شناسهٔ خبر: 23558190 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

سیدمحمد مرندی در گفتگو با «فرهیختگان»:

اروپایی‌ها عمیقا به آمریکا وابسته هستند/ آمریکا از برجام سوءاستفاده می‌کند

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به رویکرد دوگانه اروپا در قبال برجام و موضوعاتی چون برنامه موشکی ایران، گفت: «اروپایی‌ها کلا قابل اعتماد نیستند. آنها عمیقا به آمریکا وابسته هستند. هرچند در رابطه با برجام اروپا منافع مهمی دارد. برجام تنها دستاورد سیاسی اتحادیه اروپا در سطح بین‌الملل است و سه وزیر زیر آن را امضا کرده‌اند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سیدمحمد مرندی، عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران در گفتگو با «فرهیختگان» با اشاره به ضرورت ترامپ برای تمدید معافیت‌های تحریمی ایران گفت: «آمریکایی‌ها می‌خواهند منفعت محدودی که ایران از برجام می‌برد را گروکشی کنند تا از ما امتیازات جدیدی بگیرند. طبیعی است که این شدنی نیست.» وی با بیان آنکه صرفا این روش نشان می‌دهد نباید در مورد هیچ مساله‌ای به آمریکا اعتماد کنیم، گفت: «برجام نشان داد آمریکا قابل اعتماد نیست. بنابراین نباید چنین اشتباهی کرد و بر سر مسائل دیگر با آمریکا به مذاکره نشست. چراکه چنین اقدامی به معنای باج روی باج است و آمریکا از ما باج‌خواهی می‌کند.»

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: «در صورت پذیرفتن مذاکره موشکی و انعقاد توافقی در این خصوص، آمریکایی‌ها 6 ماه بعد، تعهدات در حوزه موشکی را زیر سوال می‌برند و همین‌طور ما را محروم می‌کنند. لذا اشتباه محض است که به مذاکره مجدد با آمریکا فکر کنیم.»

مرندی با بیان اینکه هم اینک آن بهره‌ای که قرار بود از برجام ببریم را نمی‌بریم، یادآور شد: «چه در زمان اوباما و چه در زمان ترامپ آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. اکنون ما بخش‌ زیادی از آن منفعتی که قرار بود ببریم را نمی‌بریم. لذا اگر برجام از بین رود این آمریکاست که بیش از ما زیان خواهد دید.»

وی با تاکید بر اینکه جایگاه آمریکا امروز ضعیف‌تر از گذشته است، گفت: «آمدن ترامپ و رفتارهایی که در سطح جامعه بین‌الملل انجام می‌دهد بر شدت این ضعف می‌افزاید.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: «اگر برجام لغو شود با توجه به اینکه ما به‌طور کامل به تعهدات خود عمل می‌کنیم ولی در مقابل بهره کمی از آن می‌بریم، این ما هستیم که برگه‌های بیشتری را در دست خواهیم داشت چون ما به شرایط عادی بازمی‌گردیم و همین الان هم بهره زیادی از برجام نمی‌بریم. بنابراین زیان ما زیان کشوری نیست که بهره کامل از قرارداد می‌برد.»

مرندی در ادامه اضافه کرد: «برپایه این واقعیت ضربه‌ای که به ما وارد می‌آید محدود است و ضربه‌ای که آمریکا می‌خورد قطعا بیشتر است و اگر برجام نقض شود دولت ایران در همه زمینه‌ها چه نظامی و چه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز باید سنگین‌ترین سرمایه‌گذاری را انجام دهد.»

وی با اشاره به رویکرد دوگانه اروپا در قبال برجام و موضوعاتی چون برنامه موشکی ایران، گفت: «اروپایی‌ها کلا قابل اعتماد نیستند. آنها عمیقا به آمریکا وابسته هستند. هرچند در رابطه با برجام اروپا منافع مهمی دارد. برجام تنها دستاورد سیاسی اتحادیه اروپا در سطح بین‌الملل است و سه وزیر زیر آن را امضا کرده‌اند.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: «اگر اتحادیه اروپا نتواند در برابر آمریکا مقاومت اساسی از خود نشان دهد در واقع خود را در سطح جهان بی‌اعتبار کرده است و این شکست بزرگی برای اتحادیه اروپاست. من فکر می‌کنم اروپایی‌ها می‌دانند با توجه به اینکه منطقه به سمت بی‌ثباتی بیشتری می‌رود، پس حفظ رابطه خوب با ایران برای اتحادیه اروپا بسیار ضروری است.»

مرندی یادآور شد که «برپایه این واقعیت باید به اروپا فشار آوریم تا آنها به‌طور کامل به جبهه آمریکا نروند. از طرف دیگر شرایط آمریکا شرایط خوبی نیست. ترامپ آمریکا را منزوی کرده و اهانت‌هایی که ترامپ به مردم آمریکای لاتین و آفریقا کرده است نیز این انزوا را را تشدید می‌کند.»

وی در ادامه تحریم جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا و قرار دادن نام رئیس قوه‌قضائیه در لیست تحریم را توهین به ملت ایران دانست و گفت: «این نشان می‌دهد آمریکا از برجام سوءاستفاده می‌کند چون تمام این تحریم‌ها به نوعی نقض برجام است و همچنین اهانت به کل ملت ایران تلقی می‌شود.»

نظر شما