شناسهٔ خبر: 23281443 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

محله ای فراموش شده در دل بندرعباس/«استنویک» زخمی تبعیض است

محله «استنویک» واقع در بلوار پاسداران یکی از محلات بافت فرسوده شهر بندرعباس است که پس از دفن مرداب متعفنی موجود در آن،به زباله دان نخاله های ساختمانی و خانگی تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازهرمز؛ بندرعباس با داشتن جمعیتی نزدیک به600 هزار نفر یکی از شهرهای مهم کشور است. این شهر با داشتن صنایع و ظرفیت های زیادی همچون پالایشگاه های نفت و گاز، شرکت های آلومینیوم و اسکله های شهید رجایی و باهنر  به عنوان دروازه اقتصاد و تجارت و پایتخت اقتصادی کشور شناخته می شود.

با وجود مقدار ثروتی که از این شهر و استان به بودجه کشور تزریق می شود؛ سهم مردم بومی این منطقه بسیار ناچیز و  در رتبه شانزدهم بودجه سال 97 قرار دارد.

اگر به محلات قدیمی و بومی نشین شهر که اکثرا در مرکز و نزدیک شهر قرار دارند، نگاهی بیندازیم؛ با خانه هایی فرسوده و  دارای امکانات نامناسب شهری مواجه می شویم.

محله «استنویک » واقع در بلوار پاسداران یکی از این محلات است؛ جلوتر که می رویم و از لابه لای کوچه های باریک آن عبور می کنیم، نفس کشیدن برایمان سخت می شود؛ جنگلی که سابق مردابی متعفن بوده و چندین نفر را به کام مرگ کشانده،اکنون پس از دفن غیرتخصصی،محل تجمع زباله و نمایشگر چهره شاخص در مرکزیت این محله است.

خانه هایی فرسوده و کودکانی که همبازی سگ ها، گربه ها و حتی راسوها  ها شده اند، اطراف این جنگل به  وفور دیده می شوند. کوچه های باریک این محله اغلب فاقد آسفالت و یا  دارای آسفالت های قدیمی و فرسوده اند؛ هیچ مرزی بین جنگل و خانه ها وجود ندارد و مادران نگران، مدام به فرزندانشان هشدار می دهند؛ هیچگونه امکانات رفاهی در این محله به چشم نمی خورد اما باز هم مهم ترین دغدغه مردم، جنگل و انبوه زباله ها است.

به سراغ چند نفر از ساکنین این محله رفتیم تا مشکلاتشان را برایمان بازگو کنند؛اما به علت پیگیری های بی ثمر سابق انگیزه ی چندانی برای مصاحبه از خود نشان نمی دهند؛ وعده های انتخاباتی نامزدهای شورا و مجلس و همینطور مراجعه مکرر آنها به مراکز دولتی، علت بی اعتمادی و ناامیدی مردم نسبت به مسئولان است؛با اصرار، چند نفر از مردم منطقه می پذیرند که  مشکلات را بازگو کنند.

تبعیض در ارائه خدمات شهری،گلایه مردم این محله 

فضیله زارعی یکی از ساکنین قدیمی این محله در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد:  بیشتر مشکلات ناشی از جنگلی است که واقع در محل دریاچه فاضلاب سابق قرار دارد ؛ دلهره دائمی ما نزدیک شدن کودکان به این جنگل است که علاوه بر مشکل بهداشتی و تنفسی به علت حضور معتادان خطر جانی نیز به دنبال دارد.

این شهروند افزود: با وجود مراجعه به سازمان های مربوطه  همچون محیط زیست و شهرداری و حتی حضور دوربین های صداو سیما و تصویربرداری از این محل، هیچکدام از این پیگیری ها به نتیجه نرسیده است.

زارعی با اشاره به نبود فضای سبز و اماکن فرهنگی و حتی نداشتن مسجد افزود: این عوامل باعث ضعف فرهنگی مردم این منطقه و روی آوردن جوانان به تفریحاتی ناسالم از قبیل کشیدن سیگار و قلیان و سایر مشکلات اخلاقی شده است.

وی با بیان اینکه ،مردم این منطقه از اقشار ضعیف و آسیب پذیر هستند، خاطرنشان کرد: این موضوع رسیدگی بیشتر مسئولان را می طلبد اما اکنون شاهد عکس آن هستیم و تمام امکانات و توجهات عمرانی و فرهنگی معطوف به محلات متوسط و مرفه شده است.

 دسترسی ماشین های امداد به خانه های ما غیر ممکن است

فاطمه صالحی دیگر شهروند ساکن این محله  اظهار کرد: مشکلات بهداشتی تنها دغدغه ما نیست؛ وی با گلایه از روشنایی بسیار کم، آن را یکی از علل بالا بودن آمار سرقت و زورگیری در این منطقه دانست.

وی با تاکید بر وجود زمین کافی برای احداث فضای بازی ، اماکن فرهنگی و مسجد عنوان کرد: پیگیری های مکرر اهالی  برای ساخت این اماکن تاکنون نتیجه ای نداشته است و اگر ما محروم از این امکانات نبودیم، شاید آمار اعتیاد و سایر مشکلات اخلاقی و رفتاری پایین تر بود.

این شهروند افزود: وضعیت نامناسب آسفالت و ساماندهی نشدن جوی های آب سطحی نیز از دغدغه های بهداشتی ما است؛ چرا که علاوه بر آلودگی در صورت ادامه این وضعیت، آب های سطحی در محل جنگل تجمیع شده و مجددا مرداب سابق ایجاد می شود.

 

او در ادامه تصریح کرد: معضل باریک بودن کوچه ها نیز یکی از عوامل نگرانی ما است؛ چرا که در صورت بروز آتش سوزی و یا نیاز به اورژانس، دسترسی به خانه های ما ناممکن است.

این شهروند با اشاره بر وجود زمین های خالی از بنا و رهاشده در این منطقه خاطر نشان  کرد: این مکان ها تبدیل به محل استعمال مواد مخدر شده که این موضوع ناامنی و اظطراب مداوم را برای ساکنان این منطقه در پی داشته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما