شناسهٔ خبر: 23139930 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

طلاب حوزه نباید گرفتار آفت مدرک گرایی شوند

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه مدرک گرایی یکی از آفت های مهمی است که در سال های اخیر در میان طلاب مشاهده شده است، گفت: طلبه ای که هدف نهایی اش از حضور در حوزه کسب و دریافت مدرک است به طور حتم نمی تواند به مدارج عالی حوزوی دست پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نکا، حجت الاسلام محمد باقرمحمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران بعد از ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه مسجد جامع نکا با اشاره به این که تحصیل در حوزه یک فرصت بی نظیر برای طالبان علم دین است، گفت: طلاب باید قدر فرصت هایی که امروز برای آنها فراهم شده را بدانند.

امام جمعه نکا با اشاره به این که روزمرگی را بزرگترین آسیب پیش روی یک طلبه حوزه عنوان کرد و گفت: طلبه ای که می خواهد آینده درخشانی داشته باشد باید همه لحظات زندگی طلبگی اش باید برای رضای الهی باشد.

مسؤول حوزه علمیه نکا با بیان این که مشکلاتی که در گذشته یک طلبه برای علم آموزی با آن مواجه بود امروز به هیچ عنوان متصور نیست، خاطرنشان کرد: شرایط در گذشته ها برای تحصیل یک طلبه در حوزه به هیچ عنوان فراهم نبود و طالبان علم مشقت های بسیاری را تحمل کردند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که جامعه امروز به طلابی اخلاق مدار و با تقوا نیازمند است، خاطرنشان کرد: طلاب حوزه باید بدانند که میراث داران ائمه معصومین(ع) و پیامبران الهی در جامعه هستند و هیچ ارزشی برای طلبه نباید بالاتر از این رسالت الهی باشد.

امام جمعه نکا با تأکید براین که طلاب باید قدر لحظه لحظه عمر خود را بدانند، افزود: خروجی امروز حوزه های علمیه با این شرایط و وضعیت امکانات رفاهی باید باید طلابی در تراز انقلاب و نظام اسلامی باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که یکی از نکات مهمی که یک طلبه باید در همه لحظات عمر خود توجه کند این است که باید تنها در جهت رضایت الهی گام بردارد، خاطرنشان کرد: اگر هدف یک طلبه برای تحصیل در حوزه چیزی غیر از رضایت خداوند متعال و صاحب واقعی حوزه باشد به حتم از رسیدن به مدارج علمی بالا باز خواهد ماند.

امام جمعه نکا با بیان این که حوزه های علمیه همواره محل پرورش شخصیت های بزرگی بوده که امروز مایه فخر جهان اسلام و تشیع هستند، خاطرنشان کرد: انتظار امروز مقام معظم رهبری و مراجع تقلید از حوزه های علمیه نیز پرورش عالمانی متعهد، مهذب و اخلاق مدار برای آینده جامعه اسلامی است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که آموختن علم دین ارزش و جایگاه بسیار بالایی در اسلام دارد، افزود: این ارزش  به گونه ای است که در روایات نیز آمده ملائکه برای طالبان علم پر و بال پهن می کند و این اهمیت جایگاه تحصیل در حوزه های علمیه را نشان می دهد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امروز حوزویان میراث دار یک ذخیره ارزشمندی هستند که هزاران سال برای حفظ این میراث الهی تلاش و از خودگذشتگی شده است، تصریح کرد: عالمان و بزرگان دینی در ادوار گذشته برای حفظ این میراث گرانبها در برابر حکام مستبد و دیکتاتور عزتمندانه ایستادگی کردند.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که وظیفه یک طلبه در دوران تحصیل، تهذیب، تحصیل، تحقیق و تبلیغ است، تصریح کرد: اگر یک طلبه بتواند این چهار اصل مهم را همواره مورد توجه خود قرار دهد به حتم می تواند قله های رشد و تعالی را با سرعت طی و به بالاترین مدارج علمی در حوزه دست پیدا کند.

امام جمعه نکا با بیان این که اگر خدای ناکرده یک طلبه عمر خود به بیهودگی در حوزه بگذراند و هیچ توشه ای برای ارائه به جامعه اندوخته نکند به حتم خسران دیده است، تصریح کرد: دوران ارزشمند طلبگی یک فرصت بسیار بازگشت ناپذیر برای کسب معارف الهی و انتقال آن به تشنگان دین و معرفت است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه مدرک گرایی یکی از آفت های مهمی است که در سال های اخیر در میان طلاب مشاهده شده است، تصریح کرد: طلبه ای که هدف نهایی اش از حضور در حوزه کسب و دریافت مدرک است به طور حتم نمی تواند به مدارج عالی حوزوی دست پیدا کند.

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که رویکرد حوزه های علمیه از گذشته به هیچ عنوان مدرک گرایی نبوده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی ها تصور می کنند که این شیوه همانند دیگر مراکز علمی کشور در حوزه نیز وجود دارد در صورتی که مدرک گرایی با هیچ یک از اصول حوزه سازگاری ندارد.

امام جمعه نکا با بیان این که برای یک طلبه پایان دوره تحصیل نباید معنا داشته باشد، افزود: یک طالب علم دین باید در هر لحظه و جایگاهی به فکر آموختن باشد و طلبه ای موفق است که در هر لحظه از عمر خود به دنبال آموختن علم باشد./۹۵۰/پ203/ب1

نظر شما