شناسهٔ خبر: 23068231 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

فیلمبرداری فیلم سینمایی 'گمیچی' با دوربین عکاسی انجام شد

محمد فکوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این اثر در 35 جلسه و در 37 روز انجام شد، افزود: 80 درصد فیلمبرداری این فیلم در محیط بیرونی

صاحب‌خبر - محمد فکوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این اثر در 35 جلسه و در 37 روز انجام شد، افزود: 80 درصد فیلمبرداری این فیلم در محیط بیرونی بود و سفیدی نمک موجود در دریاچه و فیلمبرداری در ظهر هنگام در زیر نور خورشید فیلمبرداری را با مشکلات فراوانی مواجه کرده بود.
وی درباره مشکلات فیلمبرداری در داخل کشتی نیز بیان کرد: امکان استفاده از برق به علت فاصله یک و نیم کیلومتری کشتی از ساحل فراهم نبوده و استفاده از پروژکتور برای حفظ بافت رئالیسم /واقع گرایی/ فیلم به صلاح نبود.
مدیر فیلمبرداری 'گمیچی' اظهار کرد: امکان اکسپوز/نوردهی/همزمان داخل و خارج کشتی به علت وجود پنجره های متعدد در داخل کشتی و دیده شدن فضای خارجی دریاچه از داخل کابین کشتی فلیمبرداری را سخت می کرد.
فکوری اضافه کرد: تنظیم حرکت دوربین بر روی ریل فیلمبرداری با توجه به حرکات پرجنب و جوش نوجوانان در این فیلم سینمایی از چالش های دیگر فیلمبرداری این اثر بود.
به گزارش ایرنا، گمیچی به نویسندگی مجید اسماعیلی پارسا و امیر عبدی، کارگردانی مجید اسماعیلی پارسا و تهیه کنندگی جواد قلیزاده روایتگر داستان نوجوانی به نام حسن است که سعی دارد کشتی به گل نشسته پدرش را که در دریاچه ارومیه قرار دارد برای روز تولد او احیا کند.
فیلم گمیچی تاکنون در بیش از 20 جشنواره داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز متعددی کسب کرده است؛ این فیلم در جدیدترین حضور خود در جشنواره فیلم لبخند که از 20 تا 26 آذرماه سال جاری در هند برگزار شد جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.
به گزارش ایرنا محمد فکوری متولد 1356 در ارومیه بوده و از سال 1378 فعالیت هنری خود را آغاز کرد؛ وی عضو انجمن تصویر برداران حرفه ای ایران، عضو پیوسته انجمن تصویر برداران خانه سینما فیلم کوتاه و عضو وابسته انجمن فیلمبرداران خانه سینماست.
فکوری جایزه بهترین فیلمبرداری از جشنواره جهانی بروکلین- آمریکا 2016 و جایزه بهترین فیلمبرداری از جشنواره اوانکا- پرتقال 2017 را برای فیلمبرداری فیلم سینمایی 'گمیچی' در ویترین افتخارات خود دارد.
جوایز بهترین فیلمبرداری از جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، جشنواره جوان برتر ایران، پنجمین جشنواره فیلم رویش، جشنواره تولیدات دو سالانه حوزه هنری ایران و انتخاب به عنوان فیلمبردار جوان برتر کشور نیز از موفقیت های این هنرمند است.
وی همچنین در جشنواره زیار، دهمین و یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه آذربایجان غربی، جشنواره بیداری اسلامی، جشنواره فیلم سایه سار ولایت و جشنواره محیط زیست شمالغرب کشور جایزه بهترین فیلمبردای را کسب کرده است.
محمد فکوری فیلمبرداری فیلم های سینمایی گمیچی، گل نسا، به دنبال قانون، پرواز خفاش ها، باد چیزی خواهد گفت، خدا همین نزدیکی است، سکوت بورالان و آسمان مال من است را در کارنامه هنری خود دارد.
این هنرمند همچنین فیلم های داستانی گور مردها، خیال سرد و 'آهسته نگاهم کن' را فیلمبرداری کرده است.
فیلمبردای فیلم های مستند 'تا وقتی آتش هست خواهم سوخت'، 'تا وقتی تیغ هست قربانی خواهم شد'، 'حلبچه ' و فیلم مستند داستانی 'سنگ مزاری برای برادر شهیدم' در کارنامه هنری فکوری به چشم می خورد.
7129/2093 ** خبرنگار: توحید محمودپور** انتشار: صابر چهرقانی

نظر شما