شناسهٔ خبر: 23604174 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توانمندي ايران در استفاده از اشتباهات کشورهاي عربي

نويسنده سرشناس جهان عرب گفت: يکي از مهمترين علل افزايش توانمندي هاي ايران، استفاده از اشتباهات کشورهاي عربي است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، روزنامه راي اليوم چاپ لندن در پايگاه اينترنتي خود نوشت: سال دو هزار و هجده سال چالش اقتصادي خواهد بود و احتمالا سران کشورهاي منطقه قادر به چيره شدن بر آن نخواهند بود. عبدالباري عطوان، نويسنده و تحليلگر مسائل سياسي با اين عبارات پيش بيني هايش را درباره اوضاع سياسي منطقه در سال جديد آغاز کرد.

 

حمايت آمريکا و کشورهاي عربي از اغتشاشات اعتبار آنها را زير سوال برد
عطوان گفت و گوي خود را با خبرگزاري آلمان -د.پ.آ- با اشاره به اعتراضات و اغتشاشات اخير در ايران آغاز کرد و کساني را که اين مسئله را تبليغ کردند که اغتشاشات اخير مي تواند به براندازي نظام منجر شود يا به اين مسئله اميد بستند، مورد تمسخر قرار داد و گفت "متاسفانه اختلاف فرقه اي و سياسي برخي و به طور خاص رسانه ها، کشورهاي عربي را از يکديگر دور کرد.

تظاهرات اخير گواه اين ادعا بود که ايران به علت تحريم ها با مشکلات اقتصادي مواجه است اما اين به معناي بحران نيست زيرا ايران يک قدرت منطقه اي است و نبايد اين موضوع به فراموشي سپرده شود يا نبايد اين مسئله ناديده گرفته شود که حمايت علني آمريکا و کشورهاي عربي از اغتشاشات اعتبار آنها را زير سوال برد و ميزان آن را کاهش داد زيرا در اصل، اين حمايت ها همدردي نبود بلکه تلاشي براي ضربه زدن به نظام ايران بود.

عطوان افزود يکي از مهمترين علل افزايش توانمندي هاي ايران اين است که اين کشور از اشتباهات کشورهاي عربي استفاده مي کند. 

 

ناکامي سعوديها در سياستهاي منطقه اي

نظام حاکم عربستان در تحقق اهدافش در همه زمينه ها ناکام ماند. اين مسئله در زمان بحران سعد الحريري، نخست وزير لبنان يا در سوريه زماني که گزينه حمايت از گروه هاي معارضين مسلح تروريست را براي ساليان متمادي برگزيدند و در نهايت شکست خوردند، آشکار شد.

افزون بر اين محور شعودي هيچ نقش مشخصي در مقابله با جدا شدن منطقه کردستان از عراق نداشت؛ اين درحالي است که قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب در سليمانيه حضور داشت... ايران از طريق حزب الله لبنان با قدرت از حق مقاومت فلسطين پس از تصميم دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا مبني بر به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم اسرائيل حمايت کرد و همين مسئله تا حد زيادي بر محبوبيت مردمي اين کشور افزود؛ اين در حالي است که محور سعودي به موارد سطحي بسنده کرد و همين امر سوء ظن ها درخصوص عادي سازي روابط با اسرائيل را تقويت کرد.

 

خطرات جنگ يمن بر ثروت و امنيت سعوديها

 عطوان معتقد است اقدام محمد بن سلمان، وليعهد عربستان در تزريق پنجاه و شش ميليارد ريال براي فروکش کردن خشم مردم از گراني معيشت کافي نيست يا جايگزين درخواست آزادي بيشتر نيست. وليعهد عربستان به علت سياست هاي خارجي اش مانند ادامه جنگ يمن که پيش بيني مي شود به ويژه با کشته شدن علي صالح، رييس جمهور پيشين يمن ادامه يابد، با خطراتي رو به رو است. جنگ يمن تنها ثروت هاي عربستان را هدر نمي دهد بلکه شهرهاي اصلي اش را هدف موشک هاي يمني قرار مي دهد.

افزون بر اين عربستان به علت محاصره تحميلي ائتلاف عربي به رهبري اين کشور بر يمن که سبب شيوع گرسنگي و بيماري شده است، با موج انتقاد هاي بين المللي مواجه است... اين شکست در يمن و پيش از آن سوريه و لبنان جايگاه عربستان را نه فقط به لحاظ سياسي بلکه اساسا به عنوان مدعي رهبري و حامي اهل سنت منطقه خيلي پايين مي آورد.

 

تظاهرات در تونس انقلاب جديد نيست

راي اليوم نوشت... با اين که تظاهرات تونس وارد دومين هفته مي شود، عطوان پيش بيني نمي کند اين تظاهرات به انقلاب جديد گسترش پيدا کند. وي به توافق مستمر بين دو قطب ائتلاف حاکم يعني حزب النهضه و نداء تونس اشاره مي کند. با اين وجود دولت يوسف الشاهد درباره خطر توجه نکردن به اين نکته که ريشه انقلاب اول تونس اقتصادي بود، هشدار داد.

 

پيش بيني عطوان از حوادث سودان و مصر

عطوان درباره سودان گفت ناپديد شدن سريع تظاهرات اعتراض آميز به افزايش قيمت مواد غذايي به علت سرکوب از سوي نيروهاي امنيتي يا بي هدف بودن اعتراضات طبيعي بود. البته با توجه به تلاش خستگي ناپذير چندين ساله نظام براي تضعيف و محاصره مخالفان انتظار چنين تحولي مي رفت. عطوان پيش بيني کرد عمر البشير، رييس جمهور سودان افکار عمومي را به گشودن پرونده هاي قديمي سرگرم يا به تنش آفريني عليه اريتره يا مصر اشاره ضمني کند.

عطوان درخصوص مصر تاکيد کرد به ويژه با توجه به کاهش آزادي ها، افزايش تدابير امنيتي و ضعيف بودن شخصيت ها و احزاب مخالف پيروزي عبدالفتاح السيسي براي دور بعدي قطعي است.

عطوان، موسس و سردبير روزنامه الکترونيکي راي اليوم تاکيد کرد پيروزي سيسي به معناي موفقيت وي در رسيدگي به مشکلات حاد کشور در راس آن ها پرونده تروريسم در سينا، مشکل اصلي يعني بحران اقتصادي، سهم مصري ها از آب رود نيل پس از احداث سد النهضه (در اتيوپي)، حضور ترکيه در سواکن و شبه نظاميان افراطي در شرق ليبي نيست.

عطوان افزود مصر به يک راهبرد يکپارچه براي تعامل با تروريسم نياز دارد تا خاستگاه هاي آن در راس همه بيکاري را از بين ببرد. مصر همچنين به نقشه ائتلاف هاي جديد نياز دارد تا با کمک آن ها بتواند از منافعش دفاع کند.

 

تصميم ترامپ درخصوص قدس هوشيارساز بود

اما درباره زادگاهش فلسطين، عطوان برخلاف افراد زيادي معتقد است تصميم ترامپ درخصوص قدس براي هوشيار شدن افرادي که در اين توهم به سر مي بردند که روند آرام سازي اوضاع تکميل شده در حالي که هيچ وقت اتفاق نيفتاده و اين مسئله سبب از دست رفتن هشتاد درصد خاک فلسطين شده است، ضروري بود. افزون بر اين پيش از اين اگر تشکيلات خودگردان فلسطين و سران کشورهاي عربي در برابر نظر مردم درخصوص معامله قرن تسليم مي شدند، براي آن ها عواقب داشت اما پس از تصميم ترامپ عواقب پذيرش مخالفت مردم با معامله قرن از روي دوش آنان برداشته شد.

عطوان خاطرنشان کرد معامله قرن به طور خلاصه شامل چشم پوشي کلي از قدس، انتقال بخشي از مردم فلسطين به سينا و اردن و پذيرش يک کشور فاقد حاکميت با پايتخت صوري ابوديس، يکي از مناطق حومه قدس بود... همه اين ها پايان يافت و پس از خشمي که مردم فلسطين در مخالفت با تصميم ترامپ نشان دادند، هيچ کس قادر به تحت فشار قرار دادن آنان براي پذيرش هيچ طرحي در جهت تکميل اين معامله شوم نخواهد بود.

 

تشکيلات خودگردان به مقاومت بازگردد 

عطوان افزود تظاهرات در جهان عرب ما شرم آور بود اما در سرزمين هاي اشغالي ادامه يافت هرچند شدت و قوت آن از يک هفته تا هفته بعد در نوسان بود... هم اکنون خواسته اي که از تشکيلات خودگردان وجود دارد، اين است که با مردم همراه شود و در عمل نه با سروصدا به رسميت شناختن رژيم صهيونيستي و همه توافقنامه هايي را که با آن امضا کرده است، لغو کند و به مربع مقاومت بازگردد. بدون شک اين اتفاق به تقويت فضاي آشتي با حماس منجر خواهد شد... همه بايد با مردم، انقلاب آنان و فدارکاري هايشان همراه شوند.

 

دولت هاني الملقي، گوسفند قرباني است
درباره کشور همسايه يعني اردن عطوان پيش بيني کرد دولت هاني الملقي، گوسفند قرباني است که احتمالا هر لحظه براي فروکش کردن خشم مردم از افزايش قيمت ها و حذف يارانه بسياري از خدمات قرباني مي شود. عطوان گفت "متاسفانه مردم اردن هم اکنون با عواقب بي توجهي کشورهاي حوزه خليج فارس و عربي به خواسته هاي اردن دست و پنجه نرم مي کنند. اردن اين خواسته ها را زماني مطرح کرد که چندين بحران مانند سوريه، ميزباني پناهندگان اين کشور، پيش از آن عراق و نقش اردن در مسئله فلسطين به سمت اين کشور يورش آورده بودند.

 

حيدر العبادي توان ربودن گوي رقابت را دارد

عطوان درخصوص عراق گفت حيدر العبادي، نخست وزير عراق به ويژه پس از محبوبيت مردمي زيادي که در پي پيروزي بر داعش و جلوگيري از استقلال منطقه کردستان به دست آورد، توان ربودن گوي رقابت هاي انتخابات پارلماني را دارد.

عطوان بعيد نمي داند العبادي از معضل اصلي که آينده عراق را تهديد مي کند يعني مبارزه با فساد سربلند بيرون بيايد. ائتلاف انتخاباتي العبادي اگر صادقانه تشکيل شده باشد و واقعا فرا فرقه اي باشد، وحدت را ميان همه قشرهاي عراق در راس آنان ساکنان کردستان تقويت خواهد کرد.

 

سوچي حرف نهايي درباره بحران سوريه

عطوان درباره سوريه گفت ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه صاحب پيروز واقعي در اين کشور است. عطوان پيش بيني کرد پوتين طرحش را براي نابود کردن جبهه النصره در ادلب پيگيري مي کند تا اين جبهه به شمشيري تبديل نشود که آمريکايي ها به پشتش فرو کنند و از آن به پايگاه هايش در حميميم و طرطوس حمله کنند؛ اتفاقي که اخيرا افتاد. عطوان در عين حال از استقامت دولت سوريه و ارتش آن در مبارزه با داعش و ديگر تشکيلات هاي افراطي تمجيد کرد.

عطوان افزود: "کنفرانس گفت و گوي سوريه در سوچي حرف نهايي درباره بحران سوريه خواهد بود؛ هر چند اجراي آن دو سال يا بيشتر طول بکشد... مخالفان سوريه به سبب سياست هاي کاهش تنش روسيه عملا فرسوده شده اند و پيش از اين نيز محبوبيت مردمي اينان به علت افراط گرايي برخي از آن ها کاهش يافته بود.

رييس جمهور سوريه احتمالا تا سال دو هزار و بيست و يک در قدرت باقي مي ماند اما خواسته هاي مردم سوريه شامل آزادي، برابري و دموکراسي با دقت در قانون اساسي جديد پياده خواهد شد.

عطوان افزود: "پوتين که بدون هيچ بحثي تاج تزار روسيه را براي دوره جديد رياست جمهوري برسر خواهد گذاشت، هم و غمش را بازسازي سوريه قرار خواهد داد. احتمالا توجهش را به ساحل آفريقا جايي که ليبي است، منتقل مي کند. هرچند نمي دانيم چه کسي در انتخابات اين کشور پيروز خواهد شد.

نظر شما