شناسهٔ خبر: 23611019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وحدت و گسترش روابط اقتصادی؛ محورهای گفتگو‌های لاریجانی با همتایان

رییسان مجلس‌های لبنان، عمان، مالی و نایب رییسان مجلس‌های قرقیزستان، مغرب و موریتانی، امروز با رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

صاحب‌خبر -

­لاريجاني در ديدار رئيس مجلس سناي پاکستان: ضرورت رفع موانع ازجانب پاکستان براي افزايش همکاري هاي اقتصاديبه گزارش خبرگزاري صداوسيما به نقل از خانه ملت، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي صبح امروز (چهارشنبه 27 دي) با رضا رباني، رئيس مجلس سناي پاکستان ديدار و گفتگو کرد.
آقاي لاريجاني ضمن تشکر از حضور رئيس مجلس سناي پاکستان در سيزدهمين کنفرانس مجالس کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي گفت: مقام معظم رهبري در ديدار روز گذشته خود به شرايط حساس منطقه و تغييرات آن اشاره کردند و در روز گذشته در اجلاس صحبت هاي بسياري درباره تحولات اخير داشتيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينکه دشمنان مشترکي داريم اظهار داشت: در اين ميان روابط ما بايد مستحکم تر شود چرا که امريکايي ها به دنبال بر هم زدن آرامش منطقه هستند و تروريسم نيز در حال گسترش است.
وي در ادامه با بيان اينکه برخي کشورها در منطقه بازي خورده اند يادآور شد: اکنون ايران و پاکستان بايد بيش از هر زمان ديگري با يکديگر همکاري کنند البته ارزيابي ها در ماه هاي اخير نشان مي دهد سطح روابطمان افزايش يافته که اين نشان دهنده حرکت در مسيري درست است.
آقاي لاريجاني در ادامه با تاکيد بر ضرورت پيشرفت روابط اقتصادي بيان داشت: در حوزه روابط اقتصادي برخي مشکلات همچنان وجود دارد که آسيب زا خواهد بود لذا بايد موانع برداشته شود تا همکاري ها گسترش يابد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان با اشاره به نشست اخيري که در پاکستان برگزار شده بود خاطرنشان کرد: گفتگوها مي تواند به حل بسياري از مشکلات کمک کند که در اين خصوص لازم است روابط امنيتي نيز افزايش يابد.
آقاي لاريجاني تاکيد کرد: جمهوري اسلامي در دوستي با همسايگان و ساير کشورها صادق است و رهبري نيز همواره توصيه به افزايش روابط با پاکستان را داشته اند.
رضا رباني، رئيس مجلس سناي پاکستان نيز در اين ديدار ضمن تشکر از مهمان نوازي جمهوري اسلامي ايران در اين کنفرانس گفت: ظرف 6 ماه گذشته اين دومين ديدار ماست که نشان دهنده گرما و استحکام روابط ميان دو ملت و دولت است همچنين از شما تشکر مي کنم که در ديدار با رهبري از ما ياد کرديد.
رئيس مجلس سناي پاکستان در ادامه با بيان اينکه بيانيه امروز اين کنفرانس معنادار خواهد بود و روابط ميان کشورها را مستحکم تر خواهد کرد اظهار داشت: اميدواريم بيانيه هايي که امروز تنظيم مي شود در تقويت PUIC تاثير داشته باشد و همانند IPU موثر واقع شود.
وي در ادامه با اشاره به انتخابات ماه فوريه در پاکستان بيان داشت: از حمايت صميمانه شما در زمان تصدي رياست مجلس سناي پاکستان تشکر مي کنم و اميدوارم در آينده بتوانيم در حوزه پارلماني همکاري بيشتري داشته باشيم.
رباني در ادامه با بيان اينکه امريکا به علت شکست هاي اخير خود در منطقه، پاکستان را سپر بلاي خود کرده است يادآور شد: در اين زمينه بسيار هزينه داده ايم، حتي امريکا به خاطر راي مثبت پاکستان به محکوميت انتقال سفارت امريکا به قدس، کمک هاي نظامي خود به ما را قطع کرده است.
رئيس مجلس سناي پاکستان در پايان با اشاره به روابط تاريخي ايران و پاکستان خاطرنشان کرد: لازم است روابط امنيتي دو کشور بيش از پيش افزايش يابد، همچنين در حوزه اقتصادي پيش از سفر خود به تهران جلسه اي با بانک مرکزي و وزارت اقتصاد پاکستان داشتم و آنها اعلام کردند که در حال تلاش براي رفع موانع بانکي براي روابط اقتصادي دو کشور هستند.

لاریجانی در دیدار رئیس مجلس مالی: ضرورت توسعه همکاری همه جانبه میان ایران و مالی
رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت توسعه همکاری ها میان ایران و مالی تاکید کرد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه، 27 دی) در حاشیه برگزاری سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با ایساکا سیدیبه، رئیس مجلس مالی دیدار و گفتگو کرد.
آقای لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه همواره با کشور مالی دوستی صمیمانه ای داشته ایم، گفت: مایلیم روابط خود را در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با مالی ادامه دهیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در مدت ریاست شما روابط بسیار خوبی داشتیم و امیدواریم روابط خوب پارلمانی با مالی ادامه یابد.
ایساکا سیدیبه رئیس مجلس مالی نیز در این دیدار ضمن تشکر از میزبانی سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: در هر بار سفر خود به ایران نکات جدیدی می آموزم و امیدوارم روند اجلاس به شیوه فعلی ادامه پیدا کند و افق های جدیدی را پیش روی کشورهای اسلامی قرار دهد.
رئیس مجلس مالی در پایان با بیان اینکه همواره برای مشکلات جهان اسلام دنبال راه حل هستیم، گفت: اعتقادمان بر این است که باید برای انجام امور مختلف تلاش کنیم و همبستگی بیشتر مسلمانان را موجب شویم.
 
لاریجانی ­در دیدار رئیس مجلس لبنان: مذاکره بهترین روش برای حل اختلافات میان کشورهاست
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تحولاتی که در منطقه در حال وقوع است، تنها با درایت و اتحاد کشورهای اسلامی قابل حل است.
علی لاریجانی امروز (چهارشنبه 27 دی) در حاشیه سیزدهمین کنفرانس مجالس عضو سازمان همکاری اسلامی در دیدار نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و هیأت همراه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز بر لزوم اتحاد کشورهای اسلامی برای مقابله با توطئه های استکبار تاکید داشتند و این مستلزم درایت و اتحاد کشورهای اسلامی برای مقابله با توطئه های دشمنان است.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری چنین اجلاس هایی می تواند نظرهای کشورها را به یکدیگر نزدیک کند و به راه حل های مشترکی برای حصول اهدافمان برسیم.
رئیس قوه مقننه با اشاره به اجلاس برگزار شده در پاکستان گفت: چند ماه قبل اجلاس مبارزه با تروریسم با حضور 6 کشور در پاکستان برگزار شد و دستاوردهای خوبی داشت.
آقای لاریجانی در پایان تصریح کرد: ایجاد صلح و ثبات در میان کشورها آرزوی ماست و امیدواریم که بتوانیم از طریق مذاکره به دنبال راه حل های سیاسی برای رفع مشکلات باشیم.
همچنین در این دیدار رئیس مجلس لبنان گفت: شما شخصیتی هستید که هم در عرصه داخلی و هم مسائل بین المللی بر مسائل اشراف کامل دارید و همیشه با پیشنهادهای معقولانه به دنبال حل مسائل هستید.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: پارلمان ها این ظرفیت را دارند که خیلی پررنگ تر از حالا در حل مسائل و اختلافات فعال عمل کنند اما متاسفانه اکنون از این ظرفیت ها به طور مناسب استفاده نمی شود.
نبیه بری اظهار داشت: اعضای پارلمان ها و نمایندگان کشورهای اسلامی که عهده دار دیپلماسی پارلمانی هستند باید بتوانند فراتر از دیپلماسی وزارت خارجه عمل و با مذاکره و گفتگو مسائل را حل کنند.
وی با اشاره به راه اندازی یک مرکز آموزشی در لبنان اظهار داشت: این مرکز ویژه آموزش به نمایندگان پارلمان است تا بتوانند از ظرفیت های خود به خوبی استفاده کنند و دبیرخانه این مرکز در بیروت است و از همه کشورها بالاخص کشورهای اسلامی برای گذراندن دوره های تخصصی می توانند به این مرکز اعزام شوند.
وی افزود: به اعتقاد بنده تحولاتی که از نظر رفتاری در برخی از کشورهای عربی شاهد هستیم نتیجه همین سیاست های غلط امریکایی هاست، رفتارهایی که در طول تاریخ ما هرگز شاهد آن نبودیم.
نبیه بری ضمن تاکید بر لزوم اتحاد میان شیعیان و سنی ها خاطرنشان کرد: فتنه در کشورهای اسلامی یعنی اختلاف میان مسلمانان و حاکمان کشورهای اسلامی باید با عقلانیت مانع این اختلاف افکنی ها شوند و نگذارند که تفرقه میان شیعه و سنی بیفتد.
وی در ادامه اظهار داشت: اگر لبنان توانست بر دشمنان فایق آید و توطئه های آنان را خنثی کند در نتیجه اعتمادی بود که میان ملت آن برقرار بود و توانستیم اسرائیل را از مرزهای خود دور کنیم.
رئیس مجلس لبنان در پایان ابراز امیدواری کرد که کشورهای اسلامی از طریق دیپلماسی سیاسی بتوانند مشکلات خود را حل کنند به گونه ای که هرگز مسلمانی در مقابل مسلمان دیگر اسلحه نکشد و خون برادرش را نریزد.
 
لاریجانی در دیدار نایب رئیس مجلس مغرب: افزایش همکاری های اسلامی باعث کاهش اختلافات در جهان اسلام می شود
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر افزایش روابط دوجانبه میان ایران و مغرب گفت: لازم است تجار دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی یکدیگر را شناسایی کنند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه، 27 دی) در حاشیه برگزاری سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با عبدالواحد الانصاری، نایب رئیس مجلس مغرب دیدار و گفتگو کرد.
آقای لاریجانی با مهم دانستن کشور مغرب و ضرورت توسعه روابط فی مابین گفت: کنفرانس حاضر اتحاد خوبی میان مجالس کشورهای اسلامی ایجاد می کند و از اختلافات آن ها می کاهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه علاقه مندیم برای ادامه همکاری ها بسترسازی شود، یادآور شد: در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید روابط گسترش یابد به خصوص تجار دو کشور باید یکدیگر را شناسایی کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه هنوز ارتباط اقتصادی میان کشورهای اسلامی برقرار نشده است، عنوان کرد: اختلافات در سایه همکاری های اسلامی کاهش خواهد یافت و افزایش سفرها در سطوح مختلف روابط را عمیق تر می کند.
عبدالواحد الانصاری، نایب رئیس مجلس مغرب نیز در این دیدار ضمن تشکر از مهمان نوازی و برگزاری کنفرانس گفت: در خصوص حادثه نفتکش و از بین رفتن کادر ایرانی آن به شما تسلیت می گویم.
نایب رئیس مجلس مغرب در ادامه افزود: امیدواریم بعد از برگزاری نشست سیزدهم این کنفرانس در تهران، شاهد برگزاری چهاردهمین نشست در رباط باشیم، ضمن اینکه این کنفرانس محتوای دقیق و ژرفی دارد.
وی ادامه داد: از دیرباز میان پادشاهی مغرب و ایران روابط برقرار بوده است لذا از گسترش مناسبات دو کشور در حوزه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بسیار خرسند خواهیم شد.
نایب رئیس مجلس مغرب در پایان با بیان اینکه کشور مغرب دروازه ورود به افریقاست و موقعیت مهمی دارد، خاطرنشان کرد: این موقعیت در حوزه مقابله با تروریسم و بهبود وضع معیشتی مردم بسیار مهم است و امیدواریم این دیدار پایه ای برای استمرار مناسبات فی مابین باشد.
 
لاریجانی در دیدار نایب رئیس مجلس موریتانی: تاکید بر گسترش همه‌جانبه زمینه های همکاری میان ایران و موریتانی
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زمینه های همکاری زیادی میان دو کشور وجود دارد که همین اجلاس، فرصت مناسبی برای شناخت این زمینه ها و گسترش روابط است.
علی لاریجانی صبح امروز (چهارشنبه 27 دی) در دیدار محمد شیخ، نایب رئیس مجلس موریتانی بر لزوم گسترش همه جانبه همکاری ها تاکید کرد.
همچنین در این دیدار محمد شیخ گفت: سلام های گرم رئیس مجلس خود را خدمت شما ابلاغ می کنم و امیدوارم که این اجلاس بهترین دستاوردها را برای کشورهای اسلامی داشته باشد.
وی افزود: کشور موریتانی یک کشور اسلامی است و علاقه مند است که با کشور برادر خود یعنی جمهوری اسلامی ایرن رابطه نزدیک تری داشته باشد.
نایب رئیس مجلس موریتانی اظهار داشت: وقتی رئیس جمهور بر روی کار آمد، تعطیلی سفارت اسرائیل در اولین دستور کارش قرار داشت و همچنین تاکید داشتند که باید با ایران روابط صمیمانه تر و گسترده تری داشته باشیم.
همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن دیدار با رئیس فراکسیون اکثریت مجلس سیرالئون، بر لزوم همکاری های دو کشور تاکید کرد.
 
لاریجانی در دیدار نایب رئیس مجلس قرقیزستان: تاکید بر تقویت همکاری های اقتصادی ایران و قرقیزستان در حوزه کشاورزی
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت افزایش روابط دوجانبه اقتصادی میان ایران و قرقیزستان گفت: دو کشور می توانند روابط اقتصادی خود را در حوزه کشاورزی تقویت کنند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه، 27 دی) در حاشیه برگزاری سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با پارخت تولیندی اف، نایب رئیس مجلس قرقیزستان دیدار و گفتگو کرد.
آقای لاریجانی گفت: لازم است روابط اقتصادی و تجاری خود را با یکدیگر افزایش دهیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ایران و قرقیزستان می توانند در حوزه های مختلف کشاورزی به خصوص تولیدات گوشت و مرغ با یکدیگر همکاری داشته باشند.
پارخت تولیندی اف، نایب رئیس مجلس قرقیزستان ضمن تشکر از مهمان نوازی جمهوری اسلامی ایران گفت: بر خود لازم می دانم مراتب همدردی خود را به خاطر حادثه اخیر نفتکش اعلام و برای بازماندگان صبر طلب کنم.
نایب رئیس مجلس قرقیزستان در ادامه با بیان اینکه امیدواریم سفری به کشور ما داشته باشید، اظهار داشت: این اجلاس موفق بود و تصمیمات مفیدی در آن برای جهان اسلام گرفته شد.
وی در ادامه با بیان اینکه ضروری است همکاری ها در حوزه تجاری و اقتصادی شکوفا شود، عنوان کرد: در همین راستا راه اندازی خط آهن تهران- بیشکک ضروری است چرا که کشور ما طبیعت توریستی دارد و پتانسیل خوبی برای افزایش همکاری های گردشگری داریم.
نایب رئیس مجلس قرقیزستان در پایان خاطرنشان کرد: هر ساله در سپتامبر بازی های ورزشی در قرقیزستان برگزار می شود که از ایران نیز برای شرکت در آن حضور می یابند لذا امیدواریم شاهد حضور پررنگ ورزشکاران ایرانی در سال آینده نیز باشیم.

نظر شما