شناسهٔ خبر: 23537953 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دلایل کوچ نمایشگاه کتاب تهران به مصلی

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران دلایل جابجایی نمایشگاه کتاب از «شهر آفتاب» به «مصلی» را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

حسین صفری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: نمایشگاه کتاب تهران به ۱۳۵ هزار مترمربع فضای مسقف نیاز دارد که با توجه به کامل نبودن شهر آفتاب، این مکان برای برگزاری نمایشگاه پاسخگو نبود.

وی افزود: ما هر سال با سالن‌های موقت کمبود‌ها را جبران می‌کردیم، ولی این دو دستگی (یعنی بخشی از نمایشگاه در داخل چادر و بخشی در سالن‌ها) برای ما آزار دهنده بوده است و اگر بخواهیم نمایشگاه را در فضایی استاندارد برگزار کنیم باید تمام بخش‌ها را زیر سقف داشته باشیم.

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران گفت: اگر بخواهیم بررسی اجمالی در مصلا داشته باشیم با توجه به شبستان اصلی و رواق‌های شرقی و غربی که البته هنوز به صورت کامل آماده نیست، ما نیازمند ۱۰۰ هزار متر مربع فضای مسقف هستیم.

وی افزود: ویژگی اصلی مصلا این است که در دسترس مردم است و در مرکز شهر قرار دارد برای همین مردم به راحتی می‌توانند به آن رفت و آمد کنند و حمل بار کتاب به آن هم راحت‌تر انجام می‌شود برای همین ناشران به مصلا رأی دادند.

صفری با اشاره به اینکه نمایشگاه به محلی ثابت و دائمی نیاز دارد، گفت: این جابجایی‌ها برای نمایشگاه کتاب ضرر دارد و از نظر بین المللی هم خوب نیست، چون در همه جای دنیا ثبت نام ناشران به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و ما در نمایشگاه‌های خارجی زیادی شرکت و ثبت نام می‌کنیم.

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران افزود: با توجه به تجربه‌ای که در ۲ سال گذشته داشتیم، شهر آفتاب مشکلاتی داشت که باید برطرف شود. این مجموعه هنوز کامل نیست و ما به هتل، سالن اجتماعات و مسیر‌هایی احتیاج داریم که دسترسی را به شهر آفتاب آسان‌تر کند.

وی گفت: با توجه به وجود دو ایستگاه مترو در مجموعه مصلا و امکانات آن ها، می‌توانیم رضایت نسبی بازدید کنندگان را برآورده کنیم.

سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب اردیبهشت در مصلای تهران برگزار خواهد شد.

نخستین دوره این نمایشگاه سال ۱۳۶۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد.

بیست سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۶ این نمایشگاه به مصلای تهران رفت و در سال ۱۳۹۳ به شهر آفتاب انتقال پیدا کرد.

دوره سی و یکم نمایشگاه، به علت برخی مشکلات و کمبود‌ها در مصلی برگزار خواهد شد.

نظر شما