شناسهٔ خبر: 23071320 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مفسر قرآن کریم:

باید در تفسیر یک موضوع از همه آیات قرآن و روایات استفاده شود

خبرگزاری شبستان:مفسر قرآن کریم گفت: تفسیر قرآن به قرآن از گذشته وجود داشته است که علامه طباطبایی به این سبک قرآن ملتزم بودند، اهل بیت(ع) ترجمان و استاد تفسیر قرآن هستند، باید در تفسیر یک موضوع از آیات قرآن همه روایات مربوط به آن در نظر گرفته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد رییس موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی در جلسه تفسیر تمدنی قرآن که شب گذشته در مجموعه فرهنگی شهدای هفت تیر برگزار شد، اظهار داشت: تمدن همواره در قالب حکومت شکل می‌گیرد، وقتی حکومت اسلامی به دست مسلمانان افتاد باید فقه، کلام، فلسفه و علوم اسلامی دیگر آنها صبغه تمدنی داشته باشد.
وی افزود: امروز ما انواع تفسیرها از جمله تفسیر روایی، عرفانی یا قرآن به قرآن را داریم، که باید نسبت بین آنها را پیدا کرده تقدم و تاخر آنها را رعایت کنیم که نتیجه کار ضعیف یا با ثمره غلط نشود.
حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد عنوان کرد: ما در تفسیر قرآن یک نوع تفسیر داریم که بقیه انواع تفاسیر انشعابات آن یک تفسیرهستند که باید بقیه نسبت خود را با این یک نوع تفسیر مشخص کنند.
وی با بیان اینکه در فضای علمی، سیاسی، فرهنگی یا رسانه‌ای برخی صحبت دیگران را منقطع ارائه می‌کنند، اظهار داشت: امروز یکی از مظلومیت‌های اسلام به دست روشنفکران انعکاس تفسیرهای ناقص از اسلام است به عنوان مثال درباره ارث می‌گویند که چرا به زن یک سهم و به مرد دو سهم می‌رسد؛ اما این بخش از احکام اسلام را بیان نمی‌کنند که وقتی مرد دو برابر زن ارث می‌برد وظیفه دارد همان ارث را خرج زن و بچه خود کرده در حالکیه زنان در این زمینه وظیفه‌ای ندارند و کسی حق ندارد همان یک سهم ارث را از او مطالبه کند.
این مفسر قرآن کریم، گفت:  در برش های ناثواب ظاهرا دروغ گفته نمی‌شود اما سبب انعکاس ناثواب از اسلام می شود،  بنابراین حداقل در تفسیر یک آیه قرآن باید تمام گزارهای دیگر مرتبط با این آیه در سایر بخش‌های قرآن را در نظر بگیریم.
وی افزود: اینکه برخی از آیات قرآن برخی آیات دیگر قرآن را تفسیر می‌کند صرفا به قرآن اختصاص ندارد، بلکه این روش از ویژگی‌های کلام و گفتگو است، به عنوان مثال وقتی امام راحل می‌فرمایند کشاورزی در راس امور است این مساله را در استقلال اقتصادی در راس امور است؛ در اختلافات قانونی مجلس در راس است و در مشروعیت بخشی به نظام ولایت فقیه در راس امور است.
حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد در پایان خاطرنشان کرد: تفسیر قرآن به قرآن از گذشته وجود داشته است که علامه طباطبایی به این سبک قرآن ملتزم بودند، اهل بیت(ع) ترجمان و استاد تفسیر قرآن هستند، باید در تفسیر یک موضوع از آیات قرآن همه روایات مربوط به آن در نظر گرفته شود.

برچسب‌ها:

نظر شما