شناسهٔ خبر: 23439327 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

سرنوشت نامعلوم 30 خدمه نفتکش ایرانی

بر اثر برخورد نفتکش ایرانی با یک کشتی باری در سواحل شرقی چین 32 نفر از جمله 30 خدمه ایرانی نفتکش مفقود شدند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
منبعی آگاه به ایرنا گفت: هنوز سرنوشت خدمه نفتکش مشخص نیست و کشته شدن آنها هنوز قابل تایید نیست.

این فرد مطلع گفت: تلاش برای یافتن سرنشینان مفقود شده ادامه دارد.

این منبع آگاه تاکید کرد: تعداد 30 سرنشین ایرانی و 2 شهروند بنگلادشی در این حادثه مفقود شده اند و مشخص نیست که چه اتفاقی برای آنها رخ داده است.

وی افزود: این نفتکش حادثه دیده حامل میعانات نفتی، متعلق به ایران و در اجاره شرکت کره ای بوده است.

وی ادامه داد: اکنون جلسه کمیته بحران شرکت ملی نفتکش با حضور مدیران این شرکت در حال برگزاری است که پس از مشخص شدن بررسی درباره این حادثه اطلاع رسانی می شود.

بر اساس آخرین گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت ترابری چین، این نفتکش که «سانچی» معرفی شده، هنوز در حال سوختن است و نفت آن به دریا نشت می کند.

پایگاه خبری بلومبرگ نیز بر اساس اطلاعات گردآوری شده خود در مورد کشتی ها اعلام کرد که نفتکش سانچی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران، در تاریخ 16 دسامبر (25 آذر) بندر عسلویه را به مقصد «دائسن» کره جنوبی ترک کرده است.

چین ساعت یک بامداد امروز (یکشنبه) به وقت گرینویچ، چهار کشتی برای نجات و سه قایق برای تمیز کردن نفتی که به دریا نشت می کند اعزام کرده است.

 این دو کشتی در 160 مایلی آب های ساحل شرقی چین برخورد کردند.  30 تن از ناپدیدشدگان ایرانی و 2 تن بنگلادشی هستند.
کشتی باری هم 21 سرنشین داشت که همگی نجات یافتند.
 
پیش از این مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت در گفتگو با شبکه خبر گفت کشتی در اجاره شرکت کره ای بود و بیمه نامه معتبر داشته است.
 
وزارت حمل و نقل چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: تانکر موسوم به Sanchi با پرچم پاناما و شناور فله بر با نام تجاری CF Crystal در 160 مایلی ساحلی در نزدیکی شانگهای با یکدیگر برخورد کردند.

این خبر می‌افزاید: تانکر ایرانی از ایران به مقصد کره جنوبی با حمل 136 هزار تن نفت در حرکت بود. ارزش بار این تانکر حدود 60 میلیون دلار برابر با یک میلیون بشکه نفت برآورد شده است.

وزارت حمل و نقل چین در خصوص این حادثه گفت: تانکر ایرانی در حال سوختن است و نشتی نفت بسیاری از آن را شاهد هستیم که با تلاش نیروهای امداد و نجات سعی در جلوگیری از آن را داریم. در حال حاضر چهار فروند شناور امدادی و سه فروند قایق پاکسازی دریا از سوخت در منطقه حاضر هستند. کره جنوبی نیز یک شناور و هلی کوپتر برای سریع در عملیات امدادی به منطقه اعزام کرده است.

اپراتوری تانکر ایرانیِ ساخت سال 2008 میلادی بر عهده شرکت ملی نفتکش ایران NITC بود. مسیریاب شناورهای رویترز نشان می‌دهد این شناور جزیره خارگ را روز یکشنبه به مقصد کره جنوبی ترک کرده و مقصد نهایی آن Daesan بوده است.

شناور فله بر چینی با پرچم هنگ کنگ 64 هزار تن غلات را از آمریکا به استان جنوبی چین موسوم به Guangdong حمل می‌کرده است.

تمامی 21 خدمه شناور CF Crystal ملیتی چینی دارند که نجات یافتند.

این تصادم دومین برخورد شناورهای شرکت ملی نفتکش طی سالهای اخیر است. یک فروند سوپر تانکر نیز با یک فروند شناور کانتینری در آگوست سال 2016 میلادی و در سنگاپور برخورد کردند.

 



نظر شما