شناسهٔ خبر: 23620222 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدیران نجومی بگیر ببینند؛

مشکلات غمبار معیشتی و تور خالی صیادان گیلانی +فیلم

صیادی از مشاغل سخت ساحل نشینان گیلان و مازندران است که مدتی است دیگر مقرون به صرفه نیست، چرا که معیشت صیادان با تعطیل شدن صیادی و نبود چتر حمایتی دولت شرایط را به گونه ای رقم زده است که تور صیادان خالی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «لاهیجان»، صیادی یکی از مشاغل اصلی مردمان ساحل نشین گیلان و مازندران است که مدتی است دیگر مقرون به صرفه نیست؛ چرا که ذخایر دریا کاهش یافته و تلاش صیادان در هر بار صید، محصول کمتری دارد و از سوی دیگر صید تنها در۶ ماه سال ممکن است و فعالان این عرصه در نبود دیگر امکانات مرتبط با مشاغل خود ۶ ماه دیگر را بیکار هستند.

نداشتن بیمه و صنایع تبدیلی مرتبط با صنعت شیلات، عدم پرداخت مطالبات صیادان از سوی دولت، ورود پساب های صنعتی به دریا و نداشتن یک سیستم فاضلاب شهری پیشرفته، ممنوعیت صید در برخی از فصول سال، دغدغه های همیشگی مردم ساحل نشین گیلان است که به شغل سخت صیادی مشغول بوده و هستند.

در سال های گذشته  به دلیل وجود ذخایر آبی فراوان در رودخانه ها و دریای خزر فضای خوبی برای کسب و کار در صیادی بود ولی امروز حوزه های آبخیز دریای خزر به دلیل خشکسالی ها به شدت کاهش یافته و این امر در معیشت صیادان تاثیر گذاشته است؛ ورود پساب های صنعتی به دریا از دیگر مشکلات صنعت شیلات است، آلوده شدن تالاب انزلی و برخی از رودخانه ها که از مرکز رشت عبور می کنند باعث شده است تا صید و صیادی هم تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یابد.

فرهنگ سازی در عرصه صید و آشنایی صیادان با فناوری های نوین، توجه به صنایع تبدیلی در شهرها و روستاها و برندسازی،گسترده شدن چتر حمایتی دولت از صید و صیادی، جلوگیری از ورود پساب ها به منابع آبزی می تواند بارقه امیدی در صنعت شیلات و صیادان شهرهای ساحلی کشور ایجاد کرده و توسعه محوری اقتصاد مقاومتی که مدنظر مدیران و مسئولان کشوری است را فراهم سازد.

پایان پیام/

 

نظر شما