شناسهٔ خبر: 23549669 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

ماجرای قطع درختان بلوط منطقه «دره چنار»

یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل نابود شد

صاحب‌خبر -

 موضوع قطع درختان بلوط منطقه «دره چنار» در شهرستان دورود موجب ورود محیط‌زیست لرستان و پیگیری این موضوع شد. به گزارش مهر، جنگل‌ها و مراتع  از مهم‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه‌های ملی و مواهب الهی محسوب می‌شوند و استان لرستان میزبان یکی از غنی‌ترین رویشگاه‌های اصلی گونه منحصربه‌فرد بلوط در غرب کشور است و ازلحاظ وسعت جنگل بعد از استان‌های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرارگرفته است. همچنین سطح جنگل‌های استان لرستان در بین استان‌های زاگرس‌نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد ولی در سال‌های اخیر جنگل‌های این استان تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده و دراین‌بین بخش عظیمی از وسعت این جنگل‌های ارزشمند در پی آتش‌سوزی‌های متعدد ازدست‌رفته‌اند.
استان لرستان به‌رغم دارا بودن ظرفیت‌های منحصربه‌فرد در زمینه اراضی جنگلی و مرتعی با مخاطرات جدی مواجه است، مخاطراتی که می‌رود عرصه‌های طبیعی این دیار را به دشت‌های بدون آب‌وعلف تبدیل کند.
در این میان قطع درختان بلوط منطقه «دره چنار» دورود موجب شد تا خبرنگار مهر پیگیر این موضوع از زبان مسئولان محیط‌زیست لرستان شود.
گودرزی مسئول منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در این رابطه یک تیم از محیط‌زیست استان برای پیگیری این امر طی صبح فردا به منطقه برای بررسی موضوع اعزام می‌شوند. وی بابیان اینکه این منطقه به‌گونه‌ای بوده که مردم نفت موردنیاز برای امورات زندگی خود ندارند و روستائیان مشکل‌دارند و احتمال اینکه قطع درختان به این دلیل باشد وجود دارد گفت: همچنین برخی افراد با قطع اشجار اقدام به زغال گیری از درختان می‌کنند. مسئول منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه تأکید کرد: طی فردا تیم محیط‌زیست برای بررسی موضوع به منطقه اعزام می‌شوند اگر این قطع درختان در منطقه حفاظت‌شده صورت گرفته باشد به‌طور حتم با متخلفان در این زمینه برخورد شدید صورت می‌گیرد. مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط‌زیست لرستان نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: اگر منطقه حفاظت‌شده باشد ما به‌طور حتم ورود پیدا می‌کنیم.
وی بابیان اینکه «دره چنار» و «چشمه وقت و ساعت» احتمالاً در منطقه آزاد باشد عنوان کرد: این چشمه در منطقه و قسمت شرق اشترانکوه قرار دارد، البته دقیقاً من نمی‌دانم و باید بپرسم. مدیرکل محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه من خودم این منطقه را نرفته‌ام گفت: اما به ‌احتمال ‌زیاد، این درختان در منطقه آزاد باشند و مدیریت و حفاظت از جنگل‌های منطقه آزاد مربوط به منابع طبیعی است.
فتحی بیرانوند تأکیدکرد: اجازه بدهید این موضوع را پیگیری کنم و اگر احیاناً منطقه حفاظت‌شده باشد فیلم این درختان را برای من ارسال کنید تا موضوع را سریع بررسی کنم. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت جنگل‌های بلوط لرستان بیان‌داشت: در رابطه با نابودی جنگل‌های زاگرس عوامل مختلفی دخیل است و بیشترین چالش در بحث نابودی درختان زاگرس موضوع خشکیدگی جنگل‌ها است. وی در ادامه سخنان خود این امر در سنوات گذشته حادث‌شده و عوامل مختلفی در این زمینه وجود دارد گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته عوامل اولیه‌ای که باعث خشکیدگی جنگل‌های زاگرس شده کهن‌سال بودن این درختان است. مدیرکل محیط‌زیست لرستان بابیان اینکه این درختان به دلیل اینکه کهن‌سال هستند قدرت مقاومتشان پایین آمده است افزود: همچنین بحث خشک‌سالی‌ها و ریز گردها موجب ضعف درختان شده است. فتحی بیرانوند بابیان اینکه خشک‌سالی‌ها و ریزگردها موجب می‌شود که درخت مقاومت لازم را در برابر بیماری‌ها نداشته باشد افزود: همچنین هجوم بیماری‌ها ازجمله «سوسک چوب‌خوار» و بیماری قارچی موجب شده که متأسفانه قسمت اعظمی از جنگل‌های ما آلوده و درنهایت منجر به خشکیدگی این جنگل‌ها در استان شود. وی بابیان اینکه براساس برآورد اولیه سازمان جنگل‌ها از میان شش میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس نزدیک به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از آن‌ها بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خشک‌شده است عنوان کرد: به خاطر بارندگی‌های یکتا دو سال گذشته و همچنین یک سری عوامل اقلیمی حداقل بحث بیماری‌ها در جنگل‌ها متوقف‌شده و پیشرفتی نداشته‌ایم. مدیرکل محیط‌زیست لرستان تصریح کرد: اما عوامل دیگر مانند آتش‌سوزی‌ها، تغییر کاربری اراضی جنگلی، زغال‌گیری، چرای بی‌رویه دام، عدم تعادل بین دام و مرتع و ... موجب شده که بخشی از جنگل‌های زاگرس در معرض نابودی قرار گیرند. فتحی بیرانوند با تأکید بر اینکه باید کار مدیریتی و مطالعاتی در این راستا صورت گیرد تا از این امر جلوگیری به عمل آید گفت: خوشبختانه بحث آتش‌سوزی‌ها به‌واسطه اقدامات صورت گرفته در مناطق حفاظت‌شده و آزاد طی سنوات گذشته کاهش چشمگیری داشته است. وی بابیان اینکه خوشبختانه در منطقه حفاظت‌شده بحث تغییر کاربری نداریم  و کمتر است چراکه هم مساحت این مناطق محدود است و هم قوانین و مقررات در این مناطق محکم‌تر است گفت: مجموع این عوامل موجب شده که بخشی از جنگل‌های زاگرس نابود شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما