شناسهٔ خبر: 23084102 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران:

فعال‌‌‌ شدن سرمایه فرهنگی کتابخانه دانشکده الهیات نیاز به حمایت دارد

مجید معارف در آئین بازگشایی کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، لزوم حمایت‌های همه‌جانبه برای تهیه کتاب‌های به‌روز و تجهیز بخش‌های مختلف را لازمه فعال‌تر شدن سرمایه فرهنگی این کتابخانه برشمرد.

صاحب‌خبر -
 
به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجید معارف، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، امروز دوشنبه (27 آذرماه)، در آئین ویژه روز وحدت و حوزه و دانشگاه، بازگشایی کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و رونمایی از طرح یادمان شهید مفتح در این دانشکده، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه یک ضرورت مستمر است. امام (ره) با نامگذاری این روز، به دنبال این هدف بود که نخبگان کشور از این مناسبت مهم غفلت نکنند.
 
این مدرس دانشگاه ادامه داد: امروز در دنیا، سه الگوی متفاوت از اسلام وجود دارند. یک الگوی سکولار که بیشتر از سوی ترکیه مشاهده
شهید مفتح از پرچمداران موضوع تقریب مذاهب اسلامی و در داخل کشور نیز از پایه‌گذاران عملی وحدت حوزه و دانشگاه است
می‌شود، نوع دیگر اسلام بسیار خشن که از سوی داعش و حامیان عربستان سعودی گسترش پیدا کرده و نوع سوم نیز الگوی اسلام عقل‌محور و همه‌جانبه بوده که از سوی جمهوری اسلامی ایران در جهان دیده می‌شود. یقینا تدوین زوایای مختلف این بحث، بزرگترین مسئولیت حوزه و دانشگاه هست. جنبه‌ها و زوایای مختلف این موضوع مهم باید از سوی نخبگان هر دو حوزه تدوین و به دنیا عرضه شود.
 
معارف بیان کرد: دانشکده الهیات دانشگاه تهران، همچون سال‌های قبل، روز وحدت حوزه و دانشگاه و پاسداشت مقام شهید آیت‌الله مفتح را گرامی می‌دارد. شهید مفتح به‌حق نماد وحدت حوزه و دانشگاه بوده و هست. از طرفی به‌عنوان یک روحانی عالیقدر مدارج علمی در حوزه‌های علمیه را طی کرد و وارد دانشگاه تهران شد و در این دانشگاه نیز به اخذ درجه دکترا نائل آمد و با راهنمایی استاد مطهری، ریاست دانشکده الهیات را پذیرفت، آن هم در ایام حساس انقلاب که هنوز کشور به ثبات لازم نرسیده و نهادها در حال شکل‌گیری بودند.
 
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، افزود: شهید مفتح از پرچمداران موضوع تقریب مذاهب اسلامی
شهید مفتح به‌حق نماد وحدت حوزه و دانشگاه بوده و هست. از طرفی به‌عنوان یک روحانی عالیقدر مدارج علمی در حوزه‌های علمیه را طی کرد و وارد دانشگاه تهران شد و در این دانشگاه نیز به اخذ درجه دکترا نائل آمد
و در داخل کشور نیز از پایه‌گذاران عملی وحدت حوزه و دانشگاه است. وی با نگاهی تقریبی به کشورهای مختلف اسلامی سفر می‌کرد و اندیشه‌های تقریبی در وحدت شیعه و سنی داشت و در این جهت گام‌های موثری نیز برداشت. زمانی که در آن برهه حساس انقلاب، دانشکده الهیات تنها دو رشته فقه و فلسفه را دارا بود، شهید مفتح با همت و تلاش بسیار، رشته‌های علمی دانشکده را توسعه داده و امروز در این دانشکده هشت رشته علمی از سطح کارشناسی تا دکترا دایر است. امیدواریم این دانشکده بتواند با پرورش استعدادهای برتر و علاقه‌مند به معارف، وظیفه ذاتی خود را که معرفی اسلام ناب محمدی است، ادا کند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از نظر شخصیتی از مصادیق عینی جمع حوزه و دانشگاه است. وی پرورش‌یافته نظام حوزوی و پژوهشگر دانشگاهی است که منشأ خدمات عالی بوده است.
 
این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین، گفت: امروز همزمان با آئین گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، کتابخانه جدیدالاحداث دانشکده معارف نیز بازگشایی می‌شود که باید از دکتر سیدمحمد امام، رئیس سابق دانشکده الهیات که در احداث این کتابخانه پیگیری‌های بسیار انجام داده نیز قدردانی کنیم. این کتابخانه از ابتدای مهرماه سال جاری شروع به‌کار کرد و امروز به‌طور رسمی بازگشایی می‌شود. برای فعال‌تر شدن سرمایه فرهنگی کتابخانه نیاز به تهیه کتاب‌های به‌روز و تجهیز بیشتر بخش‌های مختلف است که برای نیل به این هدف، همچنان نیازمند حمایت هستیم تا بتوان از همه ظرفیت‌های این کتابخانه بهره‌برداری کرد. 

نظر شما