شناسهٔ خبر: 23084490 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

کرمانشاه میزبان پنجمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولان زاگرس

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ تئاتری ها منطقه غرب کشور برای چهار روز حال و هوای استان فرهنگی کرمانشاه را فرهنگی تر می کنند و روزهای سرد اواخر آذر را با اجراهای صحنه

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا؛ تئاتری ها منطقه غرب کشور برای چهار روز حال و هوای استان فرهنگی کرمانشاه را فرهنگی تر می کنند و روزهای سرد اواخر آذر را با اجراهای صحنه ای و خیابانی داغ خواهند کرد.
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه و دبیر اجرایی جشنواره امسال از چگونگی برگزاری ، تعداد گروه ها، داوران و نحوه اجراها برای مردم می گویند و از علاقمندان به فرهنگ و هنر نیز دعوت کردند که برای تماشای اجراها به مجموعه تئاتر شهر کرمانشاه واقع در میدان آزادگان بیایند.

**شناسایی استعداد و توانمندی هنری معلولان هدف اصلی جشنواره
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ارتباط با برگزاری پنجمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولان زاگرس اظهار کرد که این جشنواره با هدف شناسایی توانمندی ها و استعدادهای معلولان برگزار می شود و یادآور شد که اجرای این جشنواره در راستای برنامه های اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه به منظور کمک به معلولان و توجه به استعدادهای آنان است.
امید قادری با اشاره به اینکه ما به دنبال این هستیم نگاه جامعه را به معلولان با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری تغییر دهیم، گفت: معلولان می توانند در جامعه حضور داشته و توانایی های خود را شکوفا کنند.
وی تصریح کرد: امروزه با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا معلولان می توانند همچون سایرین در اکثر حوزه ها خصوصا هنر فعالیت کنند.
قادری در ادامه به تشریح برگزاری جشنواره پرداخت و گفت: پنجمین جشنواره تئاتر منطقه ای معلولان زاگرس با تلاش و زحمات دست اندرکاران انجمن نمایش کرمانشاه اول تا چهارم دی امسال برگزار می شود که برای برگزاری آن هفت کمیته شامل انتشارات، فنی و تخصصی، مستندسازی، اجرایی، داوری، تبلیغات و اطلاع رسانی پیگیر برگزاری جشنواره ای در شان استان کرمانشاه هستند.
وی افزود: در این جشنواره گروه های تئاتر از پنج استان کرمانشاه، کردستان، همدان، لرستان و ایلام حضور دارند.
وی از زحمات و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، صدا و سیمای مرکز کرمانشاه، اداره کل تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و سایر دستگاه ها در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره تقدیر و ابراز امیدواری کرد که در زمان برگزاری جشنواره اقشار مختلف مردم با استقبال از نمایش ها و تشویق هنرمندان معلول، با توانمندی های این هنرمندان بیشتر آشنا شوند.

**اجرای 8 اثر صحنه ای و 10 اثر خیابانی جشنواره
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه و دبیر اجرایی پنجمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولان زاگرس نیز در ارتباط با چگونگی برگزاری جشنواره گفت: از بین 128 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره، تعداد هشت نمایش صحنه ای و 10نمایش خیابانی از پنج استان کرمانشاه، لرستان، همدان، ایلام و کردستان توسط هیات بازبینی انتخاب شده است.
محمدرضا درند افزود: دبیرخانه پنجمین جشنواره تئاتر معلولان زاگرس از تیر امسال کار خود را جهت بررسی و بازبینی آثار آغاز کرده و در نهایت 18 نمایش در بخش رقابتی جشنواره انتخاب و یک گروه نیز از کردستان عراق به عنوان میهمان در کنار آثار رقابتی از یکم تا چهارم دی نمایش های خود را در شهر کرمانشاه اجراء می کنند.
وی تصریح کرد: در این جشنواره داوران کشوری و هنرمندان برجسته ای از کشور ترکیه آثار را داوری خواهند کرد.
درند گفت: از 30 آذر پذیرش مهمانان جشنواره انجام و روز جمعه یکم دیماه فعالیت جشنواره در تئاتر شهر واقع در میدان آزادگان آغاز می گردد.
درند با بیان اینکه تئاتر هنری زنده است، گفت: با اجرای تئاتر می توان استعداد عزیزان معلول را شکوفاتر کرد.
دبیر اجرایی پنجمین جشنواره تئاتر معلولان زاگرس با تقدیر از تلاش های مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، معاون امور توانبخشی و سایر مدیران و کارکنان این اداره کل جهت اجرای هرچه باشکوهتر جشنواره افزود: برای اولین بار در کشور توسط دکتر قادری، امور اجرایی جشنواره به انجمن هنرهای نمایشی استان سپرده شده که با نگاه تخصصی و فنی تری برگزار شود که این اعتماد به هنرمندان باعث شده که عملکرد ایشان به عنوان الگویی به سراسر کشور تسری یافته و مدیران بهزیستی در سایر استان ها نیز این جشنواره را با همکاری انجمن هنرهای نمایشی برگزار کنند.
درند گفت: با توجه به اینکه تعدادی از آثار نمایشی جشنواره در حوزه کودک و نوجوان می باشد با همکاری اداره کل بهزیستی استان مقرر شده کودکان زیادی به عنوان میهمان از شهرستان های زلزله زده استان به کرمانشاه اعزام شده و در کنار سایر مردم، آثار اجرایی را از نزدیک تماشا نمایند.
وی افزود: همچنین علاوه بر تئاتر شهر کرمانشاه که محل اصلی اجرای نمایش های جشنواره است در نظر داریم آثار در تعدادی از نقاط پرتردد کرمانشاه نیز به صورت خیابانی اجراء شود.
وی با اشاره به اینکه پنجمین جشنواره تئاتر معلولان زاگرس سه شعار دارد، افزود: این شعارها شامل 'ارتقای سطح آگاهی عمومی و تغییر نگرش منفی نسبت به افراد معلول'، 'درونی سازی الگوهای رفتاری، اخلاقی- رشد دیدگاه، همدلی و ارزش های مثبت فرهنگی' و ' تشویق به آفرینش هنری و افزایش همکاری میان هنرمندان تئاتر و معلولان علاقه مند به هنر نمایش' می باشد.
درند با بیان اینکه 38نفر از هنرمندان تئاتر کرمانشاه در قالب کمیته هایی اعضای ستاد اجرایی جشنواره را تشکیل می دهند اضافه کرد: در این جشنواره آقای بیژن صادقی مشاور رسانه ای جشنواره، آقای رحمان هوشیاری مسئول دبیرخانه و بولتن جشنواره، آقای کورش مهرابی مسئول کمیته اطلاع رسانی جشنواره، آقای رامین رستمی گرافیست و طراح پوستر جشنواره، آقای سیروس زارعی مسئول مستندسازی جشنواره، آقای حسین نادری مسئول نور، صدا و فنی جشنواره، آقای سعید ذبیحی مسئول اسکان مهمانان جشنواره هستند.
گفتنی است علاوه بر انتخاب برگزیدگان هر بخش، نمایش های برتر به جشنواره های بین المللی راه خواهند یافت.
در استان 2میلیون نفری کرمانشاه ۳۱ هزار و ۱۴۱ معلول وجود دارد.
3033خبرنگار و انتشار دهنده:فرزاد نویدی

نظر شما