شناسهٔ خبر: 23060440 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

راه‌اندازی مرکز درمان «سرطان پستان» در کهگیلویه و بویراحمد

گروه اجتماعی: سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد کهگیلویه و بویراحمد گفت: در زمینه پزشکی تلاش می کنیم با راه اندازی درمانگاه شبانه روزی و اخذ مجوز مرکز جراحی محدود واحد و با همکاری پژوهشگاه رویان، ابن سینا و معتمد جهاددانشگاهی، به صورت تله مدیسین مرکز درمان سقط مکرر و مرکز درمان سرطان پستان را در زیرمجموعه واحد راه اندازی کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، مهندس سعید رشیدی، سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد کهگیلویه و بویراحمد امروز، 26 آذرماه در جمع خبرنگاران در رابطه با نیاز محور بودن طرح ها و نقش آن ها در جامعه، افزود: پژوهش های کاربردی کشور باید بر مبنای رفع یک نیاز یا مشکل در یکی از بخش های جامعه صورت گیرد. خروجی پژوهش هایی که مبتنی بر رفع یک نیاز، صورت می گیرند چون مورد نیاز بخشی از جامعه است در درجه اول بایدبتوانند به رفع آن نیاز پاسخ دهند .
وی بیان کرد: در واقع هر پژوهش کاربردی باید ضمن برخورداری از خاصیت نو و منحصر به فردبودن، باید خود یک فرصت کارآفرینی را برای پژوهشگر یا سرمایه گذاران در آن زمینه خاص را ایجاد نماید و به طور قطع طرح های کارآفرینانه ای که مبتنی بر این پژوهش های کاربردی شکل می گیرند، می توانند ضمن رفع یک نیاز از جامعه، در زمینه تولید ثروت، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در جامعه مفید و موثر واقع شوند .
سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با توجه به اسناد بالادستی، مزیتها، پتانسیل‌ها و نیازهای خدماتی و درمانی استان به منظور پاسخگویی به نیازهای استان در زمینه کنترل و پیش گیری از آسیب های اجتماعی و ظرفیت سازی در خصوص ارایه خدمات تخصصی در زمینه بهداشت و درمان، گیاهان دارویی و صنایع دستی فعالیت های پژوهشی مذکور محور برنامه های این معاونت قرار گرفته است تا بتوانند در راستای داشتن جامعه ای سالم و پایدار مفید و مؤثر واقع شوند .
رشیدی تصریح کرد: در زمینه صنایع دستی مشکلاتی همچون دست مزد پایین، نبود پوشش های بیمه ای و درمانی، نابسامانی در حوزه صادرات، وجود دلال و واسطه ها، نبود بازارچه دایمی صنایع دستی، نبود تنوع در طراحی و تولیدات مناسب با بازار هدف، عدم استفاده از طرح‌ها و نقوش نوآورانه و اصولی با حفظ اصالت در تولید محصولات صنایع دستی در کنار محدودیت امکانات و تصمیم گیری های نادرست تولید سبب شکنندگی وضعیت دست بافته های استان و مانع از شکوفایی و بالندگی آن شده که امید است مرکز خدمات تخصصی در این واحد بتواند به تحول این وضعیت در استان کمک کند و از آسیب های وارده به این حوزه بکاهد و بستر شکوفایی ظرفیت های داخلی استان را مهیا کند.
وی ادامه داد: همچنین نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد به متمرکز کردن فعالیت‌های حوزه گیاهان دارویی استان، توانمندسازی و افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در مناطق مستعد کشت در استان، فرآوری محصولات گیاهی و بهره‌برداری از گیاهان دارویی و وجود مرکزی برای شناسایی گیاهان دارویی اندمیک و عرضه گیاهان دارویی به بازار داخلی و خارجی با بسته‌بندی مشتری‌پسند و تولید یک برند تجاری به نام استان کهگیلویه و بویراحمد سبب شده تا این معاونت در این حوزه وارد فعالیت شود .
سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: ضرورت بررسی آسیب های اجتماعی در جامعه به ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد که به طور اساسی با آسیب های مختلفی مواجه است، به منظور کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، مهمترین عامل تشکیل گروه پژوهشی جامعه شناسی در این واحد بوده است .
رشیدی با اشاره به مهمترین دستاوردهای پژوهش و فناوری واحد طی یک سال گذشته عنوان کرد: معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی واحد کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر دارای موافقت کلی گروه پژوهشی جامعه شناسی، موافقت اصولی مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی، موافقت اصولی مرکز بازطراحی، احیا و تولید دست بافته های داری، موافقت اصولی درمانگاه شبانه روزی و در حال اخذ مجوز مرکز آنالیز، تشخیص کیفی و بسته بندی عسل و فرآورده های فرعی آن با هدف صادرات است .
وی تاکید کرد: انجام سه طرح پژوهشی و نظرسنجی پایان یافته بررسی علل فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی طلاق در بین زنان مطلقه شاغل در دستگاه های دولتی شهر یاسوج در راستای کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در استان کهگیلویه و بویراحمد،ارزیابی عملکرد دفاتر پیشخوان خدمات هویت الکترونیکی و اجرای طرح نظرسنجی با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی و بانک تجارت و چهار طرح پژوهشی در دست اقدام"نقش حمایت و مراقبت بعد از ترخیص در عدم بازگشت به زندان در زندان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، شناخت اثر زمینه های هویت یابی درون و بیرون زندان بر بازگشت به زندان های استان، سنخ‌شناسی رفتارهای آسیب‌زا و راهکارهای پیشگیری از آن در بین سربازان وظیفه مشمول به خدمت در زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد و شناخت تأثیر زندان بر تغییر الگوی رفتارهای هنجارشکنانه در میان زندانیان(درونی شدن ارزش های مجرمانه) از عمده فعالیت های گروه پژوهشی جامعه شناسی این واحد در یکسال گذشته است .
سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: موافقت اصولی مرکز خدمات تخصصی بازطراحی، احیا و تولید دست بافته های داری این معاونت در سال 95 از طرف معاونت پژوهشی دفتر مرکزی صادر شد و بازطراحی و احیای چهار محصول گبه، گلیم گبه و قالی بومی و سفره سنتی در این مرکز صورت گرفت که نمونه ی این محصولات نیز برای اخذ سفارش تولید شده است .
رشیدی در رابطه با مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی این واحد نیز که در سال 89 موافق اصولی آن صادر شده است، گفت: این مرکز بسته بندی گیاهان دارویی به صورت فرآوری نشده را در فاز آزمایشگاهی شروع و مجوز مرکز بسته بندی گیاهان دارویی در فاز صنعتی را نیز از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اخذ کرده است .
وی افزود: همچنین موافقت اصولی درمانگاه پزشکی شبانه روزی از دانشگاه علوم پزشکی اخذ شده و در مرحله اخذ پروانه بهره برداری این درمانگاه از دانشگاه علوم پزشکی هستیم .
سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برنامه های آتی معاونت پژوهشی واحد تصریح کرد: از جمله برنامه های آتی این واحد طبق اسناد بالادستی استان و کشور، بازطراحی و تولید دست بافته های داری استان طبق طرح، نقشه و رنگ های اصیل متناسب با فرهنگ بومی و ذائقه جهانی، برای ورود به بازارهای صادراتی است .
رشیدی خاطرنشان کرد: همچنین در زمینه گیاهان دارویی با توجه به این که در حال حاضر در زمینه بسته بندی گیاهان دارویی فرآوری نشده با مشکل و با کمبود بسته بندی های بازارپسند در این زمینه مواجه هستیم، در این مرکز سعی خواهد شد با نظارت بر تولید گیاهان دارویی ارگانیک از جمله آنغوزه و باریجه، بسته بندی های بازارپسندی متناسب با ذائقه داخل و خارج کشور در زمینه این محصولات ارایه شود .
وی ادامه داد: همچنین با راه اندازی واحد تحقیق و توسعه در زمینه فرآوری و تولید داروهای گیاهی مبتنی بر گیاهان دارویی اندمیک استان گام خواهیم برداشت. در زمینه پزشکی نیز با راه اندازی درمانگاه شبانه روزی و اخذ مجوز مرکز جراحی محدود واحد، تلاش خواهیم کرد تا با همکاری پژوهشگاه رویان، ابن سینا و معتمد جهاددانشگاهی، به صورت تله مدیسین مرکز درمان سقط مکرر و مرکز درمان سرطان پستان را در زیرمجموعه واحد راه اندازی کنیم .
رشیدی افزود: همچنین به عنوان هدف چهار جهاددانشگاهی واحد، مرکز آنالیز، فرآوری و بسته بندی عسل و محصولات فرعی زنبور عسل پیشنهاد و طرح توجیهی اقتصادی، فنی و مالی آن هم نوشته شده است و در مرحله اخذ مجوز موافقت اصولی از سازمان جهاد کشاورزی استان هستیم. راه اندازی مرکز بافت، رنگرزی، تکمیل فرش و دستبافته ها(شور وپرداخت) نیز از جمله برنامه های آتی این معاونت در حوزه صنایع دستی است .
سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با نقش مزیت های استانی و منطقه ای در شکل گیری پروژه ها و مصادیق آن خاطرنشان کرد: هر جایی که پژوهش ها مبتنی بر نیاز و مسأله محور صورت گیرد، شناسایی مزیت های استانی و منطقه ای برای کشف فرصت های کارآفرینانه اولویت دارد. مزیت های استانی و منطقه ای، مزیت رقابتی و در واقع خندق اقتصادی ایجاد می کند. پژوهش به خودی خود هدف نیست بلکه وسیله ای برای کشف نیازها، خلأها، عدم تناسب ها و یا نحوه کاربرد دانش های جدید در زندگی است، بر همین اساس پروژه هایی که مبتنی بر یک مزیت در یک منطقه بنا می شوند، می توانند با توجه به مزیت رقابتی که ایجاد می کنند، دسترسی به مواد اولیه ارزان و فراوان و در مجموع قیمت تمام شده کمتر محصولات تولیدی یا خدمات ارایه شده را در پی داشته باشد .
رشیدی عنوان کرد: مزیت ها معمولا بالقوه هستند و برای بالفعل شدن نیاز به مهیا کردن زیرساخت های لازم از طرف دولتمردان و مسوولان امر دارد. بالفعل شدن مزیت ها در هر منطقه ای می تواند رشد و در ادامه توسعه اقتصادی مناطق را در پی داشته باشد .
وی بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرستان بویراحمد از مناطق مستعد و دارای قابلیت سرمایه گذاری در عرصه تولید گیاهان دارویی و صنعت فرآوری گیاهان دارویی است. این استان به دلیل دارا بودن پوشش غنی از منابع طبیعی و به ویژه گیاهان دارویی از جایگاهی ویژه در تولید گیاهان دارویی برخوردار است که می‌توان با پرداختن و توجه بیشتر به آن به توسعه استان کمک شایانی کرد. این استان با دارا بودن طبیعتی متنوع، یک چهارم گونه های گیاهی اروپا و یک پنجم گونه های گیاهی کشور را در خود می پروراند. با شناسایی و ساماندهی این ظرفیت ها علاوه بر حفاظت از مراتع می توان به افزایش تولید، فرآوری، اشتغال و توسعه استان نیز کمک شایانی کرد .
سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد گفت: توسعه تولید محصولات با منشا مواد طبیعی منجر به ایجاد نیاز شدید به مواد اولیه این گیاهان در دنیا شده است. گستره وسیعی از تنوع آب و هوایی و تعدد سیستم ها و پوشش های گیاهی در استان کهگیلویه و بویراحمد زمینه بسیار مساعد جهت رشد و رویش انواع گیاهان دارویی و پاسخگویی به نیازهای گیاهان دارویی در این منطقه از کشور را فراهم ساخته است. جهاددانشگاهی واحد استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به پتانسیل های موجود در منطقه بر آن است تا در جهت شناساندن منابع و ذخایر گیاهان دارویی، احیاء و بازسازی رویشگاه های موجود، توسعه تولید، فرآوری و صادرات این گیاهان اقدام نماید و در جهت کمک به ورود محصولات ایرانی به بازارهای خارجی و بین-المللی چه به صورت مواد خام و چه محصولات فرآوری شده از طریق استاندارد کردن این محصولات بر اساس نیازهای جهانی، گامی اساسی بردارد .
رشیدی افزود: از دیگر مزیت ها و پتانسیل‌های استان می توان به گستره بسیار زیاد دام پروری استان (رتبه دوم کشور) از حیث تامین پشم مرغوب و با کیفیت برای انواع بافت، وجود گونه‌های گیاهی بسیار متنوع در سراسر استان جهت ارتقا و بهبود کیفیت رنگرزی گیاهی، طرح و نقش بسیار غنی این استان، وجود 2 هزار بافنده در زمینه بافت گلیم، گبه، قالی و ... و همچنین وجود بانوانی که می توانند نخ دست ریس بسیار خوب و یک دست (از نظر تاب و نمره نخ) تولید کنند، اشاره کرد .
وی تصریح کرد: اهداف پژوهشی که به عنوان اهداف پژوهشی برنامه ششم توسعه در جهاد دانشگاهی واحد استان کهگیلویه و بویراحمد تدوین شده است همگی در حال پیگیری هستند و امیدورایم تا پایان برنامه ششم بتوانیم به تمام اهداف تعیین شده برسیم، اما دست یافتن به این اهداف نیازمند تأمین کمک و بودجه های زیرساختی لازم از طرف دفتر مرکزی و حمایت و همراهی مسئولان استانی دارد .
سرپرست معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: حوزه پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی واحد کهگیلویه و بویراحمد دو سالی است که فعال شده و در این مدت بیشتر به جذب نیروی انسانی توانمند در حوزه های کاری مورد نیاز و ساختارسازی مشغول بوده است، اما بازطراحی و تولید گبه بومی استان کهگیلویه و بویراحمد با طرح، نقش و رنگ متناسب با سلیقه جهانی، دستاورد شاخص این معاونت در یکسال گذشته است.

نظر شما