شناسهٔ خبر: 23477902 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان خصوصی سازی خبر داد:

حداکثر سود پرداختی سهام عدالت 150 هزار تومان است/ آغاز پرداخت از امروز

تهران - ایرنا - رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: حداکثر سود پرداختی سهام عدالت 150 هزار تومان است که در مرحله نخست یک سوم آن پرداخت می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی» روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران با اعلام جزئیات پرداخت سود سهام عدالت اظهار داشت: رییس جمهوری دیروز در جریان دیدار از وزارت امور اقتصادی و دارایی با آغاز پرداخت سود سهام عدالت موافقت کرد.
وی افزود: آذر ماه سال گذشته شورایعالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی سازمان خصوصی سازی را موظف کرد برای مشمولان سهام عدالت صورحساب صادر کند که این کار تا 17 اسفند ماه پارسال انجام شد.
وی افزود: این سازمان موظف بود شرایطی فراهم کند تا مردم تا پایان شهریور ماه حصه (سهم) نقدی باقیمانده سهام عدالت را بپردازند که این رویه نیز انجام شد.
پوری حسینی به مصوبه اسفند ماه 95 این شورا درباره سود سهام عدالت سال 95 اشاره کرد و گفت: طبق این مصوبه می باید سود سهام عدالت از شرکت های سرمایه پذیر دریافت و بین مردم توزیع شود و به همین خاطر از 20 فروردین ماه امکان دریافت کد شبای حساب بانکی مشمولان سهام عدالت فراهم شد.
وی با یادآوری اینکه راستی آزمایی شماره حساب های اعلامی در طی ماه های گذشته انجام شده است، گفت: کد شبای 33 میلیون نفر از مشمولان تایید شده است و اطلاعات آن موجود است.
پوری حسینی با یادآوری اینکه امکان پرداخت نقدی مشمولان بابت باقیمانده سهام عدالت طبق مصوبه شورای عالی اجرای سیاست های اصل 44 یک ماه دیگر تمدید کرد، گفت: طبق مصوبه اخیر این شورا، آن میزان از سهام 49 شرکت مشمول سهام عدالت که بدهی مردم بابت آنها تسویه نشده است، سهامش در اختیار دولت باقی مانده است.
وی با بیان اینکه حدود 4 هزار میلیارد ریال از سود سهام شرکت های سهام عدالت به عنوان افزایش سرمایه در نظر گرفته شده است و حدود 38 هزار میلیارد ریال بابت سود بین مشمولان تقسیم می شود، گفت: طبق قانون تجارت، شرکت ها تا پایان اسفند ماه وقت دارند که سود سهامداران را پرداخت کنند.
وی افزود: اینکه ما قول داده بودیم از مهر یا شهریور سود را توزیع کنیم، انتظار داشتیم که شرکت ها همراهی کنند و زودتر سود مربوط به سهام عدالت را واریز کنند.
وی افزود: بالغ بر 1200 میلیارد تومان از سود 3800 میلیارد تومانی سهام عدالت تاکنون دریافت شده و در حساب های مخصوص نگهداری شده است.
پوری حسینی با یادآوری اینکه برخی شرکت های سبد سهام عدالت حتی تا پس از عید 97 هم فرصت دارند که سود را واریز کنند، اظهار داشت: یکی از شرکت ها که حدود 800 میلیارد تومان باید سود بابت سهام عدالت پرداخت کند، فرصت هشت ماهه اش، تا اردیبهشت ماه به پایان می رسد.
پوری حسینی گفت: کسانی که بابت سهام عدالت هیچ بدهی ندارند یعنی آن دسته از مشمولان که از محل تخفیف دولتی یا پرداخت نقدی تسویه کرده باشند، برای عمکرد سال مالی پارسال 150 هزار تومان سود دریافت می کنند.
وی افزود: بقیه افراد به نسبت برخورداری از سهام آزاد شده، از این سود برخوردار می شود.
پوری حسینی همچنین اظهار داشت: کل سودی که امسال بین مشمولان توزیع می شود حدود 3800 میلیارد تومان است که بین 49 میلیون و 226 هزار نفر توزیع می شود که حدود 2 میلیون نفر از آنها در قید حیات نیستند.
وی یادآور شد: حدود 14 میلیون نفر مشمول هستند ولی هنوز کد شبا به سازمان خصوصی اعلام نکرده اند که انتظار می رود با آغاز توزیع سود، وارد سامانه شده و کد شبای خود را اعلام کنند که پس از راستی آزمایی، سود برای آنها هم واریز می شود.
معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: کسانی که یک میلیون تومان سهام را دارند ارزش روز آن بالغ بر 2 میلیون و 400 هزار تومان است.
پوری حسینی یادآور شد: اگر فردی امروز کد شبای خود را به سامانه وارد کند، حدود 2 هفته طول می کشد تا با سیستم بانکی راستی آزمایی شود و اگر تایید شد، فرد در فهرست کسانی قرار می گیرد که سود به حساب وی واریز می شود.
وی گفت: به نظر می رسد عده ای ، علاقه ای به دریافت سهام عدالت ندارد و معتقدند که این سهام مربوط به دهک های پایین درآمدی جامعه است که جای قدردانی دارد، اما سازمان خصوصی سازی آنقدر اطلاع رسانی می کند تا آگاه شوند و در آینده برای این دسته از افراد با کسب مجوز از شورای عالی سیاست های اصل 44 قانون اساسی، تصمیم گیری خواهیم کرد اما اکنون بنای ما دریافت کد شبا از همه مشمولان است.
وی با بیان اینکه بورس از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه 27 درصد رشد داشته است، خاطر نشان کرد که برخی از شرکت های سهام عدالت بورسی نیستند و نمی توان به طور دقیق گفت که چقدر رشد کرده اند.
رییس سازمان خصوصی سازی درباره لایحه آزادسازی سهام عدالت نیز توضیح داد: آزادسازی سهام، گام نهایی تعیین تکلیف سهام عدالت است و پیش از آن باید مشمولان را شناسایی می کردیم که این روند از اسفند ماه آغاز شد.
وی افزود: خمیرمایه این لایحه سال 94 نوشته شد و چون اواخر مجلس قبل بود، و مجلس جدید نیز لوایح دیگری در دستور کار داشتند، ارسال آن به تاخیر افتاد.
وی افزود:شرکت های سرمایه گذاری استانی این بضاعت را ندارند که ورقه این شرکت ها به مشمولان داده شود که ما آن را غیرصحیح و فنی و غیراجرایی می دانستیم.
وی افزود: حرف ما این است که به جای شرکت های سرمایه پذیر استانی،صندوق های قابل معامله در بورس جایگزین شوند که اگر مجلس بپذیرد، راه برای آزادسازی سهام، هموار می شود.
وی افزود: بر مبنای اظهارات برخی نمایندگان مجلس، گفته اند ظرف 2 سه ماه این کار را انجام می دهند اما مجلس درگیر بودجه سال آینده است.
وی تاکید کرد: اگر این لایحه به تصویب مجلس برسد، تلاش می کنیم این صندوق ها به سرعت تشکیل شود و سهام مردم در آنها مدیریت شود و این بار از دوش سازمان خصوصی سازی برداشته شود.
پوری حسینی گفت: ما هیچ تکلیفی برای آغاز سهام عدالت 2 نداریم و تا وقتی همین سهام عدالت 1 را به سرانجام نرسانیم، علاقه ای برای آغاز سهام عدالت 2 نداریم.
پوری حسینی با اشاره به اظهار علاقه مندی وزیر ورزش برای واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس و کسب نظر مساعد رییس جمهوری و معاون اول در این زمینه گفت: تا زمانی که مصوبه مرداد سال 94 هیات وزیران در این زمینه لغو نشود، نمی شود این واگذاری را انجام داد.
وی اظهار داشت: البته گام های ابتدایی برای لغو مصوبه دولت مبنی بر عدم واگذاری باشگاه های پرسپولیس و استقلال تهیه شده است.
وی گفت : کسانی که در دولت های نهم و دهم به عنوان سود سهام عدالت مبالغی دریافت کرده اند، مبلغ آن بخاطر رعایت عدالت، از سهام آنها کسر شد.
معاون وزیر اقتصاد درباره پیش بینی دولت از درآمد حاصل از واگذاری در لایحه بودجه سال 97 و اینکه آیا بابت رد دیون نیز خواهد بود، گفت: طبق قانون ما اجازه واگذاری بابت رد دیون نداریم و در پنج سال گذشته نیز هیچ شرکتی بابت رد دیون واگذار نشد بجز یک مورد که بر اساس مصوبه مجلس بود.
وی توضیح داد: پارسال 16 هزار و 500 میلیارد تومان تعهد بودجه ای داشتیم که نزدیک به 100 درصد آن اجرایی شد و البته بخش عمده ای از این تحقق، بابت تهاتر بود یعنی به ازای بدهی دولت به بخش خصوصی، بدهی آن به دولت تسویه شد.
رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: تعهد بودجه ای امسال ما سنگین نوشته شده است و هرچند از ابتدا گفته ایم که عملی نمی شود اما تلاش می کنیم تا پایان اسفند ماه بخش قابل توجهی از آن را محقق کنیم.
پوری حسینی درباره ضمن های اجرایی پرداخت سود از سوی شرکت های سبد سهام عدالت اظهار داشت: ابزارهای قانونی لازم برای وصول مطالبات از شرکت ها وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد: آن میزان سهامی که به مردم واگذار نشده است، امکان واگذاری از سوی دولت به شکل عرضه در بورس وجود دارد.
وی درباره اینکه برخی نمایندگان با پرداخت نقدی سود سهام عدالت مخالفند گفت: در این زمینه مجلس طرح دو فوریتی هم تهیه کرد که فوریت آن رای نیاورد و این سیگنال دریافت می شود که مجلس هم موافق پرداخت نقدی است.
او در عین حال سازمان خصوصی سازی را ملزم به اجرای مصوبات مجلس دانست و گفت: شاید برای سال های بعدی مجلس تصمیم بگیرد که پرداخت سود نقدی نباشد که در آن زمان تابع مجلس خواهیم بود.
پوری حسینی در عین حال از نظر موافق رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تبدیل شرکت های سرمایه پذیر به صندوق های سرمایه گذاری برای تعیین تکلیف مالکیت سهام عدالت خبر داد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام*2025* 3065* 6075
خبرنگار: لیلا جودی* ناشر: زهرا هجینی نژاد

انتهای پیام /*

نظر شما