایت نظام ایران از حوثی‌های یمن را ثابت می‌کند.

آرمان

آزادی 90درصد دانشجویان بازداشتی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم از آزادی بیش از 90‌درصد دانشجویان بازداشتی تجمعات اخیر خبر داد و گفت: با جدیت پیگیر وضعیت دانشجویانی که هنوز آزاد نشده‌اند هستیم. دکتر غلامرضا غفاری با اعلام این مطلب که آمار دقیقی از دانشجویان در بازداشت نداریم، اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان بازداشتی تجمعات اخیر آزاد شدند، اگرچه آمار دقیقی از تعداد دانشجویان در بازداشت نداریم؛ اما یقینا تعداد این دانشجویان محدود است و در تلاش هستیم این دانشجویان نیز به‌زودی آزاد شوند. وی در ادامه گفت: در حال حاضر مقدمات آزادی دانشجویان بازداشتی از طریق مراجع ذی‌ربط و وزارت علوم در حال انجام است، امیدوار هستیم به زودی این دانشجویان نیز آزاد شوند.

ارائه هشتمین گزارش برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که هشتمین گزارش سه‌ماهه وزارت خارجه درباره اجرای برجام در چهار بخش تقدیم کمیسیون امنیت ملی مجلس شد. بهرام قاسمی گفت: در اجرای تبصره یک قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت‌ جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام مصوب 21 مهر ماه 1394 مجلس شورای اسلامی»، هشتمین گزارش سه‌ماهه اجرای برجام (۲۶ مهر لغایت ۲۶ دی ۹۶) توسط وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارائه شد. وی افزود: این گزارش در ۴ بخش شامل موانع و چالش‌ها، پیگیری مطالبات‌ جمهوری اسلامی ایران و اقدامات وزارت امور خارجه، آخرین تحولات در حوزه رفع تحریم‌ها و آخرین تحولات در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای، سازماندهی و ارائه شده است.

لزوم گفت‌وگوی ملی در بالاترین سطوح

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مهم‌ترین اقدام برای اصلاح کشور در کوتاه‌مدت را اصلاح بودجه دانست و ادامه داد: بودجه سند و قرارداد وفاق دولت و مردم است لذا باید ابهامات آن را برطرف کرد. محمدرضا نجفی با تاکید براینکه انسجام سیاستی ضرورتی بیش از پیش یافته است، بیان کرد: برخی از سیاست‌ها یک جانبه، مقطعی و کم توجه به عوامل مرتبط دیگر، بوده‌اند و برخی دیگر در تعارض با یکدیگر قرار دارند و در نهایت مجموعه‌ای از عوامل به ناکارآمدی سیاست‌ها منجر شده است. وی تقلیل گفت‌وگوی ملی در بالاترین سطح را از مقدمات وفاق دانست و افزود: به همین منظور تمامی مسئولان باید با مسئولیت‌پذیری اصلاح را از خود آغاز کنند، بدون پذیرفتن مسئولیت‌ها و تجدید نظر عالمانه و واقعی در سیاستگذاری‌ها و بدون پذیرفتن هزینه‌های تغییر و بهبود، همچنان در چنبره انبوهی از مشکلات حل نشده در خواهیم ماند.

نامگذاری مکانی به نام جان باختگان حادثه سانچی

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، ری و تجریش از نامگذاری معبر یا مکانی به نام جان باختگان حادثه سانچی خبر داد. حسن خلیل‌آبادی ضمن تسلیت به مردم ایران و به‌خصوص خانواده‌های داغدار حادثه سانچی گفت: این حادثه یکی از غمبارترین حوادثی بودکه تا کنون رخ داده و بر همین اساس اعضای شورای شهر به منظور ارج نهادن به زحمات دریانوردان و کشتیرانان و کسانی که در راه پیشرفت کشور جان خود را از دست داده‌اند، نامگذاری معبر، مکان و یا یادمانی را در دستور کار خود قرار خواهد داد. خلیل‌آبادی با بیان اینکه این نامگذاری که به منظور گرامیداشت یاد و خاطره این از خودگذشتگی خواهد بود در کمیته نام گذاری شورای شهر تهران، ری و تجریش مطرح خواهد شد گفت: امیدواریم هرچه سریع‌تر و در زمان کوتاهی این نامگذاری صورت گیرد.

نیازمند مشارکت جامعه مدنی هستیم

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در دیدار سفیر سوئیس در تهران با ارائه نقطه نظرات خود پیرامون موضوعات حقوق شهروندی به عنوان مساله مورد علاقه طرفین، تعامل و ادامه گفت‌وگوهای دوجانبه را مورد تاکید قرار داد. شهیندخت مولاوردی در دیدار با سفیر سوئیس در تهران گفت: به شدت نیازمند مشارکت جامعه مدنی هستیم تا بتوانیم جریان‌سازی و ظرفیت‌سازی لازم را در زمینه حقوق شهروندی در کشور داشته باشیم، البته نهادهای مدنی برای همکاری با دولت و مشارکت برای ظرفیت‌سازی، آموزش و جریان‌سازی حقوق شهروندی استقبال خوبی داشته‌اند و به ویژه در آگاهی‌بخشی این حقوق بسیار نقش‌آفرینی دارند.

محافظه‌کاری مشکل اصلی خواص جامعه

نماینده ولی فقیه در سپاه مشکل اصلی خواص جامعه را محافظه‌کاری و ابهام در تطبیق مواضع‌شان با رهبر انقلاب دانست. حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی تصریح کرد: متاسفانه مشکل بسیاری از خواص و احزاب و افراد نظام ملاحظه کاری، محافظه‌کاری و ابهام در تطبیق مواضع و دیدگاه‌های خود با مقام معظم رهبری است که اگر سپاه نیز گرفتار ملاحظه کاری شود عقب می‌ماند. وی گفت: هر سال با بیش از 600‌میلیارد ریال اعتبار در خصوص محرومیت زدایی توسط قرارگاه‌های سازندگی و محرومیت زدایی سپاه انجام می‌شود که باید افکار عمومی در این خصوص آگاه و اقناع شوند. سعیدی با اشاره به افزایش منزلت ادامه داد: پاسخگویی به شبهات در سطح گسترده با استفاده از نویسندگان و پاسداران اهل قلم همچنین تدوین مواضع انقلابی و شفاف از مهم‌ترین عوامل منزلت است.

توضیح معاون روحانی درباره افزایش حقوق

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی توضیحاتی را درخصوص افزایش حقوق کارمندان ارائه کرد. جمشید انصاری درخصوص افزایش حقوق کارمندان در بودجه سال ۹۷ گفت: پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق کارمندان دولت در لایحه بودجه سال ۹۷، افزایش متوسط ۱۰‌درصد است که مجلس آن را تایید کرده است. وی ادامه داد: با این حال، مجلس برای افزایش حقوق قیدی را تصویب کرده که بین ۱۸‌درصد تا به پایین به صورت پلکانی تا حقوق‌های پنج میلیونی این افزایش حقوق تغییر کند. اگر این موضوع در صحن علنی مجلس تصویب شد، سازوکار این افزایش حقوق در آیین‌نامه اجرای بودجه به تصویب خواهد رساند.

وطن امروز

طرح جدید نمایندگان برای ممانعت از انتصاب دوتابعیتی‌ها در دولت


نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح ۷ماده‌ای نمایندگان برای جلوگیری از انتصاب افراد دوتابعیتی در مناصب دولتی را تشریح کرد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از افراد دوتابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مدیران ارشد کشوری در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه برای رفع خلأ قانونی در این  حوزه طرحی 7ماده‌ای از سوی نمایندگان تدوین شده است، گفت: در یکی از مواد این طرح  امور استخدامی افراد دوتابعیتی در دستگاه‌های دولتی تعیین تکلیف شده است. وی ادامه داد: در این طرح درباره افرادی که تابعیت کشور دیگری به آنها تحمیل می‌شود و در داخل هم تابعیت ندارند مواردی مطرح شده است. نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس اظهار داشت: در این طرح مشخص شده که رئیس‌جمهور، رئیس قوه‌قضائیه، معاونان آنها، مشاوران رئیس‌جمهور، دادستان کل کشور، وزرا و معاونان آنها، استانداران و فرمانداران اگر در کشور دیگری به دنیا آمده باشند و تابعیت اولیه آنها در آن کشور ثبت شده باشد نمی‌توانند در این مناصب قرار گیرند. حاجی‌دلیگانی ادامه داد: در طرحی که نمایندگان تدوین کرده‌اند عنوان شده افرادی که تابعیت کشور دیگری را دارند ملزم به اطلاع‌رسانی هستند. نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس تصریح کرد: امضاهای این طرح را امروز جمع‌آوری و تقدیم هیات‌رئیسه پارلمان می‌کنیم.


نمایندگان از هیأت‌رئیسه مجلس شکایت کردند


نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: 130 نماینده پای امضای خود ایستاده‌اند و پافشاری می‌کنند تا هر چه زودتر به موضوع سؤال از رئیس جمهور از سوی هیات‌رئیسه مجلس رسیدگی شود اما متاسفانه هیات‌رئیسه مجلس در این موضوع اهمال‌کاری کرده است و درخواست نمایندگان در این زمینه را پاسخ نداده‌اند. علی وقفچی در گفت‌وگو با راه دانا، با اشاره به موضوع طرح سوال از رئیس‌جمهور درباره رسیدگی به وضعیت موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و پرداخت بدهی‌های سرمایه‌گذاران این موسسات اظهار داشت: 6 ماه از طرح سوال از رئیس‌جمهور درباره رسیدگی به وضعیت سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز می‌گذرد ولی تاکنون اقدامی از سوی هیات‌رئیسه در این‌باره نشده است. وی بر همین اساس اضافه کرد: 130 نماینده پای امضای خود ایستاده‌اند و پافشاری می‌کنند تا هر چه زودتر به این موضوع از سوی هیات‌رئیسه مجلس رسیدگی شود اما متاسفانه هیات‌رئیسه مجلس در این موضوع اهمال‌کاری کرده است و درخواست نمایندگان در این زمینه را پاسخ نداده‌اند. نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از هیات رئیسه در این‌باره شکایت شده است‌، افزود: با توجه به اهمال‌کاری‌هایی که در این باره شده است، نمایندگان از هیات رئیسه مجلس در این‌باره به کمیسیون اصل 90 شکایت کرده‌اند و باید هرچه زودتر به این موضوع رسیدگی شود.

در اغتشاشات ‌ مأموران سلاح‌جنگی نداشتند


فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه در وقایع اخیر به تمام ماموران تاکید شده بود با خویشتنداری رفتار کنند، گفت:‌ هیچ‌یک از ماموران ما سلاح جنگی نداشتند، همچنین از پرسنل باتجربه استفاده و دستگیری‌ها به صورت هدفمند انجام شد. سردار حسین اشتری در حاشیه نخستین همایش ملی ناجا و تمدن اسلامی که صبح دیروز در محل سالن غدیر دانشگاه علوم انتظامی برگزار شد، گفت:‌ در اغتشاشات اخیر تعدادی از افراد حاضر توسط پلیس دستگیر شدند که در پی آن پالایش‌هایی انجام شده و افرادی که احتمال دادیم نقشی نداشته باشند آزاد شدند. تعدادی دیگر نیز جزو افرادی بودند که باید بررسی بیشتری انجام می‌شد اما چون نمی‌خواستیم آنها را در بازداشت نگه داریم، رهای‌شان کردیم اما از آنها خواستیم تا در روزهای اول و زمانی که تحقیقات کامل نشده به کلانتری آمده و وضعیت خود را مشخص کنند. اشتری در پاسخ به سوالی درباره شهدا و جانبازان ناجا در حوادث اخیر گفت: در این حوادث شهید نداشتیم اما تعدادی از ماموران ما مصدوم و مجروح شدند. اشتری با تاکید بر اینکه در وقایع اخیر به تمام ماموران تاکید شده بود با خویشتنداری رفتار کنند، گفت:‌ هیچ‌یک از ماموران ما سلاح جنگی نداشت، همچنین از پرسنل باتجربه استفاده و دستگیری‌ها به صورت هدفمند انجام شد.

نظر شما