شناسهٔ خبر: 23073383 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان ملل؛ مرجعی برای رسیدگی به اتهامات موشکی واشنگتن

تهران- ایرنا- مسوولان دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران افزون بر پاسخ قاطع به اتهامات تازه آمریکا و ادعای نماینده این کشور در سازمان ملل مبنی بر تعارض برنامه موشکی ایران با مصوبات شورای امنیت، پیگیر بررسی این ادعا در سازمان ملل و شکایت از عوامل صحنه گردانی واشنگتن با شواهد ساختگی شده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نمایش رسانه ای نماینده آمریکا در سازمان ملل برای اتهام زنی به ایران با گذشت چند روز همچنان، واکنش های گوناگونی را به دنبال می آورد. «نیکی هیلی» نماینده ایالات متحده روز پنجشنبه بیست وسوم آذرماه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در پایگاهی نظامی، بقایای موشکی را که مدعی شد از یمن به سمت فرودگاه ریاض شلیک به نمایش گذاشت و جمهوری اسلامی ایران را حامی تروریسم و موشک پرتاب شده را ساخت ایران اعلام کرد. ادعاهای بی اساس هیلی اما از سوی جمهوری اسلامی ایران، انصارالله یمن و مقامات برخی کشورها و سازمان های بین المللی بی پاسخ نماند.

** گسترش دامنه اعتراض مقامات ایرانی به ادعای آمریکایی
پس از نمایش ضدایرانی هیلی، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در توئیتی، اظهارات هیلی را با سخنرانی «کالین پاول» وزیر امور خارجه وقت آمریکا در آستانه حمله سال 2003 به عراق مقایسه کرد و نوشت که «این نمایش و نتایج آن را قبلا در سازمان ملل دیده بودم.»
افزون بر آن، وزیر امور خارجه ایران در پیامی به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» نوشت: طرف ایرانی علیه ادعای مطرح شده ازسوی آمریکا در مورد تحویل تسلیحات به یمن به سازمان ملل شکایت می کند.
همچنین ظریف در حاشیه همایش تخصصی «انعکاس موازین حقوق بشر در قوانین کیفری ایران» که دیروز شنبه بیست وپنجم آذرماه برگزار شد، اظهار کرد: در اینکه صحبت‌های خانم هیلی هیچ مستنداتی نداشت شکی نیست و حتی برای غربی‌ها هم در این خصوص قانع کننده نبوده است. اهداف این صحبت ها بیشتر برای به فراموشی سپردن حضور آمریکا در جنایاتی است که در منطقه ما بخصوص در یمن صورت می‌گیرد و همین طور به فراموشی سپردن حرکت بسیار خطرناک واشنگتن و ترامپ در رابطه با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و پشت پا زدن به آن ادعاهایی بود که در زمینه حقوق مردم فلسطین داشتند.
در این ارتباط، نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز روز پنجشنبه بیانیه ای منتشر کرد و در آن آورد: بدنبال طرح اتهامات بی‌پایه دولت آمریکا بر ضد جمهوری اسلامی ایران طی 10 ماه گذشته، امروز بار دیگر سفیر آمریکا در سازمان ملل ایران را به ارسال موشک به یمن متهم کرد؛ اتهام بی‌اساسی که ما قویاً آن را رد کرده و در عین حال، آن را نشانه بارزی از نقش مخرب، تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه آمریکا می‌دانیم. شواهد و مدارک ادعائی که امروز به نمایش گذاشته شد، مثل مدارک جعلی و ساختگی است که آمریکا در گذشته در مناسبت‌های دیگر نیز ارائه کرده است.
دولت آمریکا برای تعقیب اهداف مخرب خود در منطقه، در صدد فریب مستمر افکار عمومی جهان است به نحوی که رئیس جمهور آمریکا بلافاصله چند ساعت پس از اصابت موشک به ریاض، حتی قبل از طرح چنین اتهامی توسط عربستان، ایران را در این رابطه متهم کرد. همچنین در ماه گذشته سفیر آمریکا در سازمان ملل خواستار اقدام بین‌المللی علیه ایران در خصوص حمله موشکی مذکور گردید.
بر پایه بیانیه انتشاریافته، این اتهامات همچنین با هدف سرپوش نهادن بر جنایات جنگی عربستان سعودی در یمن با مشارکت و حمایت همه جانبه آمریکا مطرح می‌شود. به علاوه، این اقدامات در پی انحراف توجه جامعه جهانی و منطقه از تجاوز نافرجام علیه مردم مظلوم یمن است که تاکنون به کشتار بیش از ده هزار نفر غیرنظامی، آوارگی بیش از سه میلیون نفر، نابودی زیرساخت‌های یمن و سیستم بهداشتی آن منجر شده و همانگونه که سازمان ملل هشدار داده، این کشور را در آستانه بزرگترین قحطی و گرسنگی جهان طی دهه‌های اخیر قرار داد ه است.
ستادکل نیروهای مسلح نیز به ادعای نماینده آمریکا در سازمان ملل واکنش نشان داد و سردار «سیدمسعود جزایری» سخنگوی این ستاد بیان داشت: اظهارات این فرد را به حساب بی‌اطلاعی و عدم درک او از مسائل نظامی و تسلیحاتی بگذارید. چنانچه آمریکایی‌ها از سطح توان بالای تکنولوژی موشکی مقاومت یمن اطلاع داشتند از بیان چنین اظهارات مضحکی خودداری می‌کردند. آمریکا توان اجماع‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران و مقاومت را ندارد، بنابراین تنها راه برون‌رفت آمریکا از دشواری‌هایی که در آن گرفتار شده است، تغییر رفتار جدی و توقف اقدامات جنگ‌طلبانه و جنایت‌کارانه‌اش در اقصی نقاط جهان است.

** پاسخ انصارالله به اتهامات نماینده آمریکا
انصارالله یمن ضمن رد ادعای هیلی، نوک پیکان اتهامات را به سمت آمریکایی ها برگرداند و «محمد علی الحوثی» رئیس شورای عالی انقلاب یمن در صفحه توئیتری خود نوشت: آمریکا انواع سلاح های ممنوعه را در اختیار ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان قرار داده است. اگر براساس ادعای آمریکایی ها، موشک های ما از ایران تامین می شد، از تهران (برای مقابله با بمباران ائتلاف عربی) پدافند موشکی می گرفتیم.
الحوثی در بخش دیگری از تویئت خود تصریح کرد که «بسیار خنده دار است، این سخنان را آمریکایی هایی بر زبان می رانند که متجاوزان به یمن را به سلاح های ممنوعه تجهیز کرده اند و کمر به قتل ملت یمن بسته اند.»
از طرف دیگر، «عبدالمالک العجری» یکی از اعضای شورای سیاسی انصارالله یمن نیز در توئیتی یادآور شد: پس از گذشت سه سال از جنگ (یمن) ناگهان آمریکا، اسنادی از حمایت ایران از حوثی‌ها پیدا می‌کند. آمریکا تاکنون از موشکی هایی که از یمن شلیک شده، مدرکی به دست نیاورده است، موضوع روشن است. آمریکایی‌ها برای انحراف (افکار عمومی) جهان عرب از موضوع بیت‌المقدس و (ممانعت) از خشم آنها نسبت به اسرائیل، می خواهند ایران هراسی کنند.»

** مواضع بین المللی در قبال ادعای آمریکا
فرانسه از جمله کشورهایی است که مقامات آن در ارتباط با حمله موشکی به ریاض اظهار نظر کرده اند. دولت فرانسه روز جمعه بیست و چهارم آذرماه در واکنش محتاطانه به شواهد ساختگی مقامات آمریکا مبنی بر کمک تسلیحاتی ایران به انقلابیون یمن اعلام کرد که در حال بررسی و مطالعه اطلاعات موجود است و لازم است سازمان ملل در این باره نتیجه گیری کند.
همچنین «الکساندر جیورجینی» سخنگوی معاون وزیر امور خارجه فرانسه از پاسخ به این پرسش که آیا مقامات پاریس معتقدند این شواهد انکارناپذیر است یا خیر، خودداری کرد و بیان داشت: دبیرخانه سازمان ملل در این مرحله هنوز هیچ نتیجه گیری نکرده است. فرانسه به آزمودن و بررسی اطلاعات در دسترس ادامه می دهد.
علاوه بر فرانسه، «فرحان حق» جانشین سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس خبری خود در مقر این سازمان تاکید کرد: هیچ شواهد قاطعی که نشان دهد چه کشوری سازنده موشک‌های شلیک شده توسط حوثی‌های یمن به عربستان بوده است، وجود ندارد.
وی افزود: همان طور که می‌دانید دبیرکل هر شش ماه یک بار گزارشی درباره اجرای قطعنامه 2231(سال 2015) شورای امنیت ارائه می‌دهد گزارشی که بخشی از آن شامل جزئیات ابعاد مختلف فعالیت های ایران را شامل می‌شود. گزارش جاری تحلیلی هم درباره سلاح‌ها هم دارد و موشک‌هایی که از یمن به سمت عربستان سعودی شلیک شدند. در پاراگرافی در این گزارش گفته می ‌شود که هیچ مدرک قطعی درباره منشا این موشکها وجود ندارد.
افزون بر مقامات فرانسه و سازمان ملل، برخی از مقامات آمریکایی نیز در این باره اظهارنظر کرده اند که «جیمز متیس» وزیر دفاع ایالات متحده از جمله آنان به شمار می آید. وی دیروز از بخشی اهداف آمریکا در اتهام زنی های اخیر به ایران پرده برداشت. وی در جمع خبرنگاران نسبت به اظهارات هیلی واکنش نشان داد و گفت آمریکا در فکر یک ائتلاف دیپلماتیک علیه ایران است نه ائتلافی نظامی! ضرورتی برای تغییر در موضع دفاعی آمریکا علیه ایران و تشدید آن دیده نمی‌شود.
وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا ضرورتی برای پاسخ نظامی به شواهد تازه ارائه‌شده احساس می‌شود گفت: «نه، ضرورتی برای پاسخ نظامی وجود ندارد. به همین دلیل هست که هیلی در آنجا بود، نه هیچ‌کدام از ژنرال‌های ما. این تلاشی دیپلماتیک برای افشای مقاصد ایران برای دنیا است.»

پژوهشم**1969**9279**خبرنگار: حسن شکوهی نسب **انتشار: سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

انتهای پیام /*

نظر شما