شناسهٔ خبر: 23624202 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شرکت در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري فرصتي مناسب براي معرفي کشور

رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گفت: بي‌ترديد براي اينکه بتوانيم گردشگر جذب کنيم بايد داشته‌هاي کشور را معرفي کنيم و اميدواريم بسته تبليغاتي خوبي را براي سال آينده ببنديم.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاري صداوسيما، علي‌اصغر مونسان در حاشيه افتتاح نمايشگاه گردشگري فيتور اسپانيا در جمع خبرنگاران گفت: گردشگري اقتصاد سوم جهان است و ما بايد اهميت صنعت گردشگري را درک کنيم.
او تصريح کرد: صنعت گردشگري در ايجاد شغل سهم بسيارعمده‌اي دارد به طوري‌که به‌ازاي هر 11 شغل در دنيا يک شغل مربوط به حوزه گردشگري است، در کشور ما با سرمايه‌گذاري بسيار اندک مي‌توان در حوزه گردشگري شغل ايجاد کرد، همچنين اين صنعت اثرات اجتماعي بسيار زيادي دارد.
ما با استفاده از صنعت گردشگري و معرفي ايران مي‌توانيم تبليغات منفي و ايران هراسي را در دنيا خنثي کنيم، افزايش شادي و نشاط از طريق گردشگري و توزيع عادلانه ثروت در جامعه نيز از ديگر اثرات مثبت توسعه گردشگري است.
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با اشاره به اينکه صنعت گردشگري اجزاي بسيار مهم و نتايج اثربخشي دارد، افزود: طبق افق چشم‌انداز 20ساله کشور ما بايد در حوزه گردشگران ورودي به کشور به عدد 20ميليون گردشگر دست پيدا کنيم و حدود هشت سال هم براي دست‌يابي به اين هدف فرصت داريم.
او يادآور شد: ايران کشوري تاريخي با داشته‌هاي فرهنگي، تاريخي، طبيعي و موزه‌هاي بسيار غني است، وجود دريا در شمال و جنوب کشور و هواي چهارفصل، همچنين کوير که از جاذبه‌هاي مورد علاقه گردشگران اروپايي است ما را براي دست‌يابي به 20ميليون گردشگر اميدوار مي‌کند.
وي با اشاره به اينکه در حاشيه اين نمايشگاه با تورگردانان و فعالان گردشگري در مورد مسائل و موانع توسعه صنعت گردشگري کشور به گفت‌وگو پرداخته است، گفت: براساس گفته‌هاي فعالان صنعت گردشگري، تشخيص ما در مورد عدم معرفي و تبليغات ضعيف داشته‌هاي کشور درست بوده است.
مونسان اضافه کرد: در حوزه گردشگري چند نقطه کانوني وجود دارد که بايد مورد توجه قرار گيرد، اولين موضوع، حضور در نمايشگاه‌هاي بزرگ گردشگري است و بايد از اين نمايشگاه‌ها به عنوان فرصتي براي معرفي داشته‌ها استفاده کرد، دومين بخش استفاده از ظرفيت‌هاي فضاي مجازي است که اهميت بسيار زيادي دارد و همچنين استفاده از شبکه‌هاي تلويزيوني ساير کشور‌ها براي معرفي جاذبه‌هاي ايران نيز بايد در دستور کار قرار داد.
او همچنين برگزاري فم‌تور براي تورگردانان بزرگ دنيا و معرفي ظرفيت‌ها و جاذبه‌هاي کشور به اين افراد را در جذب و جلب گردشگران خارجي موثر دانست و گفت: تجربه نشان داده است که وقتي گردشگران خارجي ايران را مي‌بينند، جذب مردم مهربان و ميهمان‌نواز و داشته‌هاي فراوان آن مي‌شوند، با ورود تورگردانان بزرگ دنيا به کشورمان فضا را براي حضور بخش خصوصي و سرمايه‌گذاران از سويي و گردشگران از سوي ديگر فراهم مي‌شود.»

معاون رئيس‌جمهوري همچنين گفت: ايران کشوري تاريخي با تمدن چندهزارساله است، ايران بالغ بر يک‌ميليون سايت و بناي تاريخي، 22 اثر ثبت‌شده جهاني در فهرست جهاني يونسکو، هزاران اثر ثبت‌شده ملي، حدود 480 موزه بزرگ و غني با اشيايي با قدمت تاريخي بالا که براي هر گردشگري داراي جاذبه است، دارد.
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري بيان کرد: «دولت ايران برنامه‌هاي جدي براي توسعه گردشگري کشور دارد، ما بنا داريم در هشت سال آينده ميزان گردشگران خارجي خود را از پنج‌ميليون نفر به 20 ميليون نفر افزايش دهيم. بنابراين تلاش مي‌کنيم از طريق شرکت در نمايشگاه‌هاي بزرگ گردشگري کشور خود را معرفي کنيم. نمايشگاه فيتور اسپانيا نيز جزو نمايشگاه‌هاي برزگ گردشگري است و ما در اين نمايشگاه حضور پيدا کرديم تا داشته‌هاي خود را معرفي کنيم.»
او افزود: «خوشحالم که اسپانيايي‌ها نيز به ايران بسيار علاقه‌مند هستند و ميزان ورود گردشگران اسپانيايي به کشور ما در حال افزايش است.»
مونسان درباره برنامه‌هاي در نظر گرفته شده براي رسيدن به رقم 20ميليون گردشگر تا سال 1404 گفت: «يکي از موضوعات مهم اين است که بتوانيم کشورمان را بهتر معرفي کنيم، به‌همين منظور از امسال در حال تهيه بسته‌هاي تبليغاتي خوبي براي معرفي ايران هستيم. همچنين در حال توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري کشور هستيم، اکنون حدود 1700 پروژه گردشگري در کشور ما در حال اجراست. علاوه بر هتل‌هاي موجود 500 هتل جديد نيز خواهيم ساخت که مي‌تواند فرصت خوبي براي سرمايه‌گذاري سرمايه‌گذاران خارجي باشد.»
او ادامه داد: «همچنين براي 180 کشور جهان ويزاي فرودگاهي 90روزه صادر مي‌کنيم و گردشگر خارجي در فرودگاه ما در چند دقيقه مي‌تواند ويزاي 90روزه دريافت کند. سفارتخانه‌هاي ما نيز روند صدور ويزا را تسهيل کرده‌اند. مطمئنم هر گردشگري که وارد ايران مي‌شود با آشنايي با غذا‌ها، مردم مهربان، آداب‌و‌رسوم و... کشور موجب افزايش ورود گردشگران خارجي به ايران مي‌شود.
معاون رئيس‌جمهوري درباره حمله تروريستي داعش به مجلس شوراي اسلامي ايران و تأثير اين حمله در جذب گردشگر خارجي خاطرنشان کرد: «داعش تاکنون کمترين اقدام را توانسته در ايران انجام دهد، داعش در همه‌جاي دنيا حتي در قلب اروپا و حتي در بارسلونا عمليات تروريستي انجام داده است، اما در ايران اقدام بسيار کوچکي داشت. خوشبختانه ايران کشور بسيار امني است.»
او تأکيد کرد: «ايراني‌ها به اسپانيا علاقه‌مند هستند و اسپانيا يکي از مقاصد جدي گردشگري ايرانيان است، خوشبختانه گردشگران اسپانيايي نيز به ايران علاقه‌مند هستند و اميدواريم بهتر بتوانيم در زمينه گردشگري با هم تبادل داشته باشيم.»
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اعلام کرد که ديدار با وزير انرژي و گردشگري اسپانيا، ديدار با مدير ميراث‌فرهنگي اسپانيا و ديدار با وزير گردشگري ونزوئلا از ديگر برنامه‌هاي سفرش به اسپانيا خواهد بود.

نظر شما