شناسهٔ خبر: 2355013 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

هیچ نامه ای را در فتنه 88 امضا نکردم / فتنه خط قرمز ما است

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه فتنه خط قرمز ما است، گفت: صراحتا می‌‌گویم که من هیچ نامه‌ای را مربوط به فتنه 88 امضاء نکردم و حالا این که اسم من هست یا نیست نمی‌دانم موضوع چه بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمد فرهادی در جلسه علنی امروز، چهارشنبه (5 آذرماه) در دفاع از برنامه های خود در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: خداوند بزرگ را سپاس می گذارم که بنده های خود را لحظه ای به خود وا نمی گذارد و هر لحظه را زمان امتحان آنها قرار می دهد، امید است همه ما از سر صدق وارد شویم و با صدق خارج گردیم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با درود به روح امام راحل(ره) و شهدا، گفت: در ابتدای سخن تقارن این جلسه را با ولات امام محمد باقر(ع)، شکافنده علم و دانش و هفته بسیج به فال نیک می گیرم و روز بسیج مستضعفین را تبریک می گویم و کوشش جهادی برای دستیابی به قله های دانش بشری را که در بیان مقام معظم رهبری متبلور شده است، محصول چنین بینش عمیق دینی یعنی درهم آمیختگی اخلاص جهادی و پیشرفت علمی می دانم.

وی افزود: پیشاپیش سالروز شهادت شهید مدرس(ره) که روز مجلس است را تبریک گفته و به نمایندگان ملت ایران سلام عرض می کنم و از حسن ظن و اعتماد ریاست محترم جمهوری در معرفی اینجانب به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری امتنان را دارم.

فرهادی در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس عنوان کرد: صادقانه بگویم کارنامه علمی و مدیریتی خود را در مقابل جانفشانی شهیدان و ایثارگران و خانواده معظم شهدا بسیار ناقابل می دانم و چیزی برای عرضه ندارم، همچنین از سخنان نمایندگان محترم در مخالفت و موافقت با این انتخاب بهره های بسیار بردم.

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه با بیان اینکه ترجیحم این است که به جای پرداختن به پاره ای از مسائل به متن بپردازم، یادآور شد: امروز نیازهای واقعی جامعه و نظام دانشگاهی و علمی کشور متن است و باید دید پیشرفت علمی کشور که شرط بقای ماست چه می طلبد و فردی که برای پذیرفتن این مسئولیت برگزیده می شود چه سابقه ای باید داشته باشد.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز باید به دنبال معیار باشیم تا بتوانیم معیارهای واقعی را بسنجیم پس اجازه می‌خواهم  به معرفی نیازهای واقعی جامعه و نظام دانشگاهی کشور و برنامه‌های خود بپردازم.

خدمت به کشور و نظام و دولت را به مصالح و منافع شخصی ترجیح می‌دهم

وی تصریح کرد: دوستان عزیز نماینده شما کم و بیش با دیدگاه‌ها و سوابق من آشنا هستید و در این چند روزه فرصتی فراهم شد تا از نزدیک در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها با شما نشست‌هایی داشته باشم و امروز از همین تریبون که مسلما علاقه‌مندان سرنوشت این مملکت و دغدغه‌داران پیشرفت علمی به آن گوش سپرده‌اند به مهم ترین رئوس این مسائل می پردازند.

فرهادی تصریح کرد: من به اعتبار تجربه و دانشی که دارم با صراحت می‌گویم که مسئله محوری امروز و آینده کشور مسئله پیشرفت علمی دانشگاه می‌باشد و سخن حضرت امام (ره) را دوباره بخوانیم که دانشگاه مبداء تحولات جامعه است و به محور اصلی همه رهنمودهای مقام معظم رهبری در این باب توجه کنیم که علم موجب اقتدار ملی است و پیشرفت علمی اقتضاعاتی دارد.

وزیر پیشنهادی علوم افزود: به اعتبار دو دوره مسئولیت مستقیم در دو دستگاه علمی کشور یعنی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت و قریب به 35 سال حضور فعال در عرصه‌های علمی، جهادی و آموزش می گویم که اقتضا پیشرفت علمی را از درون دانشگاه‌ها، جامعه و جهان پیش رو باید استخراج کرد. بی‌شک پیشرفت علمی محیط درک همدلانه و فضای تفاهم و عزم ملی را می‌طلبد از این رو سابقه من در این عرصه ناشناخته نیست.

فرهادی تصریح کرد: خدمت به کشور و نظام و دولت را در این مسیر به مصالح و منافع شخصی ترجیح می‌دهم و برای این امروز در محضر شما برای کسب رای اعتماد حاضر شدم که به سهم خود گره‌ای از کار فروبسته در این مسیر باز کنم. من برای ارتقاء همه علوم از علوم انسانی تا پایه و مهندسی به میدان مسئولیت آمده‌ام بنابراین محورهای اصلی برنامه‌های اینجانب برای وزارتخانه مذکور بدین شرح است: که می‌توان به ارتقاء کیفیت آموزش عالی، اعتبار علمی رشته‌ها و مدارک دانشگاهی و حمایت از تبدیل علم به فناوری‌های مفید و تجاری سازی آن‌ها از طریق اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد.

وی ادامه داد: نکته سوم که مدنظر وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری قرار خواهد گرفت، تحول و ارتقاء علوم انسانی با تاسیس مراکز رشدعلوم انسانی خواهد بود چرا که ما مراکز رشد علم و فناوری را در کشور داریم اما درزمینه علوم انسانی چنین مراکزی وجود ندارد.

فرهادی گفت: تاسیس اتاق‌های نظریه‌پردازی و پرورش فکری٬ تقویت کرسی‌های آزاداندیشی که برای آن شیوه‌های‌ لازم آماده می‌شود از دیگر اولویت‌هایی است که در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.

وزیر پیشنهادی علوم٬ تحقیقات و فناوری با تاکید بر ضرورت توجه به مباحث مرتبط با علوم انسانی٬‌ گفت: تحول علوم انسانی که از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تاسیس شورای تحول علوم انسانی  است به طور حتم در زمینه تحول این علوم و همچنین بازبینی رشته های آن اقدام جدی خواهد شد.

وی ادامه داد: نکته چهارم مدنظر ما سند تحول آموزش عالی کشور است٬ ما سند نظام علمی کشور و همچنین سند چشم‌انداز را داریم اما برای آموزش عالی هنوز سند تحولی تهیه نشده که باید در این راستا گام برداریم که مطابق نیازها و ضروریات همانطور که اشاره شد رشته‌‌هایی که به درد کشور نمی‌خورد یا زمانشان گذشته کنار گذاشته شود.

فرهادی تاکید کرد: باید عرصه‌های میان رشته ای و بین دانشگاهی تقویت و تاسیس شوند.

وی گفت: توسعه پایدار بر اساس اقتصاد مقاومتی با ایفای نقش دانشگاه در چرخه تولید علم و فناوری از ایده تا بازار این یک عرصه بسیار مهم است که کار جدی می‌طلبد که قطعا باید در وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری با هماهنگی و همراهی مراکز دیگر و کلیه وزارت‌خانه‌ها و دتسگاه‌های دیگر و همچنین مجلس بتوانیم در این زمینه ورود کرده و بیش از پیش کار را جلو ببریم.

فرهادی حرکت به سوی الگوی ایرانی- اسلامی دانشگاه و توسعه پایدار علم و فناوری را از اهم برنامه‌های وزارت علوم خواند و تصریح کرد: توجه به مسائل فرهنگی دانشگاه٬ پژوهش‌های قرآنی و فرهنگ عفاف و حجاب با وجود برنامه هایی که هست و شوراها و کمیته‌هایی که تشکیل شده در این زمینه مجدانه درگیر خواهیم شد.

وی ادامه داد: تعامل فعال با مراکز علمی و دانشگاهی معتبر جهانی از طریق دیپلماسی علمی و فرهنگی نکته هفتمی است که مدنظر وزارت علوم قرار دارد.

فرهادی با یادآوری نکته هشتمی که مورد توجه اکید وزارت علوم قرار دارد٬ گفت: ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین و ایجاد منطقه آزاد علمی موضوع دیگری است که با توجه به ماموریت گرا کردن دانشگاه‌ها مدنظر وزارت علوم قرار دارد.

ضرورت توسعه متوازن آموزش عالی همسو با آمایش سرزمینی و منطقه‌ای

وی ادامه داد: توسعه متوازن و هدفمند آموزش عالی بر اساس آمایش سرزمینی و استانی که در این مهم همان عدالت آموزشی مدنظر است.

فرهادی با یادآوری نکته دهم مدنظر وزارت علوم٬ قرار دارد٬ گفت: ارتقا منزلت دانشگاه، استاد و دانشجو از مهم‌ترین‌هایی است که محیط های دانشگاهی نیز باید در این زمینه برنامه داشته باشند.

وی ادامه داد: آموزش و پژوهش تقاضا محور و دانشگاه ماموریت گرا از اهم موضوعاتی است که توجه به آن رشد همه جانبه کشور را در پی خواهد داشت.

فرهادی گفت: حمایت از انواع تشکل‌های دانشجویی و تحقیقاتی در چارچوب ضوابط امر مهم دیگری است که از دید وزارت علوم دور نخواهد ماند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید محیط آزام٬ پرتحرک و بانشاط باشد٬ تصریح کرد: دانشگاه باید در چارچوب ضوابط محل برخورد عقاید باشد.

وزیر پیشنهادی علوم٬ تحقیقات و فناوری ادامه داد: نشریات دانشگاهی باید با رعایت ضوابط نسبت به انتشار مطالب خود اقدام کنند.

سرمایه های کشور را به بهانه‌های مختلف تخریب نمی‌کنم

فرهادی یادآور شد: توزیع عادلانه امکانات آموزشی و پژوهشی به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته یعنی همان توسعه کمی متوازن و استفاده از حداکثر ظرفیت قانونی و اختیارات با هیات‌های امنای دانشگاه‌ها که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی را به کار می‌گیرم.

وی درباره انتخاب مدیران در وزارت علوم، افزود: باور عمیق اینجانب این است که برای دستیابی به برنامه های مذکور در درجه نخست باید از مدیرانی در آموزش عالی سود جست که علاوه بر تدین ایمان و بارو عمیق و ارزش‌های انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از تخصص‌ و توانایی لازم برخوردار باشند.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: همین مدیران آموزشی باید سرمایه‌های علمی کشور را فراتر از منابع حزبی و جناحی بدانند اگر همین قدر که می بینم ثمره کار و تلاش اینجانب و همرزمان شهیدم و همه همکارانم در دوران وزارت فرهنگ و آموزش عالی و در اوایل انقلاب در ستاد انقلاب فرهنگی که به دنبال تاسیس دانشگاه و دانشکده و مراکز پژوهشی، راه اندازی رشته‌ها و دوره‌های دکتری بودیم اکنون به بار نشسته و پس از حدود 35 سال تلاش برای توسعه زیرساخت‌های علمی در کشور شرایط به گونه ای رقم خورده که بار دیگر اینجانب به کمک همکارانم باید به دنبال تحول بنیادین در نظام آموزش، تحقیقات و فناوری باشم بر خود می بالم و از خداوند متعال مدد می جویم.

وی گفت: افتخار می کنم به عنوان مقلد امام (ره) و همراه همیشگی مقام معظم رهبری از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و سپس در ستاد انقلاب فرهنگی ریاست دانشگاه تهران، وزارت فرهنگ و آموزش عالی و سپس یک دوره در وزارت بهداشت فعالیت کرده و پس از آن با تاسیس صندوق حمایت از پژوهشگران از سال 1383به کمک همکارانم به ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها مشغول بودم.

فرهادی یادآور شد: اکنون بسیاری از دانشمندان و مدیران ارشد کشور از همکاران اینجانب در دو دوره وزارت هستند امیدوارم اگر مجلس برای ایفای این رسالت خطیر به اینجانب اعتماد کنند به کمک مدیرانی با صلاحیت در وزارت علوم برنامه  تحول بنیادین را دنبال کنیم و باز هم در راستای مسیر تحقق اسناد بالادستی نظام و منویات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری همواره بر مشی اعتدال و تعامل بمانم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: بنده سابقه و مواضع روشنی دارم و همیشه گفتم در هر دولتی از من در خواست شده به خدمت برخواسته‌ام و سرمایه های کشور را به بهانه‌های مختلف تخریب نمی‌کنم اخلاق،  ادب و گذشت و مدارا را مهمترین نیازهای مدیریت می‌دانم چراکه من خود را بیش از هرچیز در مظهر خدا وامدار می‌دانم.

فرهادی ادامه داد: با این باورهاست که فکر می‌کنم رای شما، برنامه‌های من و یاری دانشگاهیان می‌تواند در این مقطع کمکی به مردم و تلاشی برای تقویت پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد.

با تعامل مجلس مدیران متدین، عالم و در مسیر نظام و انقلاب را انتخاب می‌کنیم

وزیر پیشنهادی علوم،‌ تحقیقات و فناوری تصریح کرد: چند نکته نیز در مورد صحبت‌های موافقان و مخالفان عرض می‌کنم، در رابطه با دانشجویان ستاره‌دار باید بگویم ما به دنبال ایجاد فضای آرام، بانشاط، پویا و پر تحرک در دانشگاه‌ها هستیم، در مورد دانشجویان ستاره‌دار نیز بررسی‌هایی انجام شده و مواردی هم باقیمانده که آن‌ها هم با تشکیل کمیته‌هایی و در چارچوب قوانین و مقررات رسیدگی خواهند شد تا مشکلی برای کسانی که مسیر قانونی را طی کرده‌اند پیش نیاید.

فرهادی ادامه دارد: در رابطه با مدیران شرایط کلی انتخاب مدیران را عرض کردم بر این اساس دوستانی که عالم،‌ متدین و در مسیر نظام و انقلاب باشند را انتخاب می‌کنیم و وزارتخانه در این مسیر مدیران خود را از طریق تشکیل یک کمیته به منظور انتخابات و انتصابات  انتخاب خواهد کرد.

صراحتا می‌‌گویم که من هیچ نامه‌ای را امضاء نکردم

وی گفت: در انتخاب مدیران حتما از مشورت و تعامل با مجلس،‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و مراجع ذیربط در امور فرهنگی و دانشگاهی استفاده خواهیم کرد.

فرهادی افزود: در رابطه با سوال و صحبتی که مطرح شد دوباره صراحتا می‌‌گویم که من هیچ نامه‌ای را امضاء نکردم و حالا این که اسم من هست یا نیست نمی‌دانم موضوع چه بوده است.

وی در مورد فتنه تاکید کرد: فتنه خط قرمز ماست و فرمایشات مقام معظم رهبری در این خصوص فصل الخطاب ما است.

فرهادی با اشاره به اینکه در مورد تشکل‌ها و نشریات هم قبلا عرض کردیم تصریح کرد: در مورد علوم انسانی هم خوشبختانه ستاد تحول علوم انسانی از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و در این زمینه هم فعالیت‌ خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: سپاسگزارم که عنایت داشته و به صحبت‌های بنده توجه کردید،‌ انشاءالله توفیقی باشد تا در این سنگر هم در عرصه نظام علمی کشور خدمت کنیم./

پایان پیام

نظر شما