شناسهٔ خبر: 23103431 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

ستاری در نشست معاونت علمی و بانک توسعه صادرات ایران:

«استارتاپ‌های میلیاردی» زمینه‌ساز ورود اقتصاد در حوزه صادرات می‌شوند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: استارتاپ‌های موفق با درآمدهای سالانه میلیارد تومانی، زمینه‌ساز حضور اقتصاد ایران در عرصه بین‌المللی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در نشست امضای تفاهم‌نامه معاونت علمی و فناوری و بانک توسعه صادرات با اشاره به حضور چشمگیر کسب و کارهای دانش‌بنیان خلاق گفت: استارتاپ‌های موفق که به دست دانشجویان و نخبگان نوآور شکل گرفته و اکنون درآمدهای میلیارد دلاری کسب می‌کنند راه را برای حضور اقتصاد ایران در عرصه بین‌المللی بیش از پیش هموار ساخته است.

وی با بیان این‌که موتور محرکه اقتصاد کشور از شرکت‌های بزرگ دولتی به استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ارتقا یافته است، افزود: 40هزار میلیارد تومان گردش مالی، ماحصل نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های موفق در میدان اقتصاد کشور است که با رفع موانع و ایجاد زیست‌بوم مساعد کارآفرینی و نوآوری، این میزان افزایش می‌یابد.

ستاری، مهم‌ترین تحول در اقتصاد را پررنگ‌تر شدن نقش شرکت‌های استارتاپی و کسب جایگاه پردرآمدترین و موفق‌ترین بنگاه‌های اقتصادی توسط این استارتاپ‌ها دانست و افزود: اقتصاد کشور در شرف تحولی شگرف، یعنی حضور شرکت‌های دانش‌بنیانی است که اگرچه دارایی ملموس ندارند و به دولت وابسته نیستند، اما در حال بزرگ شدن هستند و با شتابی فزاینده جایگاه پردرآمدترین بنگاه‌های اقتصادی را به خود اختصاص می‌دهند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با تأکید بر ضرورت ایجاد محیط مساعد کسب و کار برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد محیط مساعد کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان را در ساختار اقتصاد کشور دنبال می‌کند که ایجاد این محیط مساعد، حمایت ساختارهای اجرایی، قانون‌گذاری و مالی از جمله بانک‌ها برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌طبد.

وی به حمایت معاونت علمی و فناوری از ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه بین‌المللی افزود: صادرات به خصوص در حوزه دانش‌بنیان بسیار دشوار است و اخذ تأییدیه‌ها و استانداردها، ثبت بین‌المللی، تعامل و رقابت با نمونه‌های خارجی تنها بخش کوچکی از موانعی به شمار می‌رود که فراروی صادرات محصولات دانش‌بنیان وجود دارد؛ اما با تحقق برنامه‌های منظم حمایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان، امید داریم مسیر حضور در عرصه بین‌المللی برای این دست کسب و کارها هموار شود.

سازوکار حمایت بانکی از شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی رونق پیدا کرده است

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری گفت: ایجاد توجه به زیرساخت‌های حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سرمایه‌گذاری، ضرورت ارزیابی و تخصیص منابع بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان را را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

وی با اشاره به تلاش معاونت علمی و فناوری برای شکل‌گیری سازوکار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان توسط بانک‌ها گفت: در حوزه ارائه تسهیلات بانکی به شرکت‌های دانش‎بنیان، مدل جدید را با همکاری بانک توسعه صادرات  ایجاد کردیم که با انعقاد تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و این بانک، زمینه اعطای تسهیلات بانکی و  صدور ضمانت‌نامه‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود.

دلیری، مهم‌ترین هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه را اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان برای تسهیل صادرات محصولات و خدمات این شرکت‌ها عنوان کرد و افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه با ترکیب منابع بانکی و صندوق توسعه ملی، تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌شود. با توجه به این که سود تسهیلات بانکی 18درصد و تسهیلات صندوق 11درصد است، شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات را با میانگین سود 14ونیم درصد دریافت می‌کنند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری، با بیان این که در قالب این تفاهم‌نامه تاکنون 7 طرح به ارزش 60 میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات بانکی معرفی شدند، اظهار کرد: ذیل این تفاهم‌نامه روند اعطای تسهیلات از سوی بانک توسعه صادرات آغاز شد که این امر نشان‌دهنده انگیزه بالای این بانک برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است و می‌تواند زمینه‌ساز رشد شرکت‌های توانمند در حوزه صادراتی باشد.

دلیری، با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی برای بازپرداخت تسهیلات بانکی، کاهش نرخ سود تسهیلات و افزایش سقف حمایت‌ها را مستلزم تعامل میان دستگاه‌های نقش‌آفرین در حمایت از این شرکت‌ها دانست و افزود: عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه تولید که با رشد و توسعه اکنون به شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی بدل شده‌اند، نشان می‌دهد این شرکت‌ها مشکلی برای بازپرداخت تسهیلات بانکی نخواهند داشت، بنابراین افزایش سقف تسهیلات ارائه شده به این شرکت‌ها از یک سو و کاهش نرخ سود تسهیلات از سوی دیگر می‌تواند برای فعالان دانش‌بنیانی که می‌خواهند در عرصه صادرات محصولات خود گام بگذارند، انگیزه‌بخش باشد.

ایجاد زیرساخت  مناسب برای صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان

در ادامه این نشست، علی‌مرتضی بیرنگ قائم‌مقام معاون علمی و فناوری در امور بین‌الملل در ادامه این نشست گفت: در اسناد بالادستی به ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید و بر این اساس به معاونت علمی و فناوری مأموریت‌هایی در راستای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان محول شده است.
وی با اشاره به شکل‌گیری سازوکار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بین‌الملل توسط معاونت علمی و فناوری گفت: با توجه به نیازها و مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه صادرات، راه‌کارها و زیرساخت‌های رفع نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان به شکلی که حداقل ثبت نام به دولت باشند فرموله و اجرایی شده است.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری، به بیش از 60 ارائه دهنده خدمت صادراتی به صورت مجازی در کریدور صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و عنوان کرد: تا کنون بیش از 1800 خدمت به 630 شرکت دانش‌بنیان ارائه شده است که حضور پاویون اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های تخصصی خارجی، همراهی شرکت‌های دانش بنیان در سفرهای هیأت‌های وزارت امور خارجه به دیگر کشورها، بهره‌مندی از شبکه برون مرزی واسطه‌های تجاری و مشاوره اخذ قراردادهای بین‌المللی و ثبت محصول، دارو و علائم تجاری بخشی از این حمایت‌ها به شمار می‌رود.

اجرایی شدن روند حمایت بانکی از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان

علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به اجرایی شدن حمایت تسهیلاتی این بانک از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: از ابتدای سال جاری 487 میلیارد ریال از منابع این بانک در قالب 100 فقره تسهیلات بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده شده است.

وی افزود: بانک توسعه صادرات ایران در صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه صنعتی شریف مشارکتی 50درصدی دارد و ظرف مدت 3سال، 450 میلیارد ریال تسهیلات برای شرکت‌های دانش بنیان توسط صندوق یادشده به بانک معرفی و تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیانی که صادرات دارند، به زنجیره صادرات کمک می‌کنند و همچنین شرکت‌هایی که می‌توانند به کمک  تسهیلات بانکی به توانایی صادرات محصولات دانش‌بنیان برسند، می‌توانند ذیل ضوابط بانکی از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

صالح‌آبادی، صدور ضمانت‌نامه‌های بانکی مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر خدمات ارائه شده به این شرکت‌ها برشمرد و افزود: سایر خدمات و تسهیلات با نرخ‌های ترجیحی در حدی که بانک مرکزی بانک‌ها را مجاز دانسته است ارائه می‌شودو سود تسهیلات میانگین سود 14.5 درصدی پیش‌بینی شده برای تسهیلات، می‌تواند با ایجاد خط اعتباری اختصاصی از طریق صندوق توسعه ملی کاهش یابد.

تسهیل فعالیت‌های گمرکی فعالان مجاز اقتصادی


سید محمد صاحبکار رئیس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان با اشاره به تعامل معاونت علمی و فناوری با سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل روند فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان شناخته شده به عنوان فعال مجاز اقتصادی گفت: با ابلاغ ریاست محترم گمرک، در حال تعامل برای اجرایی شدن این ابلاغیه توسط بلوکات گمرکی هستیم تا روند صادرات و واردات شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل شود.

وی با اشاره به طی شدن مراحل اجرایی شکل‌گیری لیگ شرکت‌های دسته اول، متشکل از فروش سالانه بالای 10 میلیارد تومان گفت: در حال حاضر 204 شرکت از میان بیش از 3هزار شرکت‌ دانش‌بنیان در این رده قرار دارند که برنامه‌های ویژه‌ای برای این شرکت‌ها داریم.

صاحبکار، بر ضرورت ارتقای نظام رتبه‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و افزود: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان در 3 دسته نوپا، دانش‌بنیان تولیدی و دانش‌بنیان صنعتی رتبه‌بندی می‌شوند که با شکل‌گیری لیگ شرکت‌های دسته‌اول و ارتقای نوع حمایت‌ از شرکت‌های دانش‌بنیان، این نظام نیز ارتقا می‌یابد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری و تقدیر از شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی

بر اساس تفاهم نامه همکاری معاونت علمی و بانک توسعه صادرات ایران که به امضای صالح‌آبادی و دلیری رسید، تقویت توان صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق تسهیل دسترسی این شرکت‌ها به منابع تأمین مالی و اعتباری صادراتی مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس این تفاهم نامه که 3 سال اعتبار دارد،  معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان دارای قابلیت صادرات، ارائه خدمات آموزشی و تسهیل صدور ضمانت‌نامه اعتباری بخشی از تعهدات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

همچنین بانک توسعه صادرات ایران به همکاری و مشارکت در خصوص اعتبارسنجی شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی‌شده، توانمندسازی شرکت‌های یادشده برای ورود به فرآیند جذب حمایت نهادهای مالی و پذیرش ضمانت‌نامه‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی متعهد شده است.

پس از امضای این تفاهم‌نامه همکاری، با حضور معاون علمی و فناوری، معاون توسعه مدیریت و جذب منابع معاونت علمی، معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری و مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، از 10 شرکت دانش‌بنیان برتر در عرصه صادرات محصولات دانش‌بنیان تقدیر شد.

نظر شما