شناسهٔ خبر: 23614950 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

انتشار خبر خوب، مسئولیت اجتماعی رسانه است

یک کارشناس امور رسانه گفت: رسانه مسئول، در مسیر تصویرپردازی درست و واقع بینانه از جامعه، به بازآفرینی امید کمک می کند.

صاحب‌خبر -

سعید شکوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی، حوزه رسانه خبرگزاری فارس، با بیان این فراز از بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبنی بر اینکه «بخش عظیمی از تبلیغات جهانی در پوشش خبر انجام می‌شود و امروز بسیاری از خبرگزاری‌ها و مراکز تولید و اشاعه خبر با نادیده گرفتن صدق و صحت خبر، مسئولیت وجدانی خود را پایمال می‌کنند و آنچه را که تحت عنوان خبر به افکارعمومی ملت‌ها ارائه می‌دهند، در حقیقت تفسیر، برداشت و تحلیل از یک خبر در جهت مقاصد و مطامع استکبار جهانی است «گفت: در عصر فرا ارتباطات و رسانه، از این عبارت استفاده می‌شود که خبر بد، بهتر از بی‌خبری است، چرا که بی‌خبری قطعاً منجر به تولید شایعه می‌شود؛ اما امروز و با ابتکار طرح موضوع» خبر خوب، رسانه مسئول «از سوی خبرگزاری فارس، باید این مهم را واکاوی و به طور جدی دنبال نمود که خبر خوب، خبر مطلوب است و نمی‌توان هر خبری را از هر منبعی نقل کرد و بر باور عمومی ‌تأثیر گذاشت. 

وی با تشریح مؤلفه‌ها و شاخصه‌های خبر خوب، برگرفته از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: این شاخصه‌ها را می‌توان با لحاظ» عدم وجود غلط، موثق، بهنگام و فراگیر بودن، امیدبخش، دارای زیبایی و گستردگی، قابل فهم بودن و دارای جذابیت «خلاصه نمود. 

مدیرکل روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر با بیان این فراز از بیانات مقام معظم رهبری  مبنی بر این راهبرد مهم که» امروز دنیا بر مدارِ جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای و در واقع بر مدارِ جنگ جبهه‌های خبری و دستگاه‌های تولیدکننده‌ پیام می‌گردد؛ به نظر ما، راه پیروزی در این جنگ این است که مجموعه و فهرستی از پیام‌های درست و از نکات و حقایق واقعی را که مبتنی بر آرمان‌ها و آرزوهای ماست، به ذهن مردم منتقل کنیم، «افزود:» عدم انتشار مطلب القاکننده نبود آرامش و دو دستگی در کشور و کمک کننده به تبلیغات دشمن و ایجادکننده تلخی کام مردم و همچنین صادقانه سخن گفتن در راستای عدم ایجاد اضطراب و التهاب در جامعه «را می‌توان به عنوان وظایف و مسئولیت رسانه از بیانات مقام معظم رهبری احصاء نمود. 

شکوری افزود: خبر خوب، مهم‌ترین و جذاب‌ترین محصول یک رسانه‌ طراز ایرانی اسلامی است و سرعت، دقت و صحت به عنوان ارکان اساسی خبر و اطلاع رسانی در کنار بازآفرینی امید در جامعه، می‌تواند باور اعتماد به نفس ملی و ما می‌توانیم را در جامعه، بیش از پیش شکوفا و زنده نگه دارد. 

این کار‌شناس رسانه ادامه داد: امروز لحاظ مؤلفه‌ها و شاخص‌های تولید خبر خوب در پیوست رسانه‌ای، ضرورت است و همگان بر این واقفند که اگر پیوست رسانه‌ای در آغاز هر کاری وجود داشته باشد، مردم و جامعه با آمادگی کامل تری وارد عرصه اجتماعی می‌شوند. 

شکوری گفت: قطعاً یکی از ضرورت‌های پیوست رسانه‌ای، برای مقابله با شایعات و جلوگیری از موج کاذب رسانه‌ای است که انتشار خبر خوب بر هم افزایی و تعامل بیش از پیش رسانه‌ها با مردم و مردم با رسانه می‌افزاید؛ همچنان که رسانه مسئول، باید علاوه بر تصویر‌پردازی درست و واقع بینانه از جامعه، در مسیر انعکاس و انتشار خبر خوب، همت گمارد و به بازآفرینی امید کمک نماید. 

وی با اشاره به اینکه رصد درست واقعیت‌های اجتماعی و انعکاس آن در قالب خبر خوب را باید وظیفه و مسئولیت اجتماعی رسانه مسئول، دانست؛ گفت: یقیناً جریان‌سازی رسانه‌ای و اجتماعیِ همراه با امیدآفرینی، آرامش و نشاط اجتماعی را به جامعه تزریق می‌کند. 

 شکوری در پایان، افزود: سازمان اقتصادی کوثر به عنوان یکی از نهادهای انقلاب اسلامی در کنار ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد برکت، کمیته امداد و سازمان بسیج مستضعفین، مشارکت و حمایت معنوی خود را از همایش و پویش» خبر خوب، رسانه مسئول «که با هدف تبیین و ترویج انتشار اخبار امیدبخش، واقع بینانه و جامع از مسائل کشور پیگیری و برگزار می‌شود، اعلام نموده و در گفتمان سازی این مهم به عنوان یک ضرورت غیر قابل انکار در میان رسانه‌ها، تلاش خواهد نمود. 

انتهای پیام/

نظر شما