شناسهٔ خبر: 23085562 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سلیم غفوری در گفت‌وگو با فارس:

اکران‌های مردمی عمار، نیاز به بازگشت سرمایه دارد/ عمار موضوعات فراموش شده را برجسته کرد

مدیر شبکه مستند گفت: جشنواره عمار اگر بتواند در حوزه اقتصاد فیلم آنگونه که باید عمل کند، فیلمسازان به مرحله‌ای می‌رسند که برای تولید آثار خود نیازمند حامی نیستند.

صاحب‌خبر -

سیدسلیم غفوری، مدیر شبکه مستند در گفتگو با  خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس ضمن اشاره به برگزاری هشتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار که همانند سال‌های گذشته در دی ماه برگزار می‌شود، گفت: فراهم کردن امکان تماشای آثار تولیدی، بزرگترین تغییر و کمکی است که این جشنواره می تواند در روند فعلی سینمای ایران داشته باشد. در این رابطه شاهد هستیم اکران های مردمی عمار به شهرهای مختلف و روستاهای سراسر کشور گسترش یافته است.

غفوری در ادامه درباره اکران های مردمی عمار گفت: اکران‌های مردمی فیلم عمار در شرایطی کمک بیشتری به هموطنان سراسر کشور می کند که پیوستی اقتصادی برای آن تعریف شود. در این شرایط وقتی فیلمسازی می بیند آثار او وارد این چرخه شود می تواند امیدوار باشد سرمایه ای که برای تولید فیلم صرف کرده به جیب او بازگردد.

وی عنوان کرد: اکران های مردمی که توسط جشنواره عمار برگزار می شود حرکت فرهنگی بسیار ارزشمندی است. زیرا شاهد انتقال حرف و پیام های ابن آثار به گوش تمام مردم هستیم و در این مسیر افراد فراوانی که مخاطب سینما نبودند جزو مخاطبان و حامیان جشنواره عمار شدند.

غفوری در همین باره یادآور شد: جشنواره مردمی فیلم عمار تا این مقطع توانسته با اقدامی مؤثر و درست، محدوده مخاطبان خود را افزایش بدهد و در جریان تمرکز زدایی در حوزه سینما، علاقمندان به سینما را تا نقاط دور دست کشور گسترش بدهد.

مدیر شبکه مستند ادامه داد: جشنواره عمار اگر بتواند در حوزه اقتصاد فیلم آنگونه که باید عمل کند، فیلمسازان به مرحله ای می رسند که برای تولید آثار خود نیازمند حامی نیستند و با کمک گرفتن از چرخه اقتصادی تعریف شده در سینما می توانند فیلم خود را تولید کنند، به صورتی که بعد از اینکه اثر آنها به مرحله اکران برسد هزینه تولیدشان برمی‌گردد.

مدیر شبکه مستند که سال گذشته هم داور این جشنواره بوده است، در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: فیلمسازان مسلمان و انقلابی در مسیر ساخت فیلم و مستند باید بر روی موضوعاتی چون خانواده، ازدواج، طلاق، اعتیاد، گسترش حاشیه نشینی بیشتر توجه کنند. از این روی جا دارد تا آثار بیشتر و بهتری در این حوزه ها تولید شود. این در حالی است که متاسفانه تا امروز کمتر بر روی این موضوعات کار انجام شده است.

غفوری تصریح کرد: در میان آثار سال گذشته با موضوعاتی در حوزه تولید، اقتصاد مقاومتی و پیشرفت صنعتی روبرو بودم که همانند بسیاری از رویدادهای فرهنگی مشابه دارای سطح کیفی خوب و متوسط بودند.

وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی، تاریخ انقلاب، تاریخ معاصر، دفاع مقدس و نقد درون گفتمانی ازجمله سوژه هایی هستند که فیلمسازان می توانند در آثار خود به آنها بپردازند.

مدیر شبکه مستند خاطرنشان کرد: آینده جشنواره مردمی فیلم عمار را بسیار روشن ارزیابی می کنم و مطمئن هستم می تواند با برنامه ریزی درست و اصولی تر در جایگاه بالاتر و بزرگتری نسبت به وضعیت امروز خود قرار بگیرد.

این مسئول فرهنگی اضافه کرد: در سال های اخیر و در زمینه مستند توانسته ایم ظرفیت های بسیار خوبی را در میان فیلمسازان مسلمان و انقلابی ایجاد کنیم و جشنواره فیلم عمار به خوبی توانسته از این ظرفیت استفاده کند و در خدمت اهداف انقلاب به کار گیرد.

غفوری درباره محتوای فیلم های جشنواره عمار گفت: فیلم هایی که در جشنواره عمار حضور پیدا می کنند دارای محتواهای ارزشمندی هستند. بخصوص اینکه جشنواره در پرداختن به موضوعات جهت گیری های بسیار خوب و اصولی دارد و توانسته بسیاری از مسائلی را که در گذشته مورد غفلت واقع شده مطرح کرده و به سطح جامعه بیاورد.

وی اظهار داشت: خوشبختانه شاهد پرداختن جشنواره مردمی فیلم عمار به موضوعاتی چون نگاه عدالتخواهانه، آرمانخواه، نقد درون گفتمانی و توجه به محرومان و مستضعفان هستیم که این موضوع زمینه اقبال بیشتر فیلمسازان و مردم را به تولیدات جشنواره ایجاد می کند.

مدیر شبکه مستند در خاتمه تاکید کرد: این جشنواره، باید روی افزایش سطح کیفی آثار تولیدی خود تمرکز کند. در حقیقت جشنواره فیلم عمار باید به فیلمسازان کمک کند تا کیفیت آثار خود را ارتقا بدهند، در همین جهت، می توان با استفاده از اساتید کارآزموده و مجرب در تهران و استان های سراسر کشور کارگاه های آموزشی مناسبی را برگزار کنند.

انتهای پیام/ 

نظر شما