شناسهٔ خبر: 23056973 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

یادداشت دانشجویی/

وقف، منبع جدیدی برای توسعه علم است

ریسک سرمایه گذاری در بخش خصوصی برای حرکت به سوی علم و فناوری بالاست و لازم است در پی استفاده از منابع جدید برای توسعه علم باشیم و وقف یکی از این منابع است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،یادداشت،* حمایت از فناوری و رشد علمی موجب توسعه جامعه و حرکت به سمت پیشرفت می شود و تجربه هم نشان داده تولید بر پایه پژوهش، علم و فناوری هم به رفع نیازهای جامعه منتج می شود و هم بازار فروش خوبی خواهد داشت اما با توجه به این که ریسک سرمایه گذاری در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و حرکت به سوی علم و فناوری بالاست لازم است در پی استفاده از منابع جدید برای توسعه علم باشیم و وقف یکی از این منابع است.

وقف یعنی این که واقفان ملک یا درآمدی را صرف فناوری و علم کنند و این گفتمان جدیدی برای توسعه علم است. این اتفاق در استان های دیگر افتاده و از سال 91 حرکتی در این راستا آغاز شده است و در استان های همجوار ما مانند خراسان رضوی و در شهرهایی مانند سبزوار دبیرخانه وقف علم و فناوری تشکیل شده است.

این دبیرخانه کمیته هایی دارد و روند رو به رشدی را تجربه کرده است. در استان ما هم لازم است این اتفاق بیفتد و موضوعاتی مانند وقف را به سمت نیازهای جامعه هدایت و جهت دهی کنیم.

در حال حاضر توسعه اقتصادی و دانش محور شدن نیازی است که احساس می شود و نه تنها در این بخش(علم و فناوری) بلکه به اذعان بسیاری از صاحب نظران در بخش های مختلف باید به سمت علم و فناوری حرکت کرد تا بتوانیم از نخبگان جامعه حمایت کنیم اما متاسفانه هیچ کاری در خراسان شمالی در این مورد نشده و این در حالی است که نظر اداره کل اوقاف و امور خیریه هم در این مورد مثبت است و این اداره هم بر هدایت واقفان به این سمت تمایل دارد.

این در حالی است که یکی از مواردی که باید به آن توجه شود فرهنگ سازی در این بخش است و آشنا کردن واقفان با این که با این نوع وقف چه کسی، چه محصولی و چه فناوری منتفع می شود و در این راستا با ستاد ائمه جماعات هم مکاتبه داریم تا در این مورد به ما کمک شود.

لازم به ذکر است که امسال 37 وقف علم و فناوری فقط در خراسان رضوی به ثبت رسید و البته این رقم در کل کشور بیشتر است و چه خوب است در این حرکت همگام با دیگر استان ها باشیم.


مصطفی احمدی- مدیر مرکز رشد جامع بجنورد
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

نظر شما