شناسهٔ خبر: 23541891 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاد دانشگاه اربیل می‌گوید؛

تشکیل ائتلاف‌های مستقل، کردها را در مقابل دولت مرکزی ضعیف می‌کند

در حالی که احزاب حاکم در کردستان عراق در تلاش بودند که یک ائتلاف واحد و مستقل برای شرکت در انتخابات پارلمانی تشکیل دهند، احزاب اپوزیسیون یعنی جنبش تغییر، جماعت اسلامی و ائتلافی برای دمکراسی و عدالت تصمیم گرفتند در قالب ائتلافی بنام (میهن) وارد انتخابات پارلمانی عراق شوند. عدم مشارکت احزاب کرد عراقی در قالب یک ائتلاف متحد و تاثیرات آن بر جایگاه سیاسی کردها در عراق موضوعی بود که با محمد کلاری استاد دانشگاه اربیل مطرح شد.

صاحب‌خبر -

«محمد کلاری» استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل کردستان عراق در این خصوص به خبرنگار ایسنا در اربیل گفت: اگر از منظر کلی و در تعامل با تمام جامعه کرد به موضوع نگاه کنیم، کار پسندیده‌ای نیست هرچند می‌توان بعد از انتخابات یک ائتلاف میهنی کامل شکل بگیرد. اینکه هر گروهی برای خود مستقلا در انتخابات عراق شرکت کند باعث تضعیف جایگاه کردها در بغداد خواهد شد و درخواست‌های کردها را در بغداد تحت تاثیر قرار خواهد داد. به اعتقاد من وحدت نیروهای سیاسی در شرایط کنونی یک وظیفه ملی و میهنی است.


وی در پاسخ به این سوال که دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی نیز هنوز نتوانسته‌اند برای تشکیل ائتلافی واحد به توافق برسند چگونه می توان از دیگران این انتظار را داشت و آیا این اقدام در نهایت باعث ریزش تعداد کرسی‌های پارلمانی کردها در پارلمان عراق نخواهد شد؟ اظهار کرد: براساس قانون انتخابات در عراق تعداد کرسی ها در کردستان عراق بسان سابق خواهد بود لذا احزاب کردی همان تعداد کرسی قبل را در کردستان عراق بدست خواهند آورد اما در مناطقی مانند کرکوک، نینوا، صلاح الدین و دیالی که در کنترل کردها نیست و با توجه به وضعیت فوق العاده‌ای که دارند وحدت احزاب کردی در این مناطق حائز اهمیت است و باید در قالب یک ائتلاف وارد انتخابات شوند.

او ادامه داد: به اعتقاد من اگر هم به نتیجه نرسند حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی مشترکا در قالب یک لیست وارد انتخابات شوند و بعد از پایان انتخابات از فراکسیون‌های کردی در پارلمان عراق یک ائتلاف مستقل شکل گیرد، حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق موظف هستند به سایر احزاب اعلام کنند که اگر خواهان تقویت جایگاه کردها در بغداد هستید بهتر است در قالب یک ائتلاف مستقل وارد انتخابات شوید و اگر این هم نشد بعد از انتخابات ائتلاف کردستانی را بار دیگر احیا کنند.


کلاری تصریح کرد که کردها زمانی در عراق حرفی برای گفتن خواهند داشت که بتوانند در قالب یک لیست یا یک ائتلاف بعد از انتخابات وارد صحنه سیاسی عراق شوند، وحدت احزاب کرد عراقی به معنای اقلیمی قدرتمند در بغداد خواهد بود. برعکس این موضوع نیز به معنای تضعیف جایگاه و موقعیت کردها در نظام سیاسی عراق خواهد بود.
این استاد دانشگاه اربیل در خصوص اینکه کردها در انتخابات عراق باید از نوری مالکی یا حیدرعبادی حمایت کنند اظهار داشت: در دنیای سیاست نه دوست همیشگی و نه دشمن همیشگی وجود دارد، کردها امروز یکی از بازیگران مهم در صحنه سیاسی عراق هستند، کردها قطعا تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نمی‌گذارند، هر کسی و گروهی آماده این باشد که کردستان عراق را بسان یک شریک واقعی در سیاست و حاکمیت بپذیرد و شهروندان کرد را شهروند درجه یک به حساب بیاورد قطعا کردستان عراق آمادگی همه نوع همکاری را با وی خواهد داشت.
 این تحلیل گرد مسائل کردستان عراق در ارتباط با جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز به خبرنگار ایسنا در اربیل گفت:
شکی نیست که جمهوری اسلامی ایران در مدیریت مسائل سیاسی در عراق نقش برجسته‌ای داشته و جایگاه ایران ریشه‌دار و بی‌بدیل است. اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران مرزهای مشترکی با همدیگر دارند ضمن اینکه به لحاظ تاریخی هم ارتباط مستحکمی بین دو طرف وجود دارد، ارتباطی که ما شاهد تاثیر آن بر بخش اقتصاد هستیم. در بسیاری از زمان‌های مهم و سرنوشت ساز جمهوری اسلامی ایران نقش دوستانه و انسانی در حق کردها داشته است و البته در برخی از زمان‌ها نیز مردم کردستان عراق و دولت اقلیم ملاحظاتی را در خصوص مواضع ایران دارند بخصوص اخیرا که بمدت 77 روز دو مرز بزرگ عراق و ایران مسدود شد.

او در پایان گفت: من فکر می کنم حاکمیت در کردستان عراق در 27 سال گذشته در نقش یک همسایه خوب با جمهوری اسلامی ایران عمل کرده است و این بار نیز امیدواریم این ارتباطات در قالب منافع مشترک و عدم دخالت در امور همدیگر توسعه و گسترش یابد.

انتهای پیام

نظر شما