تسنیم: احتشام زاده امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد:در سال ۹۵ در مرداد و اسفند تقاضا برای خودرو بالا بوده، اما در سال ۹۶ در خرداد ماه این تقاضا بیشتر شده است.
وی افزود:در دی ماه ۹۵ غیر نمایندگیها اجازه واردات خودرو نداشتند و این موجب نابسامانی در امر واردات و افزایش واردات شد و پس از آن ثبت سفارش برای نمایندگیها هم در تیرماه ممنوع شد و ۱۳۷۰۰ دستگاه خودرو در انبارها مانده شد و مشکلات بسیاری برای واردکنندگان به وجود آمد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: پس از آن بسیاری از شرکتهای واردکننده خودرو تعطیل شد و ما پیگیریهای بسیاری به عنوان بخش خصوصی کردیم. در نهایت در ۹ دی ماه سال جاری رسیدیم به جایگاه سال گذشته با این شرایط که ضوابط واردات خودروتغییر کرد و قفلی بر واردات زده شد.
رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به واردات ۸ ماهه خودرو گفت::۵۵ هزار دستگاه خودرو در مدت یاد شده به کشور وارد شد که بیش از شش هزار دستگاه مربوط به خودرو سازان و مجوزهای خاص بوده است.
احتشام زاده ادامه داد:در این بین سهم بخش خصوصی از بازار خودروهای وارداتی تنها ۵ درصد از بازار است.
رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد:این تصمیمات یک شبه موجب شد که در خودروهای بنزینی ۳۸.۵ و در هیبریدی ۴۲ درصد افزایش قیمت ایجاد شود وهمچنین هزار میلیاردتومان هزینه به مردم وارد شد. ضمن این که بازار سیاه ایجادشد و به طور متوسط ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خودروهای وارداتی افزایش یافت.
او با اشاره به رانت ایجاد شده از بسته شدن سایت ثبت سفارش گفت::در این مدت ۴۷۰۰ دستگاه خودرو بدون رعایت ضوابط از گمرک ترخیص شد.
رییس انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد:واردات خودروهای هیبریدی قبلا معافیت واردات داشتند و در حال حاضر گرانتر شده اند و جذابیت خود را در بازار از دست داده است. همچنین سرمایه گذاران خارجی که ما در بخش خودرو در حال رایزنی با آنها بودیم اعلام نارضایتی کردند و گفتند در کشور شما شبانه قوانین تغییر میکند و از ادامه همکاری منصرف شدند.
∎
وی افزود:در دی ماه ۹۵ غیر نمایندگیها اجازه واردات خودرو نداشتند و این موجب نابسامانی در امر واردات و افزایش واردات شد و پس از آن ثبت سفارش برای نمایندگیها هم در تیرماه ممنوع شد و ۱۳۷۰۰ دستگاه خودرو در انبارها مانده شد و مشکلات بسیاری برای واردکنندگان به وجود آمد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: پس از آن بسیاری از شرکتهای واردکننده خودرو تعطیل شد و ما پیگیریهای بسیاری به عنوان بخش خصوصی کردیم. در نهایت در ۹ دی ماه سال جاری رسیدیم به جایگاه سال گذشته با این شرایط که ضوابط واردات خودروتغییر کرد و قفلی بر واردات زده شد.
رییس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به واردات ۸ ماهه خودرو گفت::۵۵ هزار دستگاه خودرو در مدت یاد شده به کشور وارد شد که بیش از شش هزار دستگاه مربوط به خودرو سازان و مجوزهای خاص بوده است.
احتشام زاده ادامه داد:در این بین سهم بخش خصوصی از بازار خودروهای وارداتی تنها ۵ درصد از بازار است.
رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد:این تصمیمات یک شبه موجب شد که در خودروهای بنزینی ۳۸.۵ و در هیبریدی ۴۲ درصد افزایش قیمت ایجاد شود وهمچنین هزار میلیاردتومان هزینه به مردم وارد شد. ضمن این که بازار سیاه ایجادشد و به طور متوسط ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خودروهای وارداتی افزایش یافت.
او با اشاره به رانت ایجاد شده از بسته شدن سایت ثبت سفارش گفت::در این مدت ۴۷۰۰ دستگاه خودرو بدون رعایت ضوابط از گمرک ترخیص شد.
رییس انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد:واردات خودروهای هیبریدی قبلا معافیت واردات داشتند و در حال حاضر گرانتر شده اند و جذابیت خود را در بازار از دست داده است. همچنین سرمایه گذاران خارجی که ما در بخش خودرو در حال رایزنی با آنها بودیم اعلام نارضایتی کردند و گفتند در کشور شما شبانه قوانین تغییر میکند و از ادامه همکاری منصرف شدند.
نظر شما