شناسهٔ خبر: 23081872 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد:

اعمال سیاست‌های وارداتی عاملی برای عدم توسعه پایداردرروستاها/ ضرورت حرکت به سمت تعادل و توازن در تولیدات کشاورزی

نصر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: اعمال سیاست‌های وارداتی بسیار بالاست، از این رو اگر می‌خواهیم به توسعه روستایی کمک کنیم باید تولیدکننده را امیدوار نگه‌داریم تا بداند که بعد از کاشت محصول مشکلی وجود نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل از فارس، کریم مهری اظهار داشت: استان آذربایجان‌شرقی دارای یک میلیون و ۲۲۲ هزار هکتار سطح زیرکشت اراضی است که ۶۷ درصد از آن حالت دیمی و مابقی که ۴۰۰ هزار هکتار است نیز به صورت آبی است. 

وی افزود: ۲۶۰ هزار بهره‌بردار در عرصه کشاورزی فعالیت می‌کنند که نزدیک به ۵ میلیون تن از انواع محصولات زراعی از قبیل باغی، زراعی، دامی تولید می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه بخشی از تولیدات کشاورزان به مصارف استان و بخش دیگر به مصارف داخل کشور و مازاد بر نیاز استان است،گفت: با توجه به عدم سازگاری آب و هوایی چندین اقلام در استان ما وجود ندارد که از آنها می‌توان به مرکبات، شکر و روغن اشاره کرد که بقیه محصولات مازاد بر نیاز در استان وجود دارد و این نشان می‌دهد که استان باید به سمت صادرات حرکت کند.

وی ادامه داد: در طول چند سال گذشته در برخی قسمت‌ها زیرساخت‌های خوبی آماده شده است که یکی از آنها آماده‌سازی برای صادرات مرغ است.

مهری با اشاره به اینکه کشتارگاه‌های استان فاقد خط دو بودند، بیان کرد: اخیراً خط دو در تعدادی از کشتارگاه‌ها نصب شده و برنامه‌ریزی برای تولید مرغ در وزن‌های استاندارد و مشتری‌پسند انجام گرفته است.

وی اذعان داشت: انسان‌ها به مرور تبدیل به یکجانشینی شدند و وقتی صحبت از روستا می‌کنیم، باید، بدانیم که از همین روستاها شهرها متولد شده‌اند ولی متاسفانه برخی روستاها را فراموش کرده‌اند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: اگر می‌خواهیم از روستاها صحبت کنیم، در واقع این روستاها در گذشته فراموش شده برنامه‌ریزان و مداخله‌گران قرار گرفته‌اند که در طول تاریخ و بعد از انقلاب فراز و نشیب‌های مختلف داشته است. 

وی با اشاره به اهمیت توجه به موضوع تولید و اشتغال در بخش کشاورزی گفت: وقتی نیروی محرکه و ماشین‌آلات کشاورزی می‌تواند وارد عرصه شود، عملاً بخشی از اشتغال سنتی کاهش می‌یابد زیرا در بخش کشاورزی با گسترش تکنولوژی، نیروی مازاد رها می‌شود.

مهری افزود: برای استان تا ۱۲ درصد ارزش افزوده ناخالص وجود داشت که در سطح کشور بالای ۱۶ درصد است، البته برای استان آذربایجان‌شرقی ۱۹ تا ۲۰ درصد ارزش افزوده اشتغال وجود داشت. 

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی نزدیک به ۳۸ روستا تبدیل به شهر شده است،گفت: روستاهای زیادی وجود دارد که به شهر تبدیل شده‌اند و با اینکه شهردار دارند ولی کارکرد کشاورزی دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید به اینکه اگر توجه کوچکی به  صادرات داشته و آن موضوع را حل کنیم، جذبه لازم به صورت خرد در کشاورزی برای اشتغال ایجاد می‌شود، افزود: با توجه به اینکه عرصه اراضی استان عمدتاً به صورت مشاعی و سند زراعی است، از این رو در بخش تولید برای مناطق روستایی باید بسترسازی و حرکت در زمینه فرآوری محصولات زراعی توسط شرکت‌های بزرگ انجام گیرد تا اشتغال ایجاد شود.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی کشور، موضوع تولید در محیط‌های کنترل شده و گلخانه‌ای بهترین فرصت برای بهبود وضعیت اشتغال بوده و البته می‌تواند تولید خود را با کمترین مصرف آب حفظ کند.  

مهری با اشاره به برنامه ششم ابراز کرد: تجارت یک موضوع رقابتی است و لزوم جهت‌گیری آن یکسری اقدامات است.

وی با بیان اینکه استان  با ۲۲ درصد بیشترین تولیدکننده سیب در کشور است،گفت: برای هر کیلو صادرات کشمش ۵۰۰ تومان یارانه به کشاورزان اعطا می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: در خود استان آذربایجان‌شرقی شیر تولید می‌شد ولی صادرات محور نبود زیرا زیرساخت‌های لازم برای این منظور فراهم نبود که با تلاش فراوان زیرساخت‌های فراهم آورده شد. 

وی اذعان داشت: بیشترین تولید عدس استان در ورزقان است، قطعاً باید بسته‌بندی آن محصول نیز در همان منطقه انجام گیرد تا ارزش افزوده پدید آورد نه اینکه اطراف کلان‌شهرها برخی محافل بسته‌بندی ایجاد کنیم.

مهری ادامه داد: بخش کشاورزی بخش خصوصی است و دولتی ندارد که با اصل ۴۴ بتوان آن را واگذار کرد. 

وی با اشاره به اقدامات موثر استان در زمینه کشاورزی گفت: تشکیل کشت و صنعت‌های خصوصی از جمله اقدامات موثر است زیرا افرادی که توانسته بودند اراضی خود را تجمیع کنند، با ارائه صدور مجوز، عوارضی و نقشه رایگان است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی افزود: در استان آذربایجان‌شرقی بالای ۷۰ شرکت شناسایی شده که از یک‌هزار هکتار تا ۶ هزار هکتار زمین را تجمیع کرده‌اند.

وی مطرح کرد: نزدیک به ۸۵ درصد یارانه به سیستم‌های نوین آبیاری داده می‌شود.

مهری خاطرنشان کرد: برای ایجاد جاذبه در امر کشاورزی باید بستری فراهم شود که محصولات در دست تولیدکننده نماند بلکه همه تولیدات باید به عرضه فروش و حتی صادرات برسند و بخش عمده درآمد حاصل از آن به جیب تولیدکننده برود. 

وی ادامه داد: چسبندگی واردات بسیار بالاست از این رو اگر می‌خواهیم به توسعه روستایی کمک کنیم باید تولیدکننده را امیدوار نگه‌داریم تا بداند که بعد از کاشت محصول مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی با تاکید به اینکه سیاست وارداتی در همه محصولات مشاهده می‌شود، یادآور شد: برخی شایعات در فضای مجازی منتشر می‌شود که کشتارگاه‌ها با یکدیگر فرق دارند به طوریکه هیچ فرقی بین کشتارگاه‌ها وجود ندارد و تمام کشتارگاه‌های کشور زیر نظر دامپزشکی بوده و بر ذبح شرعی نیز نظارت دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اذعان داشت: اگر هر ایرانی از محصول با کیفیت و تولید داخلی کشور حمایت کند، قطعاً اشتغال مدنظر حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در سند تدبیر استان نیز اولویت اصلی تولید سالم، رقابتی و اقتصادی است، تصریح کرد: این تولید سالم است که می‌تواند صادرات‌محوری را رقم زند. 

مهری اذعان داشت: اگر می‌خواهیم به سمت توسعه پایدار برویم، باید به دنبال الگوهای موفق دنیا باشیم.

وی با بیان اینکه چرا باید همه کارها را از صفر شروع کنیم،گفت: مرتعی که برای ۱۰۰ دام ظرفیت دارد ولی بیش از آن تعداد دام در آنجا به چرا مشغول هستند، باعث از بین رفتن پوشش گیاهی می‌شود و این یعنی سرمایه مملکت از بین می‌رود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به قوانین مربوط به کشاورزی بیان داشت: در قانون آمده که تغییر کاربری فقط برای خاک‌های درجه چندم اتفاق می‌افتد زیرا برای تشکیل یک خاک حاصلخیز زمان زیادی لازم است.

وی متذکر شد: خود تبریز زیرساخت‌های لازم گردشگری را ندارد زیرا یک مسافر از راه‌آهن تا دروازه تهران نمی‌تواند یک سرویس عمومی پیدا کند.

مهری تاکید کرد: به توسعه پایدار نگاه مثبتی باید داشت و با جان و دل، خاک و آب کشور را قدر بنهیم زیرا امروز باغداری داریم که در یک هکتار توانسته ۱۴۴ هزار تن محصول بردارد ولی زمین کناری‌اش ۳۰ تن محصول برداشت می‌کند.

در زمینه میوه‌های هسته‌دار مشکل داریم

وی خاطرنشان کرد: ما در میوه‌های هسته‌دار مشکل داریم، برای نمونه باید گفت که محصول زردآلو برای همه کشاورزان در یک زمان به ثمر می‌نشیند و یکجا عرضه می‌شود که قیمت را کاهش می‌دهد از این رو باید یکسری افراد توانمند با تأمین ماشین‌های یخچال‌دار، این محصولات را به  استان‌های گرمسیر برده و در برگشت محصولات آن مناطق را به استان بیاورد تا چرخه تعادل و توازن هماهنگ ایجاد شود. 

وی در ادامه گفت: در شیلات نیز آبزیان، پرورش ماهی و گلخانه محدودیت مالی نداریم به طوریکه سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان از بابت گندم به حساب کشاورزان پرداخت کردیم که با یک اقلیم به یک سوم تقلیل یافته است.

مهری یادآور شد: وقتی برای گندم قیمت ۴۰۰ تومان پایه گذاشته می‌شود و در عوض واردات ۶ میلیون تن ایجاد می‌شود، هیچ‌کسی رغبت به کاشت گندم نمی‌کند، از این رو تا زمانی که تولیدات صادرات‌محور نباشد نمی‌توان به توسعه پایدار دست یافت. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما