شناسهٔ خبر: 23093461 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

لاریجانی در نشست اضطراری کمیته فلسطین:

مراوده اقتصادی با رژیم صهیونیستی با غیرت عربی و اسلامی سازگار نیست

صاحب‌خبر -

رئیس ‌مجلس شورای اسلامی گفت: فلسطین مسئله کوچکی نیست لذا کمیته دایمی فلسطین که متشکل از پارلمان کشورهای اسلامی است باید اقدامات و اهداف کلانی را پیش‌رو بگذارد اما متاسفانه شاهد این هستیم که برخی کشورهای اسلامی روابط اقتصادی و سیاسی با رژیم صهیونیستی دارند.
علی لاریجانی رئیس ‌مجلس شورای اسلامی روز گذشته (دوشنبه) در نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی، با ‌اشاره به اقدام اخیر ترامپ مبنی بر انتقال پایتخت قدس گفت: مسئله فقط نقل و انتقال یک پایتخت نیست بلکه آنها می‌خواهند از این برداشت منطقه‌ای سوءاستفاده کنند تا کشورهای اسلامی از مسئله فلسطین بگذرند اما بدانند که مسئله فقط به قدس ختم نمی‌شود.
وی بر همین اساس اضافه کرد: اگر رژیم صهیونیستی در انتقال پایتخت به قدس موفق شود ماجراهای جدیدی برای جمهوری اسلامی خلق می‌کند.
لاریجانی با بیان اینکه من برای به‌کار بردن واژه رژیم صهیونیستی تردید دارم، گفت: حق آنها به‌کار بردن واژه بروکراسی شر است نه رژیم صهیونیستی. آنها در حقیقت بروکراسی شر هستند و باید این را هم بدانیم که ماجرا فقط مردم فلسطین نیستند بلکه این یک شروع برای اقدامات جدید است لذا باید توجه داشت که سرنوشت فلسطین با سرنوشت همه کشورهای اسلامی عجین است. برخی کشورهای اسلامی روابط اقتصادی و یا سیاسی با رژیم صهیونیستی دارند، حداقل کار در این میان این است که این روابط را تا زمانی که تصمیم خود را در این رابطه تغییر داده و برگردانند به حالت تعلیق درآورد.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: اگر ما امروز اقدام عملی نکنیم سال‌های بعد پشیمان می‌شویم لذا باید از ملت شجاع فلسطین دفاع کنیم بنابراین این نشست مهمی است که برگزار شده است و خیلی‌ها به این جلسه امیدوار هستند چرا که پارلمان‌ها قدرت‌های زیادی دارند که دولت‌ها را در مسیر فلسطین سوق دهند و مردم این کشور را به مقاومتی که سرنوشت کشورهای اسلامی به آن گره خورده است کمک کنند.
عمر داوود نماینده پارلمانی چاد نیز در سخنانی در این نشست گفت: قاطعانه تصمیم ظالمانه آمریکا در انتقال پایتخت قدس را محکوم می‌کنیم و مجلس ملی چاد و مردم این کشور همواره در کنار مردم فلسطین برای بازپس گرفتن حقوق حقه‌شان حمایت می‌کند.
نورحیاتی علی آسقاف نماینده پارلمانی اندونزی نیز در سخنان خود با بیان اینکه تصمیم آمریکا در انتقال پایتخت خود به قدس شریف در جامعه جهانی یک وظیفه ایجاد کرده تاکید کرد: باید بتوانیم در کمترین زمان ممکن به ‌آزادی مردم فلسطین کمک کنیم.
یوسف عجیسه نماینده پارلمان الجزایر نیز در این نشست تصریح کرد که هیچ فلسطینی بدون قدس و هیچ قدسی بدون فلسطین وجود ندارد و امت اسلامی نیازمند یکپارچگی است.
السلیم القرایه نماینده پارلمان اردن هم با تاکید بر اینکه اردن هرگونه معاهده با رژیم صهیونیستی را لغو می‌کند تصریح کرد : ما هیچگونه روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی نخواهیم داشت و هرگونه معاهده با این رژیم را لغو می‌کنیم.
خورایچی نیاس نماینده پارلمان سنگال هم طی سخنانی در این نشست با تاکید بر اینکه سنگال همواره نسبت به حمایتش از مردم و ملت فلسطین وفادار بوده است، گفت : امیدواریم کشورهای اسلامی با اعتمادی راسخ از حقوق ملت مظلوم فلسطین دفاع کنندحسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس‌مجلس در امور بین‌الملل نیز در حاشیه برگزاری نشست اضطراری کمیته فلسطین در جمع خبرنگاران گفت: اجلاس امروز در تهران مقدمه‌ای است برای نشست روسای مجالس کشورهای اسلامی که قرار است ۲۳ تا ۲۷ دی ماه در تهران برگزار شود.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد از تهران با صدای بلند اعلام کند قدس را به‌عنوان پایتخت ابدی فلسطین به رسمیت می‌شناسیم.
همچنین در بیانیه پایانی نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی که در نشست صبح دیروز به تایید تمامی شرکت‌کنندگان رسید، کشورهای اسلامی بر محوری بودن مسئله فلسطین و قدس برای امت اسلامی تاکید و تصریح کردند : شهر قدس بخش لاینفکی از سرزمین فلسطین است و دفاع از قدس وظیفه تمامی مسلمانان است

نظر شما