شناسهٔ خبر: 23615373 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

یارانه نقدی مددجویان از طریق این نهاد پرداخت می شود

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) درمراسم رونمایی از راهبرد اشتغال و خودکفایی این نهاد گفت: برای نخستین بار یارانه نقدی 157 میلیارد تومانی با مستمری 247 میلیارد تومانی از طریق این نهاد در اختیار مددجویان زیرپوشش قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

یارانه نقدی مددجویان از طریق این نهاد پرداخت می شودبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ ​پرویز فتاح با اشاره به اینکه در ۹ ماه گذشته مبلغ افزایش مستمری مددجویان در حساب یارانه‌ها از سوی دولت واریز می‌شد، گفت: از دولت خواستیم این افزایش مستمری را در اختیار کمیته امداد قرار دهد که با همکاری دولت این اتفاق افتاد.
سید پرویز فتاح افزود: اتفاق مثبت دیگر این است که با همکاری دولت، یارانه افراد تحت پوشش امداد در اختیار این نهاد قرار می‌گیرد تا به مددجویان پرداخت شود.
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) به این نکته هم اشاره کرد که ۱۰۰ درصد مستمری‌ها به حساب مددجویان واریز شده است.
وی ادامه داد: یکی از آرزو‌های ما پرداخت یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد از سوی نهاد خودمان بود چراکه برخی از سرپرست‌های خانواده در زندان هستند و دسترسی به حساب ندارند.
فتاح در ادامه از اتفاق نظر دولت و مجلس برای اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان بودجه برای پرداخت وام در سال ۹۷ خبر داد و تصریح کرد: ۱۴۰۰ میلیارد تومان از این بودجه در اختیار کمیته امداد و ۶۰۰ میلیارد نیز در اختیار بهزیستی قرار خواهد گرفت و تلاش خواهیم کرد این مبلغ را افزایش دهیم.
فتاح با تاکید بر اهمیت انجام کار علمی در طرح‌های اشتغال‌زایی، اظهار کرد: باید با مبانی روز و علمی جهان این طرح‌ها را اجرایی کنیم.
فتاح درباره سفرش به مناطق زلزله زده کرمانشاه هم گفت: تمام خانوار‌ها از لحاظ کانکس و غذا تامین شده اند.
وی با بیان این که کمیته امداد از لحظات اول پس از وقوع زلزله شروع به کمک رسانی کرد، گفت: هلال احمر و دیگر نهاد‌های مسئول نیز عملکرد خوبی در منطقه دارند.
 

حمایت از مددجویان تا اشتغال پایدار و خودکفایی کامل خانوار
­رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از پرداخت هزار و100 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان خبر داد.
پرویز فتاح درحاشیه مراسم رونمایی از برنامه‌ راهبردی اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی ( ره ) از همکاری بانکها خبر داد و گفت : امسال تاخیر ابلاغ اعتبارات موجب کند شدن روند پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی به مددجویان شد اما سال گذشته 102 هزار نفر از این تسهیلات بهره‌مند شدند و امسال طبق برنامه باید به 140 هزار نفر وام اشتغال پرداخت شود که امیدواریم با کمک بانک‌های عامل در ماه‌های باقی‌مانده از سال اعتبارات مصوب به‌طور کامل جذب شود و در روند پرداخت‌ها از آذرماه تسریع شده است.
وی تاکید کرد: یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به مناطق محروم، مرزی و شهری‌های با جمعیت کمتر از 10 هزار نفر اختصاص یافته است.
رئیس کمیته امداد گفت: با توجه به اینکه موارد مصرف این رقم در کارگروه‌های استانی مشخص می‌شود، تلاش شد که دفاتر کمیته امداد در استان‌ها نیز عضو این کارگروه شوند که موافقت شد.
وی با تأکید بر اینکه مددجو پس از دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی بلافاصله از حمایت کمیته امداد خارج نمی‌شود ، افزود: برخی نمایندگان مجلس نسبت به اینکه کمیته امداد مددجویان را پس از دریافت وام اشتغال از چرخه حمایت خارج می‌کند معترض بودند اما هیچ‌کدام تاکنون یک نمونه برای صحت این موضوع معرفی نکرده‌اند.
رئیس کمیته امداد خاطرنشان کرد: مددجویانی که از تسهیلات اشتغال‌زایی بهره‌مند شده‌اند تا زمان رسیدن طرح اشتغال به پایداری و خودکفایی کامل خانوار، تحت حمایت کمیته امداد خواهند بود.

قدردانی رئیس کمیته امداد از توجه دولت و مجلس به بودجه این نهاد

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از توجه دولت و مجلس به بودجه این نهاد قدردانی کرد.
 پرویز فتاح گفت :کمیته امداد تنها دستگاهی است که بیشترین رشد بودجه را دارد و اعتبار ردیف تبصره 14، چهار هزار میلیارد تومان بوده که هفت هزار میلیارد تومان شده و 75 درصد افزایش داشته است.
فتاح بیان کرد: با هماهنگی دولت و مجلس 2 هزار میلیارد تومان نیز وام طبق تبصره 16 تصویب شده و تلاش ما افزایش ان است.
رئیس کمیته امداد گفت: ردیف بودجه کمیته امداد نیز 4 هزار و 200 میلیارد تومان بوده که آن ردیف نیز 10 درصد اضافه شده و 4 هزار و 750 میلیارد تومان شده است.
فتاح گفت: کار بزرگی در بودجه 97 برای اولین بار صورت گرفت و از دولت و مجلس خواهش کردیم تا خانه های مسکن مهر را که متقاضی ندارد به کمیته امداد بدهند و در قبال ان پول و وام نمی خواهیم.
وی ادامه داد : این کار ، اجازه قانونی نداشت اما در کمیته عمران و تلفیق تصویب شد، دولت و مجلس نیز موافق هستند تا 50 هزار واحد را سال آینده به کمیته امداد و بهزیستی بدهند تا با هزینه های امدادی و مردمی این مسکن ها را تکمیل کنیم.
رئیس کمیته امداد افزود : این مسکن های مهر باقی مانده بود و بیشتر خاک می خورد و از بین می رفت، که امیدواریم این مسکن ها را تکمیل کنیم و به جامعه هدف بدهیم.

هر سال 7.5 درصد از مددجویان کمیته امداد خودکفا و از پوشش خارج می شوند

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت : هر سال 7.5 درصد از افراد مددجو خودکفا و از پوشش
خدماتی این نهاد خارج می شوند.
وی افزود : اصل وظیفه کمیته امداد حمایت از خانواده‌های مددجوی تحت پوشش است و در سال های گذشته برای کمیته امداد ایجاد اشتغال 10 درصدی تکلیف شده بود اما هیچگاه مطالبه ای وجود نداشت و بیشتر ارایه آمار می دادیم.
وی گفت : بالاترین و موثرترین حمایت توانمندی اقتصادی و خودکفایی آنان است ، مددجویان باید با خودکفایی روی پای خود بایستند و نیازی به حمایت دولت و مردم نداشته باشند ، این موضوع اصل دینی و نگاه علمی است که در دنیا نیز مطرح می شود.
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر دولت و مجلس شورای اسلامی نیز به بحث حمایت و اشتغالزایی مددجویان توجه زیادی داشته اند.
وی با بیان اینکه امسال 2100 میلیارد تومان از بودجه دولتی تبصره 16 اعتبار بانکی قرض‌الحسنه برای اشتغال زایی تخصیص یافته است ، گفت: به لطف خدا تا پایان فروردین بیشتر این میزان جذب می شود و همچنین سقف اعطای وام 20 میلیون تومان است.
وی ادامه داد: امیدواریم امسال 140 هزار شغل ایجاد کنیم که در سامانه دولت نیز ثبت خواهد شد.
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در برنامه اشتغال زایی، روند ایجاد اشتغال را علمی تر، فنی تر و سیستمی تر انجام می دهیم و شناسایی، آموزش فنی و حرفه ای، نظارت بر روند خودکفایی، اعطای وام و کیفیت کار در شهر و روستا در دستور کار است.
وی با بیان اینکه برنامه اشتغال را به مسایل دانشگاهی نزدیک تر کرده ایم، گفت: از اساتید دانشگاه نیز در تهیه این برنامه استفاده کرده ایم و فکر می کنم با حمایت مجلس، دولت و مردم یک الگوی بومی و ایرانی سال های آینده ارائه دهیم .
فتاح اظهار کرد: خیلی از افراد تحت پوشش با انجام یک کار و حمایت و نظارت خودکفا می شوند و در برخی از موارد نیز این افراد کارآفرین می شوند و از دیگران نیز حمایت می کنند.
فتاح گفت: با اجرای این برنامه ها در 2 سال می توانیم 15 درصد از مددجویان را توانمند و از چرخه کمیته امداد خارج کنیم.
رئیس کمیته امداد امام خمینی تصریح کرد: در تبصره 14 بودجه امسال خود دولت مبلغی را برای رفع فقر مطلق گذاشته و از کمیته امداد نیز درخواست کرده است پشت نوبتی ها را نیز تحت پوشش قرار دهد.
فتاح ادامه داد: اگر این اتفاق رخ دهد سال آینده یک میلیون مددجو هم تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرند. باید روی این خانواده ها نیز کار شود و خودکفا شوند تا سال های آینده نرخ پوشش کاهش یابد.
فتاح درباره توجه به استان های محروم نیز گفت: اولویت با مناطق محروم است، سهمیه وام 2100 میلیاردی را دولت به استان ها می دهد و بر اساس ضریب محرومیت مناطق توزیع وام می شود و هر چقدر ضریب محرومیت نسبت به جمعیت بالاتر می شود وام بیشتری اعطا خواهد شد.
وی تاکید کرد: درباره سهام عدالت و بودجه کمیته امداد گفت:تقاضای ما از دولت و قانونگذار این است سهام‌داری عدالت به کمیته امداد واگذار شود.
وی افزود: سهام عدالت صاحب ندارد، مسئول سهام عدالت مددجویان مشخص نیست ، تقاضا داریم سهام عدالت مددجویان را ما مدیریت کنیم تا مدیران ما در این باره دفاع کنند و سود بیشتری دریافت کنیم.
فتاح گفت : دولت پس از 10 سال 150 هزار تومان به ازای هر نفر سهامدار عدالت واریز کرده است.
وی ادامه داد : بیشتر خانواده های مددجو 50 هزار تومان دریافت کرده اند که این واریزی در سه مرحله و تا پایان سال تمام مبلغ واریز می شود.
فتاح بیان کرد: اگر اینگونه سود سهام عدالت واریز شود اثر آن همانند یارانه ها مشخص نمی شود اما اگر مدیریت با کمیته امداد باشد اثر آن را می توان همانند اشتغالزایی در وضعیت معیشتی مددجویان دید.

نظر شما