شناسهٔ خبر: 23062640 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اقدام حفاظتی و رفع خطر از قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز

اقدام حفاظتی و رفع خطر از قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز اجرا شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزخلیج فارس، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: بخش‌های پیرامون دیواره فروریخته قلعه هرمز تثبیت شد.
اشکان مختاری افزود:هفته گذشته بر اثر فرسایش، آسیب‌های جوی و شرایط خاص اقلیمی و رطوبت بالای هوای جزیره هرمزکمتر از یک متر مربع از پوسته جداره بیرونی دیواره قلعه هرمز فرو ریخت.
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۳ طرح مرمت قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز آماده شده است، افزود: در سال ۱۳۹۴ نیز بخش‌های ورودی و موج شکن پیرامون قلعه مرمت شده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: این قلعه با وجود مرمت‌هایی که در سال‌های گذشته بر روی آن انجام شده همچنان نیازمند مرمت است.
مختاری افزود: برای مرمت این اثرتاریخی موافقت اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار از سازمان برنامه و بودجه کشور گرفته شد.
وی گفت: با دریافت این اعتبار می‌توان ۷۰ درصد قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز را مرمت کرد و امکانات حفاظتی بنا را افزایش داد.
هفته گذشته بخش جنوبی قلعه در ارتفاع ۵ متری ریزش کرد.
این قلعه که در ضلع شمالی جزیره هرمز و در ساحل دریا قرار دارد، مهم‌ترین قلعه باقیمانده از روزگارحضور پرتغالی‌ها در سواحل و جزایر خلیج فارس است.
قلعه پرتغالی‌ها با قدمت ۵۰۰ ساله به دستور آلبوکرک دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به «مورنا» ساخته شد.
این قلعه به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح شد.

نظر شما