شناسهٔ خبر: 23618107 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

منطقه ای حفاظت شده بیجار مهمترین زیستگاه طبیعی استان کردستان+عکس

منطقه حفاظت شده بیجار مهم ترین زیستگاه طبیعی استان کردستان و نگین سبز بام ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بیجار بام ایران،شهرستان بیجار مرکز منطقه ی گروس در شمال شرقی استان کردستان و در مجاورت استان زنجان قرار گرفته است،ارتفاع این شهر از سطح دریا 1870 متر است و بعد از شهر کرد و مرتفعترین شهر ایران می باشد.

این شهرستان دارای آب و هوای کوهستانی و زمستان های سرد و تابستان های معتدل است که دارای جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی خاصی است.

منطقه حفاظت شده این شهر به عنوان مهم ترین زیستگاه طبیعی استان کردستان و نگین سبز بام ایران با وسعتی بالغ بر 2300 هکتار در 18 کیلومتری شمال بیجار در اراضی صلوات آباد واقع شده است.

 

این منطقه به دلیل قرار گرفتن در میان سلسله ارتفاعات و تحت تاثیر جریان های رطوبتی،از ریزش های جوی مناسبی برخوردار بوده و تعداد زیادی چشمه های دائمی و فصلی در آن دیده می شود.

منطقه حفاظت شده از لحاظ حیات وحش غنی بوده و توده های مختلف پستانداران ، پرندگان،خزندگان و انواع ماهی در این منطقه وجود دارد.

مهم ترین حیوانات موجود در این منطقه می توان به وجود قوچ،میش ارمنی،آهو،خرس قهوه ای،گراز،گربه ای وحشی و انواع پرندگان را نام برد.

 

سایت تکثیر و پرورشی در دو فاز ۲۰ و ۴۰ هکتاری جهت احیاء و نگهداری گوزن زرد ایرانی و آهو در این منطقه احداث شده است که هم اکنون (خرداد ۱۳۹۲) ۲۵ راس آهو و ۸ گوزن زرد ایرانی در آن نگهداری می شود و در صورت ازدیاد جمعیت، گوزن به جنگل های بانه و مریوان و آهو در مناطق حفاظت شده بیجار رهاسازی خواهند شد. با تولد یک گوساله گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ۱۳۹۲، تعداد گوزن های سایت منطقه حفاظت شده بیجار به ۸ راس افزایش یافت.

تمامی محدوده 40 هکتاری این سایت فنس کشی گردیده و قابلیت نفوذ از خارج را ندارد.

هدف از ایجاد این منطقه ،تکثیر گونه های در معرض خطر انقراض،انجام تحقیقات در زمینه تنوع زیست ،فرهنگ سازی و آموزش زیست محیطی و توسعه اکوتوریسم است.

در حال حاضر 137 گونه گیاهی در منطقه حفاظت شده شناسایی شده است که بادام کوهی ،گون،درمنه،آویشن،بابونه،بوماداران و کاکوتی از پوشش های گیاهی معروف این منطقه هستند.

این منطقه جزء جاذبه های گردشگری دیار بیجار گروس است و بازدید علمی دانش آموزان و دانشجویان از سایت تکثیر حیات وحش نیز قابل توجه است.

 

انتهای پیام/

نظر شما